Vypočujte si zvuk prvého elektrického AMG: Pripomína vám niečo? Mercedes-Benz EQS 53 AMG

Mercedes-AMG EQS53 je vôbec prvé výkonnostné vozidlo so značkou AMG. Pozrite sa, ako úpravca vysporiadal so zvukom.
Vydané  Text: 

Je nepochybné, že zvuk motora je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré majú motoristi radi na svojich vozidlách, motocykloch i automobiloch. Automobily v uplynulých rokoch začali trpieť na čoraz problematickejšie uvádzanie veľkoobjemových motorov do predaja, čo sa prejavuje napríklad aj tak, že v novom Mercedes-Benz Triedy C už nájdete výhradne štvorvalce. Dobre, sú to najvýkonnejšie sériovo vyrábané štvorvalce na svete, ale tých pár valcov navyše dokáže synteticky generovaný zvuk nahradiť iba čiastočne. Syntetický zvuk, to je niečo, s čím sa po novom stretávame už aj v automobilových pohonoch. Elektromobily sú takto počas jazdy ozvučené už povinne s tým, že má byť jednoznačné, kedy vozidlo zrýchľuje. Má to zmysel, tichý elektromobil sa pri nízkej rýchlosti iba valí vpred a môže predstavovať riziko pre chodcov. Až pri rýchlosti okolo 40 km/h sú počuť valiace sa pneumatiky v takej intenzite, aby bolo zrejmé, že sa auto pohybuje. Niektoré značky povolali hudobných špecialistov, aby im skomponovali zvuky ich elektromobilov, napríklad [MINI vo svojom elektrickom Coopera SE](https://www.autoviny.sk/testy/120897/prve-kilometre-s-mini-cooper-se-xl-tak-kde-ste-odporcovia).

Prvé kilometre s MINI Cooper SE XL: Tak kde ste, odporcovia?

Prvé elektrické MINI prišlo na Slovensko a zoznámenie sa s ním dopadlo veľmi dobre. Má vôbec zmysel riešiť dojazd?

Počas jazdy na MINI Cooper SE sa z vonkajších reproduktorov ozýva ťažko popísateľný zvuk. Možno pripomína zvuk silného elektrického motora vo vysokých otáčkach so záťažou, prípadne výjav zo sci-fi Blade Runner. Toto prirovnanie nie je náhodné, pretože o zvukovú kulisu sa postaral sám Hans Zimmer, ktorý spoločne s Benjaminom Wallfischon vytvoril geniálny soundtrack k filmu Blade Runner 2049. Ale čo s autami, ktoré sú vyslovene orientované na výkon? Uspokoja sa ich majitelia so bzučaním z reproduktov? Samozrejme, že nie, aj Mercedes-Benz vie, že to tak nemožno nechať. Preto vo svojom **úplne prvom elektrickom AMG, modeli EQS 53 AMG**, nechal kompletne prepracovať zvuk pohonu a podarilo sa mi vytvoriť niečo naozaj pôsobivé. Je to zmes zvukov, v ktorej nachádzame aj dnes už skoro tradičný zvuk reproduktorov, ktorý sa miesi s akýsimi ozvenami šesťvalca v pozadí s tvrdou syntetickou kovovou kulisou. Vypočujte si to aj vy: „… *ozvučovací systém pomocou špeciálnych reproduktorov, budičov kmitov a generátora zvuku vytvára osobitný zvukový zážitok s dvomi charakteristikami: Autentický alebo Výkonnostný*,“ uvádza výrobca. ### Pohon a výkon EQS 53 AMG 4MATIC+ Srdcom nového modelu Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je koncepcia pohonu s dvoma motormi – obsahuje jeden motor na prednej náprave a jeden motor na zadnej. Ponúka tak plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+.
Základná verzia dosahuje maximálny celkový výkon **484 kW (658 k)**, maximálny krútiaci moment elektrického stroja dosahuje **950 Nm**. S balíkom AMG DYNAMIC PLUS, ktorý sa dodáva na želanie, sa maximálny výkon v režime PRETEKÁRSKY ŠTART s funkciou zvýšenia výkonu zvýši až na **560 kW (761 k).** Maximálny **krútiaci moment elektrického stroja dosiahne hodnotu až 1 020 Nm**. Elektromotory na prednej a zadnej náprave, ktoré sú špecifické pre AMG, sú synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM). Okrem iného sa o plynule dodávaný výkon starajú nové vinutia, silnejšie elektrické prúdy, ako aj nové ovládanie prostredníctvom invertora s vlastným softvérom. To umožňuje vyššie otáčky motora, a teda aj vyšší výkon, ktorých hodnoty stanovujú štandardy najmä pri zrýchľovaní a v oblasti maximálnej rýchlosti. Mimoriadne vysoký výkon má **elektrický stroj na zadnej náprave**. Podstatným dôvodom tak vysokého výkonu je **šesťfázové vyhotovenie**, ktorého základom sú dve vinutia, pričom každé má tri fázy. Statory zabezpečujú mimoriadne silné magnetické pole. Podobné (alebo možno rovnaké) nájdete aj [v úplne novom elektrickom sedane Mercedes-Benz EQE](https://www.autoviny.sk/novinky/122805/novy-mercedes-eqe-stane-sa-najlepsim-elektromobilom-sveta-preco).
Nový model Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ pri stave nabitia aspoň 80 percent potom zrýchli z 0 na 100 km/h za **3,4 sekundy**. Maximálna rýchlosť je vo voliteľnom balíku obmedzená na 250 km/h. **V rámci sériovej výbavy zrýchli AMG EQS z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy** (stav nabitia aspoň 80 %). Maximálna rýchlosť je v tomto prípade obmedzená na 220 km/h. ### Nová generácia akumulátorov s kapacitou 107,8 kWh Nový model Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je vybavený výkonným 400-voltovým akumulátorom, ktorý sa vyrába podľa najnovších štandardov lítium-iónovej technológie. Iba desatina z jeho chemického zloženia nikel-kobalt-mangán je z kobaltu. Vysokovoltový akumulátor má využiteľnú kapacitu energie 107,8 kWh a v porovnaní s predchádzajúcimi stupňami vývoja sa nová generácia akumulátorov vyznačuje výrazne vyššou energetickou hustotou. Okrem toho má vyšší výkon nabíjania. Novinkou je aj možnosť inštalácie aktualizácií pre systém manažmentu akumulátora vzduchom.

Prvý Mercedes-Benz EQS 580 na Slovensku: zaujme špičkovým interiérom aj prvotriednou funkčnosťou

Prvé kusy budú na Slovensku jazdiť už túto jeseň.

Inzercia

Inzercia

Advertisement
### Najdôležitejšie technické údaje EQS 53 AMG 4MATIC+
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Elektrické strojeDva synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM)
Max. hnací výkon (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) 484 kW/560 kW
Max. hnací moment na výstupe prevodovky (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS)950 Nm/1 020 Nm
NáhonPlne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS)3,8 s/3,4 s
Maximálna rýchlosť[5] (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS)220 km/h/250 km/h
Kapacita energie akumulátora, použiteľná (WLTP)107,8 kWh
menovité napätie396
Max. rekuperačný výkon[6]300 kW
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie)11/22 kW
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom200 kW
Kombinovaná spotreba elektriny (WLTP)23,9 – 21,5 kWh/100 km
Emisie CO₂ (WLTP)0 g/km
Trieda efektívnostiA+
Dojazd (WLTP)526 – 580 km
Pohotovostná hmotnosť [7]2 655 kg
Hodnota cw od[8]0.23




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.