Aktuality

Keď zatvoria Duslo, nebudeme môcť používať naftové autá. Hrozí nám britský scenár a obmedzenie osobného použitia áut

Tankovanie močoviny AdBlue do nádržky vedľa otvoru pre naftu na vozidle Volkswagen Tiguan
Tankovanie močoviny AdBlue do nádržky vedľa otvoru pre naftu na vozidle Volkswagen Tiguan

Nárast cien energií na Slovensku

Extrémny rast cien energií bude mať neočakávané dôsledky nielen pre domácnosti, ale i firmy zaoberajúce sa výrobou. Momentálne dianie nasvedčuje tomu, že cena elektriny stúpne z aktuálnych 55 eur za megawatthodinu na takmer takmer 113 eur (zdroj), pričom rásť bude aj cena zemného plynu, a to až o 15 až 18 percent. Pre domácnosť, ktorá varí, vykuruje aj zohrieva vodu plynom, by to mohlo znamenať nárast cien plynu až o 100 eur ročne (zdroj).

Slovenská vláda medzičasom začala situáciu riešiť, hoci ceny energií sú u nás regulované a posledné slovo bude mať v konečnom dôsledku regulačný úrad. Ten má určité možnosti, ako kompenzovať nárast trhovej zložky z celkovej ceny energií.

Keď Duslo obmedzí výrobu, pocítime to všetci

Petr Bláha, riaditeľ spoločnosti Duslo Šaľa, ktorá je najväčším slovenským odberateľom plynu (až 11 percent domácej spotreby, zdroj), včera načrtol nepriaznivý scenár ďalšieho vývoja situácie: „Keby sme išli na plný výkon, generovali by sme stratu desať miliónov mesačne,“ cituje Bláhu denník HNonline.sk (zdroj) z konferencie slovenského priemyslu zastúpeným Klubom 500 a Slovenskou obchodnou a priemyselnou komorou.

Duslo Šaľa vyrába najmä hnojivá a jedným z dôležitých produktov výroby je aj močovina. Duslo dokonca patrí k najväčším producentom močoviny v Európe a na Slovensku je jej jediným výrobcom.

Ak Duslo Šaľa skutočne zásadne obmedzí alebo dokonca pozastaví výrobu, bude to mať nepriaznivý dôsledok na dopravu a na celkový obchod na Slovensku.

Druhý najväčší [producent močoviny] je v Nemecku a ten začal škrtiť výrobu AdBlue. Tretí najväčší je v Poľsku a ten výrobu zastavil,“ vyhlásil začiatkom tohto týždňa na stretnutí s novinármi minister hospodárstva Richard Sulík (SaS), cituje denník Pravda.sk (zdroj).

Duslo Šaľa

Združenie cestných dopravcov Česmad upozorňuje, že Slovensku hrozí hospodársky kolaps, a to práve pre už dnes aktuálny nedostatok močoviny. „Keď močovina do výfukového systému nepôjde, tak auto nie je schopné jazdiť a plniť emisnú normu a tým pádom je technicky nespôsobilé na ceste,“ povedal zastupujúci prezident združenia Česmad Pavol Piešťanský pre RTVS (zdroj).

Očakáva sa, že v horšom prípade nebudú mať k močovine AdBlue dostatočný prístup bežní motoristi s naftovými automobilmi, ale ani dopravcovia, ktorých prevažná časť vozového parku jazdí práve na naftu. A prakticky všetky novšie vozidlá s naftovým motorom už močovinu AdBlue vyžadujú.

Čo je to močovina?

Močovina sa povinne dolieva do všetkých nových automobilov s naftovým motorom, aby sa zabránilo vypúšťaniu oxidov dusíka NOx do ovzdušia.

Močovina, alebo AdBlue, sa netankuje tak často ako palivo, pretože sa využíva v menšej miere na „splachovanie“ nebezpečných emisií naftového motora vo výfukovom systéme. Lenže bez močoviny moderné naftové autá už jazdiť nevedia a nemôžu. Majú na to softvérové zabezpečenie.

Alternatívou môže byť dočasné zriedenie ostávajúcej močoviny s destilovanou vodou, čím sa softvér automobilu dá oklamať, avšak toto riešenie sa vo všeobecnosti neodporúča, navyše v takomto prípade sa obmedzí efektivita redukcie emisií, čím sa automobil môže stať nespôsobilým na prevádzku.

Podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 § 17 ods. 2 písm. aa) je takéto vozidlo technicky nespôsobilé na prevádzku a policajt môže vodičovi takéhoto vozidla pri cestnej kontrole odobrať napríklad aj „papiere od auta“ a tabuľky s evidenčným číslom (TEČ).

Prečítajte si aj:


Za čo vám môže policajt zadržať doklady od auta a EČV? Dôvodom sú praskliny na skle i chýbajúci AdBlue

ERIK STRÍŽ


Ako situáciu vyriešiť?

Zdá sa, že aktuálnym riešením, hoci provizórnym, môže byť aktívny zásah štátu a jeho podpora pre priemysel. Jednou z možností môže byť aj zákaz exportu močoviny, čo je však iba časť potrebných opatrení.

Predseda Klubu 500 Vladimír Soták v tejto súvislosti vyzýva vládu, aby okrem iného zabezpečila aj dostatok plynu pre Slovensko. Zdrazňuje, že žiadna z európskych krajín nemá plné zásoby, takže vzniká problém s budúcim nedostatkom plynu na zimu. Soták tak varoval, že sa Slovensko môže ocitnúť v rovnakých problémoch ako Anglicko (zdroj).

Aktuálny apel predstaviteľov priemyslu sa však týka perspektívy niekoľkých týždňov či mesiacov. V rozhovore pre Trend Petr Bláha tvrdí, že Duslo Šaľa všetky zmluvné dodávky AdBlue plní, avšak nových zákazníkov neprijme (zdroj).

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Vybrané články

  1. 1

    25 testov áut a veľké porovnanie zimných pneu v novembrovom auto motor a športe

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie