Čakanie sa skončilo, toto je nová žilinská Kia Sportage! V čom sa líši od americkej verzie?

Kia nás opakovane upozorňovala, že európska verzia modelu Sportage bude iná ako tá ázijská či americká. Práve teraz sme sa konečne dočkali odhalenia našej verzie, ktorá sa bude očakávane vyrábať na Slovensku.
Vydané  Text: 
Za jednu z najpodstatnejších inovácií novej Kie Sportage považujeme dostupnosť plug-in hybridného pohonu, v ponuke tiež naďalej ostáva naftový motor 1,6 CRDi s mild-hybridnou podporou. Od americkej verzie sa líší kratším rázvorom kolies, ale aj mierne odlišným vyhotovením proporcií na zadnej časti. V skratke: * **Prvý model vo viac ako 28-ročnej histórii modelu Sportage určený špecificky pre Európu** * **Rad vozidiel Sportage sa rozrastie o nový plug-in hybrid, ktorý ponúka úspornú jazdu v kombinácii s nulovými emisiami jazdy výlučne na elektrický pohon** * **Dizajn nového modelu Sportage sa pýši odvážnymi a dômyselnými tvarmi** * **Špičkový interiér s najmodernejším integrovaným zakriveným displejom orientovaným na vodiča** * **Návštevníci nemeckej výstavy IAA Mobility (7. až 12. septembra), ktorá prvýkrát zavíta do Mníchova, nájdu značku Kia na námestí Odeonsplatz** Spoločnosť Kia Europe dnes predstavila model Sportage navrhnutý špeciálne pre európsky trh, ktorý bol od základov navrhnutý so zámerom udávať trendy v segmente SUV v Európe. Kombinuje v sebe elegantný, temperamentný a zároveň moderný exteriér so špičkovým prémiovým interiérom s integrovaným zakriveným displejom, ktorý vodičovi umožňuje využívať najnovšie výdobytky v oblasti konektivity. Nový model Sportage je postavený na novej architektúre a ťaží z technológií vyvinutých v rámci špičkových konštruktérskych programov pre Európu, vďaka ktorým sa podarilo vytvoriť vozidlo s rázvorom, rozmermi a proporciami ideálnymi pre európske cesty. Progresívny dizajn prispôsobený potrebám zákazníkov so sebou priniesol podstatne väčší batožinový priestor, miesto nad hlavou a priestor na nohy ako v predchádzajúcom modeli Sportage, pričom vzadu ponúka najviac priestoru na nohy vo svojej triede. Kapacita batožinového priestoru je 591 litrov.
Vlastnosti modelu Sportage pre európsky trh zdôrazňujú aj najmodernejšie hybridné pohonné jednotky, ktoré majú výrazne nižšie emisie a spotrebu paliva. Ďalšie prvenstvo pre európsky model Sportage predstavuje pokročilý plug-in hybridný (PHEV) pohon, ktorý umožňuje väčšinu každodenných jázd z domu do práce a na nákupy absolvovať s nulovými emisiami len na elektrický pohon. K dispozícii sú aj najnovšie verzie spaľovacích benzínových a naftových motorov s nízkymi emisiami dostupné v rôznych výkonových verziách, ktoré uspokoja potreby všetkých európskych zákazníkov. Nová generácia elektronicky riadených tlmičov (ECS) prináša optimálnu úroveň komfortu a dokonalú bezpečnosť bez ohľadu na jazdné podmienky vďaka stálemu riadeniu v reálnom čase. Nový režim Terrain zabezpečí novému modelu Sportage dokonalé jazdné vlastnosti aj v náročnejších podmienkach, akými sú sneh, blato či piesok, a umožní tak jeho vlastníkom venovať sa vo voľnom čase dobrodružnejším aktivitám. Nový model Sportage má čo ponúknuť aj v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Špičkový systém DriveWise obsahuje balík pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS), ktoré sú dobre známe zákazníkom značky Kia. ### Vzhľad, ktorý okamžite zaujme Nové dizajnové motto značky Kia odhalené tento rok, ktoré sa v medzinárodnej komunite dizajnérov stretlo s veľkým uznaním, znie: „zjednotenie protikladov“. Toto motto je podstatou nového európskeho modelu Sportage, keďže ovplyvňuje každý aspekt jeho vzhľadu aj charakteru. Exteriér nového modelu Sportage tak posúva hranice dizajnu, vďaka ktorému bude na európskych cestách skutočne neprehliadnuteľný. Geometrický vzor masky chladiča spája hlavné prvky prednej časti nového modelu Sportage a dotvára tak jeho atraktívny vzhľad. Mriežka spája modernú charakteristickú masku chladiča v tvare tigrieho nosa s výraznými futuristickými diódami LED v tvare bumerangu (denné svetlá), ktoré zase vytvárajú pevné hraničné čiary pre nápadné predné svetlá LED Matrix, známe tiež pod označením systém inteligentných predných svetiel. Bočný profil nového modelu Sportage je odkazom na históriu športových úžitkových vozidiel, vďaka ktorému ho na ceste určite nikto neprehliadne. Čisté a rafinovane tvarované plochy pretínajú priame línie, ktoré dokonale prepájajú na prvý pohľad kontrastujúce diely do jednotného celku. V novom modeli Sportage určenom pre Európu sa prvýkrát môžete stretnúť aj s čiernou strechou, ktorá ešte viac umocní jeho športový profil a zároveň zvýrazní dynamickú konštrukciu C-stĺpika. Pridaním chrómovanej linky okien, ktorá sa elegantne stáča okolo zadného okna nového modelu Sportage, vzniklo harmonické prepojenie so zadným spojlerom, ktorý ešte viac zdôrazňuje športový rodokmeň vozidla. ### Najmodernejší interiér Interiér nového modelu Sportage ponúkne odvážne línie na pohľad, jemnosť na dotyk a inovatívne technológie, ktoré spoločne tvoria špičkový moderný priestor, kde sa všetko sústreďuje na vodiča. Vnútorný priestor bol dôsledne navrhnutý tak, aby v sebe spájal prelomové technológie a luxusné prvky, prémiové materiály a moderný štýl.
V ústredí moderného interiéru nového modelu Sportage sa nachádza nádherne tvarovaný zakrivený dotykový displej a detailne prepracované otvory klimatizácie so športovým nádychom. Zakrivený displej plynule prechádza celou prednou časťou interiéru a opticky zväčšuje kokpit na šírku aj do hĺbky. Špičková 12,3-palcová dotyková obrazovka s pokročilým integrovaným ovládaním funguje ako centrálny nervový systém, pomocou ktorého môžu vodič a spolujazdec ovládať systémy konektivity a jednotlivé funkcie vozidla. Oba systémy boli vytvorené s dôrazom na jednoduchosť používania a intuitívnosť. 12,3-palcový prístrojový panel využíva technológiu displeja z tekutých kryštálov s tenkým filmom s tranzistormi, ktorý ponúka neuveriteľne detailný a jasný obraz.
Vďaka pokročilým a bezpečným komunikačným technológiám dokáže nový model Sportage nahrávať aktualizácie softvéru a máp prostredníctvom bezdrôtových technológií. Softvérové riešenia zamerané na konektivitu použité v novom európskom modeli Sportage umožňujú používateľom spojiť sa s vozidlom na diaľku pomocou aplikácie Kia Connect pre smartfóny. Táto interaktívna a jednoducho použiteľná technológia poskytuje používateľom prístup k základným funkciám vozidla ako Kia Live Services, online navigácia, online rozpoznávanie hlasu a integrácia kalendára zo smartfónu. Aplikácia Kia Connect umožňuje používateľom jedným kliknutím skontrolovať, či je vozidlo uzamknuté, či sú okná zatvorené, a kde bolo vozidlo naposledy zaparkované. ### Praktické údaje o novom Sportage Inteligentný vnútorný priestor európskeho modelu Sportage v sebe kombinuje praktickosť, funkčnosť a všestrannosť vďaka kompaktnému rázvoru 2 680 mm a šírke 1 865 mm, dĺžke 4 515 mm a výške 1 645 mm. Vďaka tomu vzniklo vozidlo, ktoré vo svojej kategórii patrí medzi najlepšie z pohľadu priestoru na nohy, hlavu aj batožinu. Model Sportage pre európsky trh ponúka pasažierom vzadu 996 mm priestoru na nohy a 998 mm priestoru nad hlavou. Kapacita batožinového priestoru je 591 litrov (podľa metodiky VDA). Pre dosiahnutie maximálnej praktickosti sú zadné sedadlá sklápateľné v pomere 40 : 20 : 40, pričom po ich sklopení vznikne batožinový priestor s objemom 1 780 litrov. ### Motory, pohony a prevodovky Pohonné systémy HEV a PHEV boli navrhnuté tak, aby nijako neobmedzovali priestor pre posádku a batožinu. V prípade verzie HEV bola batéria umiestnená pod druhým radom sedadiel, vďaka čomu je priestor na nohy rovnaký ako vo verziách so spaľovacími motormi. V prípade modelu Sportage s pohonom PHEV je vysokonapäťová batéria umiestnená v strede medzi nápravami pod karosériou SUV, čo prispieva k rovnomernému rozdeleniu hmotnosti a vytvára vnútorný priestor, ktorý je praktický, pohodlný a všestranne využiteľný. Model **Sportage s pohonom PHEV** disponuje 1,6-litrovým motorom T-GDI spoločnosti Kia, 66,9 kW trakčným elektromotorom s permanentným magnetom a 13,8 kWh lítiovo-iónovým polymérovým akumulátorom. Kombináciou vzniká celkový systémový výkon na úrovni 265 k, pričom 180 k produkuje samotný spaľovací motor. Špičkový akumulátor v modeli Sportage PHEV využíva pokročilú jednotku správy batérie, ktorá neustále monitoruje stav batérie vrátane parametrov ako prúd, napätie, izolácia a diagnostika chýb. Akumulátor je zároveň vybavený pokročilou jednotkou monitorovania článkov, ktorá meria a monitoruje ich napätie a teplotu. Model **Sportage HEV** rovnako využíva motor 1.6 T-GDI s výkonom 180 k. Vybavený je zároveň trakčným elektromotorom s permanentným magnetom s výkonom 44,2 kW a lítiovo-iónovým polymérovým akumulátorom s kapacitou 1,49 kWh. Celkový systémový výkon modelu Sportage HEV dosahuje 230 k. **Nový motor 1.6 T-GDI** je k dispozícii aj v modeloch s **mild-hybridným** (MHEV) pohonom, ktorý bol vyvinutý s cieľom znižovať emisie a optimalizovať spotrebu paliva. Motor je veľmi účinný a ponúka športový výkon na úrovni 150 alebo 180 k. Štvorvalcový motor dosahuje úsporu paliva vďaka novému a optimalizovanému procesu spaľovania, použitým chladiacim technológiám a zásadným opatreniam na znižovanie trenia, ktoré zahŕňajú aj pokročilý integrovaný systém riadenia teploty a používanie guľôčkových ložísk s nízkym trením. Paleta motorov určených pre európsky model Sportage zahŕňa aj mimoriadne efektívny **1,6-litrový naftový motor s nízkymi emisiami** vo výkonových variantoch so 115 alebo 136 k. Motory sú vybavené pokročilou technológiou aktívneho riadenia emisií SCR a dosahujú podstatne nižšie emisie škodlivých látok (NOx a pevné častice). Vznetový model s výkonom 136 k je k dispozícii s technológiou MHEV, ktorá ešte viac znižuje emisie a zvyšuje účinnosť nového európskeho modelu Sportage. Motor 1.6 T-GDI je napojený na **7-stupňovú automatickú dvojspojkovú prevodovku** (7DCT), k dispozícii je však aj **6-stupňová manuálna prevodovka**. Verzie 1,6-litrového vznetového motora s doplnkovou technológiou MHEV aj bez nej možno párovať buď so 6-stupňovou inteligentnou manuálnou prevodovkou (iMT), alebo s prevodovkou 7DCT. ### Podvozok Nová architektúra N3 aj všetky súčasti nového modelu Sportage boli vyvinuté a skonštruované s cieľom ešte viac zdôrazniť status prémiového SUV. Prvýkrát sa v novom modeli objavuje režim Terrain, ktorý má v tejto piatej generácii modelu Sportage premiéru. Tento režim bol vyvinutý pre vlastníkov vozidla, ktorí chcú svoj voľný čas tráviť aktívne v prírode. Pokročilý režim Terrain automaticky upravuje nastavenia tak, aby vozidlo ponúkalo optimálnu jazdnú dynamiku bez ohľadu na cestné a poveternostné podmienky a aby bez problémov zvládalo sneh, blato aj piesok. Okrem režimu Terrain model Sportage štandardne využíva režim Drive, v rámci ktorého si vodič môže zvoliť nastavenie Comfort, Eco alebo Sport. Pre zvýšenie pohodlia a bezpečnosti sa všetky režimy Drive zobrazujú na digitálnom prístrojovom paneli s vysokým rozlíšením. Nová platforma zásadným spôsobom ovplyvnila jazdné vlastnosti nového modelu Sportage, ktoré sú kombináciou kultivovanej, stabilnej a komfortnej jazdy a agilného a dynamického riadenia. Všetky tieto vlastnosti prenáša na cestu pokročilý systém riadenia a zavesenia kolies, ktorý bol vyladený do posledného detailu. ### Nový bezpečnostný balíček DriveWise Keďže v rámci vývoja piatej generácie modelu Sportage bola bezpečnosť prioritou číslo jeden, podarilo sa vraj vytvoriť jedno z najbezpečnejších vozidiel vo svojej triede. V rámci balíka DriveWise ADAS ponúka nový model Sportage špičkový asistenčný systém na predchádzanie čelnému nárazu s funkciou asistencie pri odbočovaní na križovatkách, ktorý pomáha zabrániť stretom s protiidúcimi vozidlami pri odbočovaní vľavo. Diaľničný asistenčný systém (HDA) pri jazde po diaľnici udržiava nastavenú rýchlosť a vzdialenosť od vozidla pred vami a zároveň pomáha udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu. Systém HDA dokáže zároveň upravovať rýchlosť vozidla na základe platných rýchlostných obmedzení. Inteligentný adaptívny tempomat prepojený s navigáciou (NSCC) pomáha na diaľnici udržiavať bezpečnú rýchlosť pomocou údajov z navigácie získavaných v reálnom čase. V častiach diaľnice, kde sa nachádzajú prudšie zákruty, dokáže systém NSCC vozidlo pred vjazdom do zákruty automaticky spomaliť. Po výjazde zo zákruty systém NSCC opäť obnoví pôvodne nastavenú rýchlosť. Nový model Sportage pre európsky trh je tiež vybavený inteligentným asistentom rýchlostných obmedzení (ISLA), ktorý vodiča upozorní, ak vozidlo prekročí povolenú maximálnu rýchlosť. Po zapnutí smerového svetla pri zmene jazdného pruhu sleduje asistenčný systém na predchádzanie kolízií v mŕtvom uhle (BCA) situáciu za vozidlom a ak sa tam nachádza iné vozidlo, upozorní na to vodiča. Ak sa napriek varovaniu riziko kolízie zvýši, systém BCA aktívne zasiahne do riadenia a pomôže zabrániť kolízii. Systém BCA je aktívny napr. aj pri pozdĺžnom parkovaní, kedy pomáha zabrániť zrážkam s vozidlami prichádzajúcimi zozadu. Nový model Sportage je vybavený aj systémom monitora na zobrazenie mŕtveho uhla (BVM), ktorý ďalej zvyšuje bezpečnosť a pomáha vodičovi získať lepší prehľad o situácii v okolí vozidla tým, že pri zmene jazdného pruhu v reálnom čase zobrazí situáciu za vozidlom na prístrojovom paneli. Vzdialený inteligentný parkovací asistent (RSPA) pomáha vodičovi na diaľku zaparkovať alebo vyparkovať z parkovacieho miesta. Bezpečnosť pri parkovaní zvyšuje aj monitor na zobrazenie priestoru za vozidlom (RVM) a monitor na zobrazenie okolia (SVM), ktoré zobrazujú reálny pohľad na vozidlo a jeho okolie. ### Dostupnosť a cena Automobilka KIA zatiaľ neinformuje o pripravovaných cenách novej generácie Sportage. Je však celkom isté, že ani v základnej vezrii nebude stáť menej ako 20-tisíc eur. Už aktuálna generácia sa predáva od 19 590 eur. Odhadujeme, že cena základnej verzie novej generácie bude 23-tisíc eur a v prípade plug-in hybridnej verzie PHEV približne 35-tisíc eur. Automobilka neinformuje ani o dostupnosti nového Sportage, počítame so začiatkom roka 2022.








Pokračujte na ďalší príspevok »