Magazín

Problém bezdrôtových nabíjačiek mobilov v autách: pred kúpou si dôsledne overte túto vlastnosť

Problém bezdrôtových nabíjačiek mobilov v autách
Priečinok na mobil s bezdrôtovou nabíjačkou v Peugeote 3008. Veľký 6,9-palcový smartfón sa sem vojde len tak-tak.

Prečítajte si aj:


Test Peugeot 3008: Moderné rodinné SUV s trojvalcom? Zdá sa, že bez problémov

ERIK STRÍŽ


Používanie mobilu počas jazdy

Automobilový priemysel aktívne hľadá spôsoby, ako sa prispôsobiť modernému zákazníkovi. Všetci vedia, že používanie mobilného telefónu počas šoférovania je riskantné a šanca, že venovaním pozornosti displeju smartfónu spôsobíte dopravnú nehodu, je vysoká.

Tejto problematike sme sa venovali už niekoľkokrát a naďalej považujeme za dôležité pripomínať, že mobil za volant nepatrí. Písali sme o tom v článkoch Multitasking za volantom je mýtus, Emotívna kampaň vás presvedčí, že mobil za volant nepatrí či v tomto prípade o dôsledkoch používania mobilu za volantom. Pomerne agresívna bola istá britská kampaň na osvetu proti používaniu telefónov počas šoférovania, ktorá mala slogan „Smart phone, stupid driver“, teda múdry telefón, hlúpy vodič.

Výrobcovia áut to všetko dobre vedia. Sú si vedomí, že používanie mobilu počas jazdy je nanajvýš riskantné, napriek tomu (alebo snáď práve preto?) v stredových konzolách, obyčajne medzi panelom ovládania klimatizácie a pákou prevodovky, vytvorili priestor určený práve pre mobilný telefón. Niektoré značky áut majú tieto priestory umiestnené na mieste, ktoré počas jazdy nie je ľahko dostupné, čím sa pasívne snažia o to, aby vodič počas jazdy skutočne svoj telefón nepoužíval.

Problém bezdrôtových nabíjačiek mobilov v autách
Doplnkový odkladací priestor nielen pre mobily v Škode Enyaq iV je umiestnený pod stredovou konzolou s ovládačom prevodovky.

Všetky dnes predávané nové automobily už podporujú konektivitu cez Bluetooth, takže doslova akýkoľvek mobilný telefón možno prepojiť na spôsob hands-free, čo umožňuje aj slovenská legislatíva ako jedinú formu používania telefónu počas jazdy. Explicitne to uvádza Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 § 4 ods. 2 písm. m): Vodič nesmie počas vedenia vozidla držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie okrem použitia systému „voľné ruky“ alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla (...)

Problém bezdrôtových nabíjačiek mobilov v autách
Odkladací priestor na mobil v SUV DS 7 Crossback

Prečítajte si aj:


TEST DS 7 Crossback E-Tense: SUV na benzín aj elektrinu za 60-tisíc eur je vstupenka do sveta luxusu

ERIK STRÍŽ


Bezdrôtové nabíjačky mobilov v autách

Pre vodiča je veľmi praktické, keď si môže telefón vyložiť z vrecka a odložiť do priestoru, ktorý má na dosah ruky a je vybavený protišmykovou podložkou, ktorá zabraňuje skĺznutiu zariadenia na podlahu. Postupom času a kvôli konkurenčnému súboju automobiliek sa v automobiloch udomácnili aj indukčné nabíjacie podložky pre smartfóny, teda bezdrôtové nabíjačky.

Vo všeobecnosti sa u nás využíva štandard Qi, ktorý je schopný nabíjať zariadenia bezdotykovo až na vzdialenosť štyroch centimetrov, a to výkonom 5 až 30 wattov. Od výkonu nabíjačky a podporovanej rýchlosti nabíjania v mobile závisí celková rýchlosť nabíjania. Kľúčové pritom je, že ak sa medzi smartfónom a nabíjacou podložkou nachádza nevodivý predmet, samotnému nabíjaniu to výrazne neškodí. Nabíjať teda môžete aj cez parkovací lístok alebo kryt mobilu.

Naopak, ak sa medzi nimi nachádza niečo vodivé, ako kľúč od dverí alebo aj bankomatová karta (tá obsahuje napríklad aj čipy s NFC), nabíjanie je znehodnotené a môže počas neho dochádzať k výraznejšiemu prehrievaniu telefónu či nesprávnej činnosti nabíjačky.

Problém bezdrôtových nabíjačiek mobilov v autách
Odkladací priestor pre dva mobily s bezdrôtovou nabíjačkou v SEAT Tarraco FR4

Prečítajte si aj:


Ktoré 7-miestne športové SUV? Porovnali sme SEAT Tarraco FR 4 a Škodu Kodiaq RS 4x4

ERIK STRÍŽ


Obyčajne sú systémy v automobiloch natoľko inteligentné, že na takýto nežiadúci predmet upozornia softvérovou hláškou na displeji.

Bezdrôtové nabíjačky v autách bývajú buď príplatkovou výbavou alebo sériovou výbavou vyšších stupňov výbavy. Iba málokedy sa automobil v základnej výbave dodáva s takouto funkciou, hoci samotný princíp nabíjačky je veľmi jednoduchý a na internete si takéto podložky kúpite doslova za pár eur.

O to viac zákazníka zamrzí, keď si za bezdrôtovú nabíjačku v aute priplatí a potom príde na to, že mu vlastne na nič. Čítajte náš článok ďalej.

Problém bezdrôtových nabíjačiek v autách

Ako bolo uvedené vyššie, automobilky sa prispôsobili potrebám zákazníkov a začali do svojich áut vyhradzovať samostatné odkladacie priestory pre smartfóny. Zdá sa, že veľkosť tohto odkladacieho priestoru by mala byť závislá na celkovej veľkosti auta, avšak nie je to pravda. V sktuočnosti sa aj v tých najmenších autách na trhu nájde dosť miesta na to, aby sa v nich našiel priestor pre uloženie aj sedempalcového smartfónu.

Paradoxne, občas sa stane, že tie väčšie autá rozmery moderných smartfónov podcenia.

Už viackrát sa mi počas redakčných testov automobilov stalo, že som nevedel svoj telefón vložiť do priestoru vyhradeného pre mobil. Používam Samsung Galaxy Note20 Ultra, čo je smartfón s uhlopriečkou 6,9 palca a s celkovými rozmermi 165 × 77 mm. Patrí medzi tie rozmernejšie, to je pravda, avšak na trhu sú aj ešte väčšie. Preto ma prekvapuje, že sa do niektorých priečinkov nezmestí ani na šírku, ani na pozdĺžne.

Príkladom je aktuálna generácia SUV Opel Grandland. Keď si zákazník priplatí za bezdrôtovú nabíjačku (až 300 eur ako súčasť Sady nabíjanie) a zároveň vlastní väčší smartfón, jednoducho ju nemôže využiť.

Problém bezdrôtových nabíjačiek mobilov v autách
Opel Grandland s bezdrôtovou nabíjačkou, ktorá je určená len na menšie smartfóny. Note20 Ultra sa sem skrátka nevošiel.

Prečítajte si aj:


Prvý Opel Grandland facelift na Slovensku: Tromfne Tucson, Sportage a Karoq?

ERIK STRÍŽ


To isté platí aj pre aktuálnu verziu Jeepu Compass. Pritom tieto modely prešli nedávno faceliftom, ktorý zásadným spôsobom zmenil ich vzhľad, no na tento podstatný detail sa zabudlo.

Problém bezdrôtových nabíjačiek mobilov v autách
Jeep Compass má priestor pre mobil takisto pomerne malý, Note20 Ultra sa sem nezmestil.

Prečítajte si aj:


Džíp skoro pre každého. Test prednokolky Jeep Compass 80th Anniversary

ERIK STRÍŽ


Na opačnej strane stojí napríklad Škoda Enyaq iV. Toto elektrické SUV je vybavené hneď niekoľkými priestormi, kam možno uložiť mobilné telefóny a na hornú plochu položíte pozdĺžne dokonca dva veľké smartfóny. Podložka je protišmyková, navyše je medzi telefónmi nízka prepážka, aby do seba počas jazdy nenarážali. Tomuto hovorím skvelé vyhotovenie priečinka na mobil a bezdrôtovej nabíjačky, napokon je v súlade s koncepciou praktických riešení Simply Clever.

Problém bezdrôtových nabíjačiek mobilov v autách
Odkladací priestor pre dva mobily s bezdrôtovou nabíjačkou v Škode Enyaq iV

Prečítajte si aj:


Najdôležitejšia Škoda tohto desaťročia! Prvé jazdy s Enyaq iV nám odhalili dobré aj nepriaznivé stránky elektromobilu

Peter Orosz


Najprv si overte, či váš mobil bude do auta pasovať

Na úplne prvom mieste, skôr ako budete vôbec zvažovať bezdrôtovú nabíjačku na mobil, sa ubezpečte, či váš telefón takéto nabíjanie vôbec podporuje.

Ak túto funkciu podporuje a zvažujete, že si za bezdrôtovú nabíjačku doplatíte, dôrazne odporúčam, aby ste si najprv overili rozmery odkladacieho priestoru na smartfón v konkrétnom aute. Vyhnete sa tak prípadnému problému, ktorý odhalíte až potom, keď sa budete snažiť nabíjať počas jazdy telefón. Neplaťte za niečo, čo nebudete môcť využiť.

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.