Šéf VW Diess: „Elektromobily nie je nutné dotovať. Stačí zdražieť fosílne palivá…“

Herbert Diess, šéf Volkswagenu, vidí budúcnosť elektromobility v kontroverznom kroku. Na druhú stranu však považuje reštrikcie a zákaz predaja áut so spaľovacími motormi za zbytočné.
Vydané  Text: 
Elektromobilita a nástup reštrikcií, ktoré, dá sa povedať, zlikvidujú konvenčné spôsoby pohonu, sú v týchto dňoch horúcou témou. Po tom, čo viaceré ekonomiky sveta ohlásili zákaz motorov bežiacich na fosílne palivá, tu máme vyjadrenie samotného šéfa Volkswagenu, Herberta Diessa. Ten sa okrem tejto témy vyjadril aj k aktuálnym dodávkam čipov či nastupujúcej vlne pandémie. ### Prípadná ďalšia vlna pandémie nespôsobí také problémy V nedávnom rozhovore pre [agentúru DPA](https://www.dpa-international.com/topic/vw-boss-confident-second-half-despite-chip-supply-problems-urn%3Anewsml%3Adpa.com%3A20090101%3A210728-99-579265) Diess uviedol, že Volkswagen je na najbližšie obdobie veľmi dobre pripravený. Aj keď aktuálna svetová **kremíková kríza** spomaľuje výrobu, autá budú z výrobných liniek schádzať aj naďalej. Nežiaducim efektom kremíkovej krízy, bohužiaľ, pravdepodobne bude **zvyšovanie cien samotných áut**. Výzvy, ktoré koronavírus predstavuje, sú podľa Diessa veľmi obtiažne. Napriek tomu je podľa jeho slov téma koronavírusu už z veľkej časti zažehnaná. Jeho predpovede pre nastávajúci polrok sú preto veľmi optimistické. Pandémia vraj vo svete spôsobila nemalé logistické problémy. Tie by mali byť už vyriešené, aj keď **Diess predpovedá, že v najbližšej dobe ešte zažijeme veľké obmedzenia**. Tie sa ale podarí odstrániť flexibilitou vo výrobe. Samotná **kremíková kríza aktuálne bráni vo výrobe státisícov vozidiel**. Koncern VW však v týchto dňoch predĺžil zmluvy s dodávateľmi kľúčových komponentov o ďalšie štyri roky. To by mohlo mať za následok, že už v najbližšom štvrťroku sa výrobu podarí priblížiť na úroveň pred krízou. Volkswagen má mať vraj v túto chvíľu zaplnený plány výroby. V ďalšej časti rozhovoru Diess uvádza, že čoraz viac rastie aj záujem po elektromobiloch. Do roku 2025 by mali byť navyše elektromobily dotované rôznymi úľavami, čo má spôsobiť ešte väčší dopyt po nich.
### Kontroverzné vyhlásenie v neprospech fosílnych palív Herbert Diess, ktorý je vo vedení Volkswagenu už od roku 2018, však taktiež vyriekol pomerne kontroverznú myšlienku. **Podľa neho totiž nie je potrebné elektromobilitu dotovať zo strany štátu.** V strednom horizonte tieto dotácie dokonca označil za zbytočné. **Vraj stačí len obmedziť používanie fosílnych palív napríklad ich zdražením.** Napríklad nafta je podľa neho v Nemecku stále zbytočne dotovaná zo strany štátu, čo už v dnešnej dobe plug-in hybridov, ktoré majú väčšiu účinnosť aj na dlhé vzdialenosti, nie je potrebné. Na druhú stranu dáva do pozornosti napríklad Nórsko. Konkrétne hovorí: *„Máme trhy, ako napríklad Nórsko, kde je benzínový motor v porovnaní s elektrickými autami tak silne penalizovaný, že sa takmer vždy oplatí kúpiť elektromobil.“* ### Dátum konca predaja klasických motor je vraj zbytočný **Napriek tomu si spoločnosť VW myslí, že plošný dátum vyradenia motorov na fosílne palivá nemá žiadny význam**. *„Urobili sme správne rozhodnutie, keď sme vôbec nestanovili dátum vyradenia spaľovacích motorov v Južnej Amerike,“* uvádza Diess. Na tamojších trhoch je vraj funkčná dodávka bioetanolu a tým pádom zatiaľ nie je potrebné likvidovať klasické autá. **Do kontrastu s Nórskom však dal napríklad Poľsko. Tamojšia ekonomika je totiž postavená prevažne na uholných baniach a tým pádom sa aj väčšina elektriny získava práve zo spaľovania uhlia**. Diess tým chcel pravdepodobne povedať, že elektromobilita je síce dobrá cesta k uhlíkovo neutrálnej budúcnosti, avšak treba brať do úvahy aj konkrétne trhy a ich ekonomiky a predovšetkým spôsob výroby elektrickej energie. V poslednej časti rozhovoru hovorí o tom, že **Volkswagen v blízkej dobe plánuje v Európe investície až do šiestich nových závodov** na výrobu batériových článkov. Taktiež sa rozhodol bližšie nekomentovať prípadnú druhú megatováreň na výrobu batérii, ktorá by mala byť v Nemecku.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!