Prečo sú pneumatiky čierne? Pozrite sa, čo stojí za ich charakteristickou farbou.

Čierne pneumatiky kedysi neboli samozrejmosťou. Čo stojí za ich charakteristickým sfarbením a prečo nie sú napríklad modré alebo biele? Ich farba má viacero dôvodov, ako len ten praktický.
Vydané  Text: 

* **Prečo sú pneumatiky na autá práve čierne?** * **Prvé kolesá z gumy boli biele** * **Čierna farba sa dnes do pneumatík pridáva** Nad farbou pneumatík sa veľa ľudí nezamýšľa. Je tak samozrejmá, asi ako farba oblohy počas horúceho slnečného letného dňa. Avšak viete o tom, že pneumatiky sú vyrábané z bieleho kaučuku? Prečo je ich farba teda čierna? V nasledujúcich riadkoch sa vám tento problém pokúsime vysvetliť. **Prvé gumené pneumatiky, alebo v tomto prípade lepšie povedané kolesá, boli vyrobené už v roku 1895. Málokto však vie, že ich farba bola biela**. Takýto razantný farebný rozdiel pritom nie je ničím zastaraným. Aj aktuálne pneumatiky by boli bez potrebných prímesí biele. V prírode sa totiž ich základná látka, kaučuk, vyskytuje v mliečne bielej farbe. Napriek tomu sa po niekoľkých rokoch od uvedenia vôbec prvých pneumatík prešlo na čiernu farbu.
Získavanie prírodného kaučuku. Jeho farba je mliečne biela. | Reprofoto: Chemical News Desk
**Klasická čierna, ako ju poznáme dnes, bola spočiatku získaná tým, že do zmesi materiálu pneumatiky sa pridali sadze spoločne s bavlnenými niťami**. Bavlnené nite mali spôsobiť pevnejšiu stavbu kolesa spoločne so zvýšenou stabilitou, zatiaľ čo sadze mali pneumatiku ochrániť pred teplom a zvýšeným opotrebovaním materiálu. To bol počiatok výroby pneumatík takých, aké dnes poznáme. Samozrejme rokmi sa tento proces zdokonalil a **dnes sa už kvôli farbe do zmesi materiálu na výrobu pneumatiky nepridávajú sadze**. Dnešní **výrobcovia sa spoliehajú na pigment, ktorý je označovaný ako „carbon black“**. Práve on dodáva kolesám áut charakteristické sfarbenie.
Dôvodov prečo sa do bielej gumy pridáva čierny pigment je hneď viacero. Ide hlavne o to, že **čierny pigment stabilizuje samotný materiál použitý na výrobu**. Okrem toho je **čierna do gumy pridávaná aj preto, že materiál tak lepšie dokáže odolávať UV žiareniu** dopadajúcemu na povrch kolesa. Tak sa zvyšuje aj životnosť gumy. Bez pridaného pigmentu by samotný biely materiál za krátko zožltol, stvrdol a začal by praskať. **Pigment navyše slúži aj na odvádzanie tepla z povrchu pneumatiky za jazdy**. No a potom je tu samozrejme aj praktický dôvod. Na čiernej pneumatike vidieť omnoho menej nečistôt a opotrebenia ako na bielej pneumatike. Napriek tomu sa v minulosť často na prémiových autách používal biely lem kolesa. Išlo však len o estetický doplnok od ktorého sa časom upustilo.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.