Poliaci vybrali 7 najhorších jazdených dízlov, ktoré sa predávajú aj u nás

Výrobcovia vyrábajú motory, ktoré slúžia dlho a počas veľkého kilometrového nájazdu. Lenže nie všetky aspekty reálneho používania možno simulovať počas vývoja, preto sa po najazdení 100- až 150-tisíc km či po 8 až 10 rokoch začnú prejavovať inak nepodstatné konštrukčné nedostatky.
Vydané  Text: 
Naftový osobný automobil je stále vynikajúcou voľbou, ak jazdíte na veľké vzdialenosti. Medzi ojazdenými vozidlami nájdeme množstvo zaujímavých ponúk a hoci samotné autá môžu byť naozaj dobré, ich motory vedia mať po desiatkach tisícoch najazdených kilometroch tendenciu často sa kaziť. [Poľský motoristický magazín Moto.pl](https://moto.pl/Testy/7,126861,26597195,siedem-najgorszych-silnikow-diesla-omijaj-je-szerokim-lukiem.html) minulý rok zverejnil zoznam siedmich naftových motorov v jazdených autách, ktorých nákup by ste mali dobre zvážiť alebo minimálne venovať zvýšenú pozornosť dôslednej kontrole pred podpisom kúpno-predajnej zmluvy. Voľný preklad tohto rebríčka prinášame v slovenskom jazyku. Súhlasíte so zisteniami našich poľských kolegov? ### Začíname klasikou: 2,0 TDI PD *Autá: Volkswagen Golf , Passat , Touran a Sharan; Audi A3, A4, A6; Škoda Octavia a Superb; Seat Altea, Toledo a Leon* Mnohí ľudia budú so zaradením motora 2.0 TDI PD do tohto zoznamu nesúhlasiť a nepochybujeme, že budú mať svoju pravdu. V tomto prípade platí, že **čím viac modelov áut sa s daným motorom predá, tým vyššie počty poruchových exemplárov na trhu nájdeme** – teda sa nemusí nutne jednať o chybu samotného motora. Zároveň nemožno ignorovať, že na trhu s jazdenkami nájdeme aj množstvo už poruchových vozidiel s kozmetickými prekrytiami najväčších nedostatkov, ktoré vyplávajú na povrch až po niekoľkých stovkách odjazdených kilometrov. Preto má zmysel písať aj o týchto rizikách. Dvojlitrový motor TDI svojho času vodičom robil veľké problémy. U 2.0 TDI sa po dlhších jazdách objavovali praskliny v hlave motora a poruchy pohonu olejového čerpadla (resp. hriadeľa poháňajúceho čerpadlo). Oprava týchto porúch je nákladná. Opravy problematických komponentov boli zavedené až v modeloch s modelovým ročníkom 2008. Buďte preto opatrní najmä pri výbere modelov z rokov 2003 – 2007. Je tu tiež často sa vyskytujúci sa problém so vstrekovaním Siemens. Jeho komponenty sú nestabilné a údajne často zlyhávajú. Problémy sa skončili zavedením verzie 2.0 TDI CR, teda systému Common-Rail, v roku 2007. Tento variant už nie je na čiernej listine a umožňuje vychutnať si skvelý motor, ktorým koniec koncov 2,0 TDI nepochybne je. ### Druhé, tretie a štvrté miesto: Renaulty a Ople 3,0 dCi, CDTi a TiD *Autá: Renault Avantime , Renault Espace, Renault Vel Satis, Opel Vectra C, Opel Signum, Saab 9-5* Ide o trojlitrový diesel od Isuzu. Tieto motory boli použité v automobiloch Renault (3,0 dCi), Opel (3,0 CDTI) a Saab (3,0 TiD). Chybná je 177-koňová verzia s označením P9X701 v Renaulte, Y30DT v Opli a D308L v Saabe. Naftový motor Isuzu bol ocenený za vysokú kultivovanosť a dobrý výkon, kúzlo sa však zlomilo, keď dosiahol nájazd 150 000 kilometrov. Ukázalo sa, že motor mal vážnu konštrukčnú chybu a neustále sa prehrieval. Odporúčame vám vyhnúť sa tomuto motoru za každú cenu, pretože za neopatrnosť zaplatíte drahým servisom ### Piaty model na čiernej listine: Ford 2,0 TDCi *Autá: Ford Mondeo III a Jaguar X-Type* Naftový agregát od Fordu sa v automobiloch koncernu objavil v rokoch 2000-2009. Jedná sa o dvojlitrový agregát TDCi s označením ZSD420, ktorý v našom regióne nájdete hlavne pod kapotou populárneho Fordu Mondeo. Aké problémy spôsobuje naftový Ford? Odlupujúce sa elementy z vysokotlakového čerpadla upchávali vstrekovače. K oprave je potrebné pristupovať komplexne, inak oprava vstrekovačov nebude mať dlhodobý priaznivý efekt. Ďalším problémom, typickým pre moderné dízle, je neslávne známy dvojhmotový zotrvačník. ### Číslo šesť: Pozor na Mazdu 2.0 CiTD *Autá: Mazda 3, Mazda 5, Mazda 6, Mazda MPV* Mazda 6 je veľmi zaujímavá záležitosť, ak na trhu s jazdenkami hľadáme slušné auto strednej triedy. Najskôr sa musíte pozrieť na koróziu, pretože tá mala staršie Mazdy celkom rada. Po druhé, odporúčame zvýšenú opatrnosť pri kúpe Mazdy so vznetovými motormi. Čo sa kazí? Vstrekovací systém, vysokotlakové čerpadlo alebo dvojhmotový zotrvačník. Dvojlitrová nafta od Mazdy (séria MZR-CD – RF) je jednotka mimoriadne citlivá na kvalitu oleja. Vyskytujú sa aj poruchy regulátora voľnobežných otáčok, praskliny medzichladiča, poškodenie EGR ventilu. 2.0 CiTD vstúpil na trh v roku 2002. ### Siedme riziko: Staršie BMW 2.0 d *Autá: BMW radu 1, BMW radu 3, BMW radu 5, BMW X1, BMW X3, Land Rover Freelander* Pri kúpe ojazdeného BMW buďte veľmi opatrní pri automobiloch vybavených dvojlitrovým naftovým motorom (M47D20 / M47TUD20). Toto je jedna z tých jednotiek, ktorá dokáže doslova vyčerpať peňaženku majiteľa. Zoznam problémov je dlhý – poškodenie turbíny, dvojhmotového zotrvačníka alebo vstrekovačov, v kľukovom hriadeli bývajú praskliny. Na trhu s jazdenými vozidlami je lepšie vyhnúť sa starším BMW s 2,0 d. Ak takéto auto doslova vyhľadávate, musíte ho skontrolovať veľmi dôsledne, najlepšie je ísť k špecialistovi. Berieme do úvahy pomerne veľký rozsah ročníkov, od roku výroby 1998 až po 2005.





ODPORÚČANÉ