Tesla bude namiesto stieračov používať laser. Revolučná technika možno príde už v najbližšej dobe

Tesla sa chystá spôsobiť revolúciu v ďalšej oblasti. Už žiadne gumenné stierače! Jej inžinieri sa rozhodli, že namiesto gumy použijú laser a zabezpečia tak omnoho kvalitnejšie vyčistenie najdôležitejších častí auta.
Vydané  Text: 
Americká softvérová spoločnosť Tesla, ktorá sa zaoberá vývojom najpokrokovejších elektromobilov súčasnosti neprestáva prekvapovať. Po revolučných novinkách, ako je autopilot, softvérové poňatie auta či špeciálny volant YOKE prichádza s ďalším zaujímavým patentom. **Ten sa týka stieračov, ktoré by už čoskoro mohol nahradiť laser**. ### Revolúcia na obzore? Celkom odvážny patent, o ktorý automobilka požiadala ešte 10. mája 2019, popisuje moderné poňatie stieračov, ktoré má napomôcť lepšej viditeľnosti z auta. [Patent s číslom US20190351873](https://patents.google.com/patent/US20190351873A1/en?oq=US20190351873) udelený Americkým patentovým úradom bližšie opisuje, ako by laserové stierače mohli fungovať. **V prvom rade je dôležité spomenúť, že patent nepopisuje použitie laseru len ako prostriedku na čistenie čelného alebo zadného skla. Ide o široké využitie na čistenie rôznych sklenených plôch, ktoré majú priamy dopad na bezpečnosť auta a funkcionalitu systémov na palube**. Hovoríme teda o kamerových systémoch, oknách, radaroch či fotovoltaických článkoch. Patent bližšie špecifikuje aj fungovanie takéhoto čistiaceho systému. Ten **pozostáva z dvoch základných častí**. Prvou z nich je **systém detegujúci akékoľvek nečistoty**, ktoré by mohli mať vplyv na používanie auta. Takýto **systém je postavený na senzoroch a taktiež na pokročilých algoritmoch spracovania obrazu**. Pokiaľ kamera alebo senzor zaznamená nejaký druh nečistoty na ploche, ktorú sníma, pomocou algoritmu bude vypočítané spôsobené znečistenie.
Umiestnenie laserových čističov na prednej kapote
### Komplikovaný systém s vysokou účinnosťou Následne bude vyslaný signál riadiacej časti tohto systému. Táto časť aktivuje samotné laserové žiarenie. **Pulzný laserový modul bude, napríklad v prípade čelného okna, umiestnený v dvojici na kapote**. Po detegovaní nečistoty dôjde k nastaveniu parametrov laseru tak, aby žiarenie nepreniklo do interiéru a neohrozilo posádku alebo nezničilo komponenty obloženia. **Možnosť nastavenia parametrov pozostáva z prispôsobenia frekvencie, intenzity a končeného vyžarovacieho výkonu laserovej diódy**. **Patent popisuje, že parametre sú nastavené tak, aby laserové žiarenie nepreniklo cez vrstvu skla**, na ktorej je nečistota zachytená. **Kvôli zvýšenej bezpečnosti systémov a posádky bude na skle aplikovaná vrstva oxidu cínu a india (ITO)**, ktorá má zamedziť preniknutiu nebezpečných lúčov do priestoru kabíny či na citlivé senzory. Tento oxid bude navyše aplikovaný na špecifickú hrúbku skla, s ktorou bude počítať aj riadiaca jednotka systému.
Obrázok popisujúci spôsob čistenia spoločne s ochranným filmom ITO zabudovaným v čelnom skle
### Nejde o prvý pokus o revolúciu v tejto oblasti Zatiaľ nie je jasné kedy by sme sa podobného čistiaceho systému mohli dočkať v reálnom použití. Avšak pri revolučnom zmýšľaní Elona Muska by to mohla byť otázka pár rokov. Tesla si pritom už v minulosti nechala patentovať špeciálne stierače ([patent US20190270431A1](https://patents.google.com/patent/US20190270431A1/en?oq=US20190270431)) ktoré by dokázali očistiť čelné sklo elektromagnetickým žiarením vysielaným z jediného „stierača“ pohybujúceho sa cez celú šírku čelného skla.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.