Magazín

Prečo sú pneumatiky čierne? Pozrite sa, čo stojí za ich charakteristickou farbou.

20210511
Čierne pneumatiky kedysi neboli samozrejmosťou. Čo stojí za ich charakteristickým sfarbením a prečo nie sú napríklad modré alebo biele?
  • Prečo sú pneumatiky na autá práve čierne?
  • Prvé kolesá z gumy boli biele
  • Čierna farba sa dnes do pneumatík pridáva

Nad farbou pneumatík sa veľa ľudí nezamýšľa. Je tak samozrejmá, asi ako farba oblohy počas horúceho slnečného letného dňa. Avšak viete o tom, že pneumatiky sú vyrábané z bieleho kaučuku? Prečo je ich farba teda čierna? V nasledujúcich riadkoch sa vám tento problém pokúsime vysvetliť.

Prvé gumené pneumatiky, alebo v tomto prípade lepšie povedané kolesá, boli vyrobené už v roku 1895. Málokto však vie, že ich farba bola biela. Takýto razantný farebný rozdiel pritom nie je ničím zastaraným. Aj aktuálne pneumatiky by boli bez potrebných prímesí biele. V prírode sa totiž ich základná látka, kaučuk, vyskytuje v mliečne bielej farbe. Napriek tomu sa po niekoľkých rokoch od uvedenia vôbec prvých pneumatík prešlo na čiernu farbu.

Prírodný kaučuk
Získavanie prírodného kaučuku. Jeho farba je mliečne biela. | Reprofoto: Chemical News Desk

Klasická čierna, ako ju poznáme dnes, bola spočiatku získaná tým, že do zmesi materiálu pneumatiky sa pridali sadze spoločne s bavlnenými niťami. Bavlnené nite mali spôsobiť pevnejšiu stavbu kolesa spoločne so zvýšenou stabilitou, zatiaľ čo sadze mali pneumatiku ochrániť pred teplom a zvýšeným opotrebovaním materiálu.

To bol počiatok výroby pneumatík takých, aké dnes poznáme. Samozrejme rokmi sa tento proces zdokonalil a dnes sa už kvôli farbe do zmesi materiálu na výrobu pneumatiky nepridávajú sadze. Dnešní výrobcovia sa spoliehajú na pigment, ktorý je označovaný ako „carbon black“. Práve on dodáva kolesám áut charakteristické sfarbenie.

Prezuli ste na zimné. Už viete, čo spravíte s letnými pneumatikami?

Dôvodov prečo sa do bielej gumy pridáva čierny pigment je hneď viacero. Ide hlavne o to, že čierny pigment stabilizuje samotný materiál použitý na výrobu. Okrem toho je čierna do gumy pridávaná aj preto, že materiál tak lepšie dokáže odolávať UV žiareniu dopadajúcemu na povrch kolesa. Tak sa zvyšuje aj životnosť gumy. Bez pridaného pigmentu by samotný biely materiál za krátko zožltol, stvrdol a začal by praskať. Pigment navyše slúži aj na odvádzanie tepla z povrchu pneumatiky za jazdy.

No a potom je tu samozrejme aj praktický dôvod. Na čiernej pneumatike vidieť omnoho menej nečistôt a opotrebenia ako na bielej pneumatike. Napriek tomu sa v minulosť často na prémiových autách používal biely lem kolesa. Išlo však len o estetický doplnok od ktorého sa časom upustilo.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?