Formula 1 speje do finále. Pred posledným závodom sa črtá jedno z najväčších predstavení za posledné roky

Niekto by možno mohol hovoriť, že Formula 1 je nudná, je to za posledné roky prakticky „One man show“ a už sa tam nie je na čo pozerať. Avšak finále tohtoročnej edície F1 bude pravdepodobne jedno z najnapínavejších za ostatné sezóny. Pred posledným pretekom sezóny majú totiž dvaja hlavní aktéri rovnaký počet bodov.
Vydané  Text: 

### Poriadne ostrá Veľká cena Ten, kto pozeral poslednú **Veľkú cenu Saudskej Arábie** na úplne novom okruhu v Jeddah sa určite nemôže na nič sťažovať. Posledné závody totiž priniesli všetko, čo sa od finále sezóny Formula 1 očakáva. Mohli by sme povedať, že to bola bitka Lewisa Hamiltona a Maxa Verstappena a niekde vzadu boli ostatní jazdci, no klamali by sme. Okruh v Jeddah totiž priniesol divadlo, ktoré bolo poznamenané **červenými vlajkami, výjazdom Safety car, dvoma reštartmi a vzájomnou kolíziou dvoch ašpirantov na titul**. Už počas prvých metrov Veľkej ceny bolo jasné, že nás čaká veľkolepá šou na jednom z najrýchlejších mestských okruhov v celej sérii. **Spočiatku to vyzeralo viac menej na jednoznačnú záležitosť Mercedesov, avšak potom, v 10. kole nezvládol 22. zákrutu Mick Schumacher a na trať vyšiel Safety car a preteky boli na čas prerušené**. ### Zlaté červené vlajky **Práve vďaka tejto kolízii sa dovtedy inak bezchybne manažovaný tím Mercedesu dostal za Maxa Verstappena**, ktorý využil červené vlajky na to, aby prezul na nové pneumatiky. Po reštarte bolo jasné, že úzke cesty nového okruhu, ktorý bol oficiálne schválený len vo štvrtok 2.12. prinesú oveľa väčšiu drámu. A tak sa aj stalo. **Opätovný reštart v 15. kole** (4 kolá sa odjazdili za Safety Cary) **priniesol pre Verstappena prvé miesto a tesne za ním sa ocitol Esteban Ocon. Aj keď sa na chvíľu na prvom mieste objavil Hamilton, práve Verstappen sa kvôli neskorým brzdám pretiahol na čelo pretekov a Hamiltonovo drobné zaváhanie využil aj Ocon**. Neskôr sa však k slovu prihlásili traťoví komisári a Verstappenovi udelili za tento manéver trest 5 sekúnd. Medzitým sa Valteri Bottas Prepadol až na 5. priečku. ### Druhý reštart **Ešte v tom istom, 15. kole došlo k ďalšiemu incidentu, ktorý si vyžiadal opätovné zastavenie pretekov. Hlavnými aktérmi boli Sergio Peréz a Charles Leclerc. Horšie z tejto dvojice vyviazol práve jazdec Red Bullu, pre ktorého sa závod skončil**. Na rovnakom úseku sa však **opäť k slovu prihlásil ruský buldozér Nikita Mazepin**, ktorý z nepochopiteľných dôvodov narazil do zadnej časti monopostu Georga Russella. Pre Mazepina, podobne, ako jeho tímového kolegu Schumachera, to znamenalo koniec v pretekoch. **Nasledovali opäť červené vlajky a druhý reštart pretekov**. Ak by si už niekto myslel, že sa to dojazí v pohodovom tempe bez ďalších incidentov, mýlil by sa. Aj keď samotné preteky ešte viackrát poznačil virtuálny Safety car, to hlavné sa udialo vpredu. Hamilton nasadil svoj známy „Hammer Time“ a začal búšiť do Verstappena. Ten mu odolával až do momentu, kedy dostal príkaz, aby prepustil pozíciu jazdcovi Mercedesu. ### Kolízia v kole 38 **Varstappen teda nenápadne spomalil, čo Hamilton aj kvôli meškajúcemu pokynu nepochopil a vrazil do zadnej časti monopostu Red Bullu**. Aj keď sa Hamiltonovi poškodilo predné krídlo, dokázal Veľkú cenu Saudskej Arábie vyhrať. Na druhom mieste skončil práve Verstappen, ktorý bol aj vďaka zničeným stredne tvrdým pneumatikám v závere závodu bezzubý. Neskôr Holanďan dostal penalizáciu ďalších 10 sekúnd za kolíziu s Hamiltonom. **Po 21 pretekoch tejto nabitej sezóny majú obaja jazdci na čele zhodne po 369,5 bodu**. Záver sezóny teda bude veľkolepé divadlo. Niekto by si mohol povedať, že okruh v Abú Dhabi je jednoznačne v réžii Mercedesov a že Hamilton oslávi svoj už 8. titul majstra sveta. Avšak treba brať do úvahy, že **posledná Veľká cena sezóny sa ide na kompletne prestavanom okruhu, ktorý len nedávno prešiel veľkou rekonštrukciou**. To znamená, že doterajšie dáta z tohto okruhu už nemusia platiť. **Je však pravda, že monopost Mercedes Lewisa Hamiltona je na rovinkách jednoznačne lepší, ako ten Maxa Verstappena**. Dokazujú to priemerné rýchlosti a taktiež aj maximálne rýchlosti, ktoré dosahuje. Avšak Verstappen určite nepôjde do závodu ako porazený. Je to jeho posledná možnosť v tejto sezóne, kedy Hamiltona predbehnúť. Platí totiž pravidlo, že ten, kto prejde cieľovú pásku na lepšej pozícii je Majstrom sveta. ### Pôjde si Verstappen pre skalp Hamiltona? Scenárov je hneď niekoľko. **Niektorí experti už teraz naznačujú, že pokiaľ sa na predných miestach štartovacieho roštu objavia vedľa seba Hamilton a Verstappen, holandský pretekár pôjde do prvých zákrut agresívne. Prípadná kolízia s jeho hlavným protivníkom by mu totiž zaručila zisk titulu**. Hamilton však vzhľadom na svoje skúsenosti určite s podobným scenárom počíta. Netreba ale zabúdať na jeho, častokrát, nie celkom chladnú hlavu. Tak či onak, tohtoročná edícia Formula 1 nám sľubuje najnapínavejší záver za posledné roky. Bodovo to pravdepodobne nebude tak tesné, ako v roku 2008, kedy Felippeho Massu od Lewisa hamiltona delil jeden jediný bod v konečnom zúčtovaní, avšak ani Brit a ani Holanďan sa titulu len tak ľahko nevzdajú. Otázkou je, či Red Bull pristúpi k výmene pohonnej jednotky Honda, ktorá má už za sebou poriadnu porciu kilometrov v porovnaní s tou, ktorú používa Mercedes. Je sa však na čo tešiť!




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.