Autoviny.sk

BMW sa nenechá strhnúť elektrickou vlnou Európskej komisie. „Infraštruktúra nie je pripravená...“, znie z Mníchova

BMW sa nenechá strhnúť elektrickou vlnou Európskej komisie. „Infraštruktúra nie je pripravená...“, znie z Mníchova
Zdroj: BMW

Možno sa to môže zdať dnes ako utópia, no niektoré automobilky už ohlásili definitívny koniec predaja a výroby áut so spaľovacími motormi. Najprísnejšie predpisy vznikajúce v radoch Európskej komisie totiž „dokopali“ viacerých výrobcov k prechodu na elektromobilitu. Avšak BMW sa nenechá zastrašiť. V najbližších rokoch sa nechystá skončiť s výrobou spaľovacích motorov, ba čo viac, pripravuje sa na príchod úplne novej generácie.

Rok 2030 bude kritický

Rok 2030 sa zatiaľ javí byť akousi pomyselnou hranicou života áut na konvenčný pohon. Európske predpisy totiž dotlačili viaceré automobilky k tomu, aby po tomto roku obmedzili, respektíve úplne skončili s predajom spaľovacích motorov. Audi napríklad na vlnu elektromobility naplno naskočí už v roku 2026. Po tomto roku budú všetky nové autá so štyrmi kruhmi na kapote už len elektrické.

Podobne je na tom aj Mercedes-Benz, ktorý sa rozhodol skoncovať s autami na fosílne palivá už v roku 2030. Nejde však len o automobilky. Napríklad také Nórsko zakáže klasické autá už o 4 roky. Na druhú stranu, optimistický scenár zelených lobistov z Európskeho parlamentu chce narušiť BMW.

BMW ide proti prúdu

Už dlhšie je známe, že mníchovská automobilka sa nijakým závratným spôsobom nehrnie do elektromobility. Teraz však jej šéf vývoja, Frank Weber, zašiel ešte ďalej. Servítku si pred ústa nedával a vymenoval všetky problémy, s ktorými akosi nepočítajú v Európskej rade.

Kedy bude systém pripravený absorbovať všetky elektrické autá? Ide predovšetkým o infraštruktúru a obnoviteľnú energiu. Sú už ľudia na elektromobilitu pripravení? Je nabíjacia infraštruktúra pripravená?“, začína Weber svoju rozpravu pre portál Automotive News Europe.

Nie je to len o elektromobilite samotnej. Je tu problém aj s pracovnou silou. Rovnako, ako v iných automobilkách, na vývoji nových generácií spaľovacích motorov pracuje veľké množstvo ľudí. Pracovná sila sa síce postupne presúva na elektrický pohon, ale stále je to zložitý proces, ktorý si bude vyžadovať značné množstvo času na to, aby bol personál kompletne a riadne preškolený.

BMW sa nenechá strhnúť elektrickou vlnou Európskej komisie. „Infraštruktúra nie je pripravená...“, znie z Mníchova
Frank Weber - Člen predstavenstva BMW AG, vývoj
Zdroj: BMW

„Nejde to zo dňa na deň...“

Týmito slovami chcel jednoznačne povedať, že Európska komisia síce môže automobilky pritlačiť k stene rôznymi nezmyselnými predpismi, aj tak bude proces transformácie trvať podstatne dlhšie. Prechod celej automobilky z fosílnych palív na čistú elektrinu totiž nie je zo dňa na deň. Weber ďalej uvádza:

Problémom návrhu Európskej komisie je, že požiadavky na množstvo vyprodukovaných emisií pri norme Euro 7 musia byť splnené za každých okolností. A to je pri ťahaní prívesu pri teplote -20 stupňov Celzia do výšky 3 000 metrov nemožné. To už rovno môžu zakázať spaľovacie motory...

Frank Weber ďalej poukazuje na to, že BMW nechce bezhlavo prepadnúť aktuálnemu trendu a stiahnuť konvenčné autá z trhu príliš rýchlo a nepremyslene. Autá so spaľovacím motorom nie je možné zakázať teraz, s tým, že platnosť zákazu bude až o 10-15 rokov. Na tak dlhé obdobie vraj automobilky a ani poslanci EÚ nedokážu predpovedať správanie zákazníkov a situáciu na trhu.

BMW sa nenechá strhnúť elektrickou vlnou Európskej komisie. „Infraštruktúra nie je pripravená...“, znie z Mníchova
BMW sa svojich silných benzínových alebo naftových motorov nechce vzdať
Zdroj: BMW

Úplne nové motory už čoskoro

Aj keď sa to možno môže zdať čudné, BMW sa chystá na vývoj úplne nových spaľovacích motorov, ktoré by sa mali objaviť v ďalších generáciách všetkých modelov. Zaujímavou informáciou je, že bavorská automobilka plánuje použiť rovnakú platformu na všetky budúce generácie modelov od BMW rady 2 až po obrovské SUV X7. Čo ale bude s „jednotkovou“ triedou a očakávaným mamutím X8 zatiaľ nie je známe.

Podľa Webera totiž BMW nechce stoj čo stoj nútiť zákazníkov prejsť na elektromobilitu. Pokiaľ nie je infraštruktúra dostatočne pripravená a batérie nemajú potrebnú technológiu na rýchle nabíjanie, je používanie elektromobilu obrovským problémom.

Názor redakcie?

Európska rada sa môže hrať akokoľvek na zelenú a EKO. Svojimi nanútenými ekologickými zmenami však mieri vedľa. Je to predovšetkým preto, že Európa je v porovnaní so zvyškom sveta v produkcii skleníkových plynov pomerne slabým hráčom. Omnoho výraznejšiu stopu CO2 zanechávajú napríklad štáty Ázie, predovšetkým Čína a India.

Okrem toho tu máme Rusko, kde sa taktiež neponáhľajú s elektromobilitou, keďže tamojšia ekonomika viac menej stojí na fosílnych palivách. USA sa aj napriek príchodu Joa Bidena do úradu prezidenta, môžu snažiť byť viac EKO, avšak za 4 roky sa kľudne môže situácia diametrálne zmeniť. Samostatný prípad sú potom krajiny Južnej Ameriky a Afriky, kde prakticky ani nie je možné naplno prevádzkovať elektromobil.

BMW sa nenechá strhnúť elektrickou vlnou Európskej komisie. „Infraštruktúra nie je pripravená...“, znie z Mníchova
BMW iX
Zdroj: BMW

Kanadské mrazy batériám taktiež na životnosti nepridajú a Austrálčan sa asi tiež nevyberie naprieč kontinentom na elektrickom aute. Navyše, vo viacerých štátoch sveta, kde sa plánuje prechod na elektromobilitu, je dnes stále značná časť elektrickej energie vyrábaná neekologickým spôsobom. Tým pádom sa môže stať, že samotná prevádzka elektromobilu je ešte menej EKO, ako prevádzka úplne nového auta s naftovým motorom spĺňajúcim normu Euro 6d.

Rovnako tak Európska rada nemôže nanútiť elektromobil ľuďom, ktorí pravidelne cestujú naprieč celou Európou. Teda aspoň zatiaľ nie. Technika batérií, nabíjacia infraštruktúra a predovšetkým rýchlosť nabíjania je niečo, čo takýmto vodičom jednoducho nevyhovuje. O lodnej a leteckej doprave hovoriť ani nemusíme...

Vybrané články

  1. 1

    25 testov áut a veľké porovnanie zimných pneu v novembrovom auto motor a športe

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie