Aktuality

James May sa pustil do veľkých SUV! Toto povedal o súčasných automobilových trendoch

James May s Alpine A110 (Drivetribe)

Okrem účinkovania v The Grand Tour od Amazonu sa James May v rámci svojho voľného času aktívne venuje aj videotvorbe na sociálnej sieti YouTube, kde fanúšikom pravidelne prezentuje svoje kulinárske schopnosti, súkromný život či názory týkajúce sa automobilového priemyslu. Najnovší automobilový príspevok venoval športovej Alpine A110, ktorú má vo svojej súkromnej zbierke. Fanúšikom sa snažil vysvetliť, prečo pred Ferrari či Lamborghini uprednostnil pomerne malé športové autíčko s 1.8-litrovým štvorvalcom a stále civilným výkonom na úrovni 250 koní.

To sú hodnoty, ktoré dnes poskytne takmer akékoľvek stredne veľké SUV v ponuke. Recept na úspech sa však v tomto prípade ukrýva niekde inde. Malý francúzsky “športiak” má motor v strede a okrem výborného rozloženia hmotnosti ťažia jazdné vlastnosti predovšetkým z ľahkosti celého auta.

„Nízka hmotnosť a kompaktné rozmery sú tým, čo robí toto auto skvelým. Alpine má svojimi rozmermi aj hmotnosťou veľmi blízko k Porsche 911 z 80. rokov minulého storočia. Okrem toho, že samotné auto je malé, inžinieri z neho vyhodili každú nadbytočnú vec, ktorá by pridávala na hmotnosti...Keďže je auto ľahké, nepotrebuje toľko výkonu, nepotrebuje veľké pneumatiky a riadenie v zákrutách je o poznanie lepšie,” povedal James May o svojej Alpine A110.

Zmenšovanie je tajná zbraň, ktorá nám pomôže zachrániť autá, ktoré milujeme.

To má podľa Jamesa zásadný vplyv aj na ďalšie podstatné aspekty, ktoré trápia motoristov. Ľahšie a menšie auto spotrebuje menej paliva, takže výdavky na prevádzku sú oveľa nižšie. Nehovoriac o nižších emisiách či poistke. Tá sa v zahraničí vypočítava nielen na základe veľkosti, ale tiež množstva vypúšťaných emisií do ovzdušia. Z tohto hľadiska má Alpine A110 podobné hodnoty ako bežný rodinný hatchback.

James May s Alpine A110 (Drivetribe)

Vyjadreniami narážal predovšetkým na trend veľkých SUV, ktorých hmotnosť častokrát presahuje 1 800 kilogramov. Nehovoriac o veľkých elektromobiloch s mohutnou batériou. Akumulátory môžu samé o sebe vážiť cez 600 kilogramov a priemerné elektrické auto ako napríklad Škoda Enyaq iV sa dnes môže “pochváliť” pohotovostnou hmotnosťou na úrovni 2 300 kilogramov. To nie je dobré pre planétu, cesty ani samotného majiteľa. Opotrebenie častí podvozka či pneumatík pri takýchto hodnotách nastane oveľa skôr.

Podobný názor má aj James May, podľa ktorého by mala byť Alpine „inšpiráciou pre automobilky produkujúce nafúknuté SUV modely ako na bežiacom páse. Zmenšovanie je tajná zbraň, ktorá nám pomôže zachrániť autá, ktoré milujeme.”

VIDEO

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Vybrané články

  1. 1

    25 testov áut a veľké porovnanie zimných pneu v novembrovom auto motor a športe

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie