Ak v aute vybavenom systémom pre AdBlue chýba močovina, policajt môže odobrať papiere priamo na mieste kontroly. Duslo je posledným výrobcom močoviny AdBlue na Slovensku, teraz zvažuje zastavenie výroby.
Zatiaľ čo začiatkom tohto roka sa elektrina obchodovala za 55 eur za megawatthodinu, minulý týždeň to bolo už 138 eur a pred dvomi týždňami až 166 eur, uvádza [SITA odvolávajúc sa na údaje z pražskej burzy PXE](https://www.webnoviny.sk/venergetike/trhove-ceny-elektriny-sa-dali-opat-do-pohybu-rekordy-vsak-lame-aj-zemny-plyn/).
Tohtoročné turbulencie v cenách energií majú potenciál negatívne ovplyvniť aj spotrebiteľské správanie v autopriemysle. Vyššie spomínaný silný argument v prospech elektromobilov, teda nízke náklady na prevádzku, je vážnym spôsobom ohrozený, domnievajú sa najmä kritici elektromobility.
Na druhej strane stoja zástacovia elektromobilov, ktorí predpovedajú, že aj keď sa cena za dodaný kilowatt elektrickej energie zvýši o 50 percent, stále bude prevádzka elektrického automobilu lacnejšia ako tankovanie naftovej či benzínovej alternatívy. Je to nepochybne spôsobené aj tým, že cena benzínu a nafty v uplynulom období narástla a údajne[ sa už dnes môžeme pripravovať na pokorenie hranice 2,00 eur za liter](https://www.autoviny.sk/reportaze/122827/liter-benzinu-moze-coskoro-stat-aj-2-eura-nova-ekologicka-dan-na-palivo-je-jednou-z-moznosti-ako-dostat-stare-auta-z-cesty) benzínu. Jednou z príčín má byť takvzaná **ekologická daň**.
**Marek Senkovič, generálny riaditeľ rafinérie Slovnaft**, [očakáva zvyšovanie daní na motorové palivá](https://www.autoviny.sk/reportaze/122827/liter-benzinu-moze-coskoro-stat-aj-2-eura-nova-ekologicka-dan-na-palivo-je-jednou-z-moznosti-ako-dostat-stare-auta-z-cesty), ďalší rast ceny emisných povoleniek či tlak na využívanie extrémne drahého zeleného vodíka. Investície na dekarbonizáciu si podľa neho vyžiadajú bilióny eur.
Po schválení klimatického balíčka bude jednou z priorít EÚ zredukovať počet spaľovacích áut na cestách.
### O koľko bude drahšie nabíjanie elektromobilu doma?
Ak sa bude zvyšovať cena dodávky elektrickej energie pre domácnosti, je nepochybné, že to majiteľov elektromobilov ovplyvní podstane viac ako iné domácnosti. Ak počítame, že taký Nissan Leaf s kapacitou batérie 62 kWh prejde na jedno nabitie nanajvýš 385 km a jeho majiteľ má priemerný denný nájazd 50 kilometrov, bude si potrebovať auto nabíjať raz za sedem dní. To znamená 62 kWh týždenne, približne 250 kWh mesačne (~1400 km), čo pri orientačnej cene 0,09 eur za jednu kilowatthodinu predstavuje 22,50 eur mesačne.
Ak by sa aj cena za jednu kilowatthodinu dodanú počas budúceho roka zvýšila o 50 percent, náklady na nabíjanie tohto elektromobilu by boli vyššie o necelých 11,25 eur. To skoro nestojí za reč. Pochopiteľne, ide o orientačný výpočet, ktorý nezohľadňuje ostatnú elektrinu spotrebovanú na chod domácnosti alebo dlhšie kilometrové nájazdy vozidla.
V každom prípade sú to stále nízke náklady na prevádzku, ak ich staviame do porovnania s nákupom nafty alebo benzínu. Za nájazd 1 400 kilometrov pri spotrebe napríklad 6 l/100 km a priemernej ceny nafty 1,371 eur/liter (priemer za 15.10-21.10.2021 [podľa Benzin.sk](http://benzin.sk/)) totiž zaplatíte až 115,16 eur.
### Bude sa zdražovať nabíjanie cez ZSE Drive a GreenWay?
Zvyšovanie cien dodávky elektrickej energie pre domácnosti by teda pre majiteľov elektromobilov nemalo byť problémom, pretože pôjde o záležitosť nanajvýš niekoľkých desiatok eur mesačne. Ešte stále budú elektromobily lacnejšie na prevádzku, než je tomu pri benzínových a naftových autách.
Zaujímalo nás, ako sa k situácii na trhu elektrinou stavajú dvaja významní prevádzkovatelia nabíjacích staníc pre elektromobily a plug-in hybridy, spoločnosti **ZSE Drive** a **GreenWay**.
„*Významné zvýšenie cien elektrickej energie a jeho dopad na náklady analyzujeme. V prípade, že ceny zostanú na takejto vysokej úrovni, budeme musieť zvážiť premietnutie zvýšenia do ceny nabíjania. Slovensko má dlhodobo nízke ceny za verejné nabíjanie a zároveň využívanie nabíjacej siete je kvôli malému počtu elektromobilov podpriemerné. Nastavenie ceny pod náklady je deštruktívne pre trh a zavádzajúce pre klientov*,“ povedal **Peter Badík**, Managing Partner spoločnosti **GreenWay** pre Autoviny.sk.
Prekvapivá kampaň prevádzkovateľa nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá, značky GreenWay, sa začne už o necelý mesiac.
„*ZSE Drive sa snaží poskytovať služby nabíjania elektromobilov prvotriednej kvality. Znamená to najhustejšiu verejnú sieť, najvýkonnejšie stanice, spoľahlivú mobilnú aplikáciu a kvalitný 24/7 zákaznícky servis. Cena elektrickej energie je len jednou zložkou nákladových vstupov. ZSE Drive ju má navyše zabezpečenú dlhodobými konktraktmi, pričom vo vlastných nabíjacích lokalitách garantuje pôvod 100% dodanej elektrickej energie z OZE. Z uvedených dôvodov ZSE Drive v blízkej dobe nepočíta so zmenou cenníka služieb verejného nabíjania*,“ odpovedá **Michaela Dobošová**, hovorkyňa spoločnosti **ZSE** pre Autoviny.sk.