92 percent Slovákov je proti zákazu bežných motorov. Zverejňujeme výsledky najväčšieho prieskumu o zákaze spaľovacích motorov

My sme sa pýtali, vy ste odpovedali. Nášho prieskumu sa zúčastnilo viac ako osemtisíc ľudí, ďakujeme všetkým respondentom!
Vydané  Text: 

Koncom septembra sme požiadali našich čitateľov, aby sa zúčastnili [prieskumu o názoroch Slovákov na zákaz predaja spaľovacích áut a ich postoj k elektrickým automobilom](https://www.autoviny.sk/novinky/122856/zucastnite-sa-najvacsieho-prieskumu-na-slovensku-o-zakaze-spalovacich-aut-2-min-suhlasite-s-preferovanim-elektromobilov). Potešilo nás, ako sa tento prieskum na slovenskom internete ujal, že ho ľudia iniciatívne zdieľali medzi priateľmi a podporovali tak jeho distribúciu.

Zúčastnite sa najväčšieho prieskumu na Slovensku o zákaze spaľovacích áut (2 min.) Súhlasíte s preferovaním elektromobilov?

Vyplnenie dotazníka nám zabralo menej ako dve minúty času, odpovede čitateľov sú pritom pre nás nesmierne cenné.

### Verejná mienka nie sú len komentáre, ktoré čítame na internete [Autá na benzín a naftu postupne končia, nahradia ich elektromobily](https://www.autoviny.sk/novinky/122616/vyfuky-skoncia-naftove-a-benzinove-auta-predsa-len-zakazu-bloomberg-predcasne-zverejnil-zamery-europskej-komisie). Tak znejú titulky správ, ktoré sa k nám dostávajú azda z každej strany. Sú čiastočne pravdivé, v krajinách Európskej únie sa podľa všetkého skutočne nebudú môcť predávať nové autá so spaľovacím pohonom už od roku 2035, teda za štrnásť rokov. Toto rozhodnutie Európskej komisie vyvolalo vlnu nevôle a aj my v titule Autoviny.sk sa snažíme sprostredkovať nielen pozitívne informácie o nových elektromobiloch, ale aj tie menej priaznivé. Naším cieľom nie je ponúkať vyvážené správy, pretože našou úlohou nie je vyvažovať dobré správy tými negatívnymi, ale ponúkať objektívnosť bez tendenčnosti. A to aj za cenu, že sa to nebude páčiť jednej či druhej strane. Čítame pritom komentáre našich čitateľov a vieme, že prevažná väčšina z nich nie je zo zámerov Európskej komisie vôbec nadšená. Práve naopak, nešetria kritikou tvrdiac, že elektrické automobily nie sú zďaleka pripravené napĺňať potreby súčasných motoristov. V skutočnosti za tých štrnásť rokov už bude jazdiť nová generácia motoristov s novými potrebami, no a automobilky dovtedy na trhy uvedú nové generácie svojich vozidiel s podstatne lepšími vlastnosťami. Aký je však názor slovenského čitateľa motoristického média naozaj? Vieme totiž, že najviac je vždy počuť tých nespokojných, tí druhí nepotrebujú o svojich názoroch dávať vedieť za každú cenu. Zaujíma nás, čo si čitatelia-motoristi myslia a je možné tieto názory rozdeliť na základe veku respondentov. Platí, že čím je človek mladší, tým je ochotnejší akceptovať inovácie? A naopak? Odpovede na tieto a ďalšie otázky priniesol náš prieskum. ### Viac ako 8-tisíc odpovedí, ďakujeme! Nášho prieskumu, ktorý pozostával z formulára a jeho vyplnenie zabralo asi iba dve minúty, sa napokon od 20. septembra do 29. októbra 2021 zúčastnilo 8 296 respondentov. Respondenti odpovedali na všetky otázky, ktoré sa týkali ich názorov a drivá väčšina z nich odpovedala aj na nepovinné informatívne otázky o ich veku (8 262 odpovedí) a o tom, či vlastnia automobil (8 255 odpovedí). Tieto odpovede sú pre nás cenné, pretože z nich vieme posúdiť, do akej miery sú názory našich čitateľov hodnotné aj pre našich partnerov – automobilky. Podrobné vyhodnotenia jednotlivých otázok budeme prinášať v sérii článkov počas novembra, v tomto príspevku zverejňujeme niekoľko kľúčových zistení, ktoré považujeme za dôležité. ### Vybrané výsledky prieskumu
Výsledky prieskumu o zákaze áut so spaľovacím pohonom a o elektromobiloch od Autoviny.sk (20.9.-29.10.2021)
Prvá a hlavná otázka prieskumu znela nasledovne: **Súhlasíte so zákazom predaja áut so spaľovacím pohonom od roku 2035?** Z celkového množstva 8 296 odpovedí bolo až **78,8 % „Určite nie“**, pričom 13,3 % respondentov uviedlo ako odpoveď „Skôr nie“. To znamená, že až 92,1 percenta respodentov je proti zákazu predaja áut so spaľovacím motorom, hoci nás od takejto regulácie trhu delí ešte 14 rokov. Iba 3,2 percenta respondentov skôr súhlasí a 4,2 percenta súhlasí jednoznačne. Možnosť „Neviem / Nemám názor“ pritom zakliklo len 0,4 percenta respondentov.
Výsledky prieskumu o zákaze áut so spaľovacím pohonom a o elektromobiloch od Autoviny.sk (20.9.-29.10.2021)
Veľmi podobné výsledky sme zaznamenali aj pri otázke **Ste za to, aby sa predaj áut so spaľovacím pohonom čiastočne obmedzil ešte skôr ako v roku 2035?** 80,1 percenta opýtaných je proti akýmkoľvek obmedzeniam áut so spaľovacím pohonom, 11,7 percenta označilo ako odpoveď „Skôr nie“ a dovedna 7,5 percenta takéto obmedzenia schvaľujú odpoveďami „Skôr áno“ a „Určite áno“.
Výsledky prieskumu o zákaze áut so spaľovacím pohonom a o elektromobiloch od Autoviny.sk (20.9.-29.10.2021)
Z výsledkov je teda evidentné, že respodendenti zo Slovenska nie sú naklonení akýmkoľvek obmedzeniam motorov so spaľovacím pohonom a približne korešpondujú s odpoveďami na ďalšie otázky o elektromobilite. Až **podľa 85,9 percenta respondentov dnešné elektromobily nie sú vhodné pre motoristov** a až 41,5 percenta opýtaných tvrdí, že elektromobily nikdy nebudú vhodné. Nikdy je pritom veľmi silné slovo. Naopak, sedem percent ľudí si myslí, že elektromobily sú vhodné pre väčšinu motoristov už dnes, zatiaľ čo po roku 2035 ich ako vhodné vidí až 29,8 percenta opýtaných. [Druhú časť vyhodnotenia sme zverejnili v tomto príspevku](https://www.autoviny.sk/reportaze/123147/preco-slovaci-nechcu-elektromobily-vysledky-nasho-prieskumu-s-vyse-8-tisic-respondentmi-2-cast):

Aký majú Slováci názor na elektromobily? Výsledky nášho prieskumu s vyše 8-tisíc respondentmi (2. časť)

My sme sa pýtali, vy ste odpovedali a vďaka tomu vieme, aká je verejná mienka nielen o elektromobiloch na Slovensku.

### Kto odpovedal?
Výsledky prieskumu o zákaze áut so spaľovacím pohonom a o elektromobiloch od Autoviny.sk (20.9.-29.10.2021)
Odpoveď na otázku o veku a vlastníctve vozidla sme zadali ako nepovinnú, napriek tomu na ňu odpovedalo až 99,5 percenta respondentov. Necelú tretinu respondentov tvoria osoby vo veku 40 až 50 rokov a takmer v rovnakej miere vekové skupiny 24 až 39 a 51 až 65 rokov. Čo nás prekvapilo, až 96 percent respondentov vlastní nejaké auto (služobné sa nepovažuje za vlastné). Máme teda za to, že sa prieskumu zúčastnili ľudia, ktorí sú skutočne motoristi.

Inzercia

Advertisement

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.