Revolúcia v elektromobilite je tu! Podarilo sa vyrobiť batériu zo 100% recyklovaných materiálov

Sme na prahu historického míľniku v automobilovom priemysle?
Vydané  Text: 

Najväčším problémom súčasných elektromobilov je ich batéria a manažment okolo nej. Elektrina, ktorou sú batérie dobíjané je stále v mnohých krajinách Európy vyrábaná z neekologických zdrojov. To samozrejme znižuje opodstatnenie samotných elektromobilov. Potom je tu druhá strana a tou je samotná batéria. Výborný proces článkov v elektromobiloch totiž za sebou necháva výraznú ekologickú stopu. Teda aspoň do teraz. ### Revolúcia zo Škandinávie [Švédskej spoločnosti Northvolt](https://northvolt.com) sa totiž podaril revolučný krok na ceste k 100% zelenej budúcnosti. **Firma zo Škandinávie navrhla recyklačný proces batérií elektromobilov, elektrických kolobežiek, notebookov a smartfónov, ktorého výsledkom je, že novovyrobený článok môže obsahovať až 100% recyklovaných materiálov**. To ale nie je všetko. V následnom procese validácie sa totiž preukázalo, že recyklovaný batériový článok má rovnaké vlastnosti, ako článok vyrobený z novovyťažených materiálov. Sme teda na prahu batériovej revolúcie? Emma Nehrenheim, hlavná enviromentálna riaditeľka spoločnosti Northvolt a vedúca spoločnosti Revolt, uviedla: *„To, čo sme tu ukázali je jasná cesta k uzatvoreniu slučky v batériách a dokonalá ukážka toho, že existuje udržateľná a environmentálne výhodnejšia alternatíva k ťažbe vzácnych kovov použitých v batériách. Proces recyklácie môže obnoviť suroviny až z 95% na úroveň čistoty materiálu porovnateľnej s novým materiálom. Teraz potrebujeme navýšiť recyklačné kapacity v očakávaní budúcich objemov batérií vyžadujúcich recykláciu.“* ### Do roku 2030 chcú vyrábať až 50% recyklovaných batérií **Recyklované kovy niklu, mangánu a kobaltu použité v novom batériovom článku boli získané zo starších batérií a elektronického odpadu procesom nízkoenergetického hydrometalurgického spracovania**. Tento proces zahŕňal využite vodných roztokov na izoláciu kovov a ich následné oddelenie od nečistôt.
Recyklácia batérií na 100% je realitou
**Výsledky celého procesu recyklácie boli natoľko pozitívne, že spoločnosť Northvolt prechádza na zvyšovanie recyklačných kapacít**. Ako jasný cieľ si dala, že do roku 2030 chce vyrábať až 50% akumulátorov z recyklovaných materiálov. **Navyše, silnou stránkou samotného procesu recyklácie je aj fakt, že [spoločnosť Revolt](https://northvolt.com/products/revolt/), patriaca pod Northvolt, dokázala všetko urobiť pod jednou strechou bez potreby prepravy na iné pracoviská**. ### Recyklácia až 125 tisíc ton batérií ročne **To však nie je všetko. Revolt už dnes prichádza s prvým návrhom na vytvorenie obrovskej továrne, ktorá by bola schopná recyklovať až 125 tisíc ton použitých batérií ročne**. Začiatok výstavby je naplánovaný na prvý kvartál roka 2022 s tým, že s prevádzkou sa má začať v priebehu roka 2023. Revolt sa tak stane najväčšou továrňou na recykláciu batérií v Európe a zároveň jedinou továrňou, ktorá okrem kobaltu, niklu a mangánu bude schopná recyklovať aj lítium. Recyklované kovy budú následne použité na výrobu nových batérií do celkovej kapacity až 30 GWh ročne.
Továreň na masovú recykláciu batérií bude spustená v priebehu roka 2023
Ostatné materiály na výrobu nových batérií budú v recyklovanej forme získavané od ostatných dodávateľov. Emma Nehrenheim ďalej uvádza: *„Keďže revolúcia elektrických áut naďalej naberá na rýchlosti, mali by sme mať na pamäti, že do roku 2030 dosiahne v Európe až 250 tisíc ton batérií koniec životnosti. Zatiaľ čo niektorí v tom vidia prekážky, Northvolt v tom vidí príležitosť. Záväzok k recyklovaniu batérií môže v konečnom dôsledku nielenže výrazne znížiť ekologické dopady batérií, ale taktiež dopomôcť k tvorbe nových štandardov pre udržateľnosť vo výrobe.“* **Napokon, aby bolo jasné, že sa jedná o skutočne revolučný krok v oblasti elektromobility, je dobré si pripomenúť, že [svoje investície v spoločnosti Northvolt má aj Volkswagen](https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-invests-a-further-500-million-in-sustainable-battery-activities-with-northvolt-ab-7246), BMW či [Volvo](https://northvolt.com/articles/volvo-car-group-and-northvolt-to-join-forces-in-battery-development-and-productio/). Ide teda o kľúčových hráčov v oblasti automobilového priemyslu.**




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.