Magazín

Až 96 percent motoristov šetrí na nesprávnom mieste! Patríte medzi nich?

  • Vyššia cena určitých komponentov má svoje opodstatnenie a šetriť sa preto neoplatí
  • Väčšina vodičov mení stierače až vtedy, keď sú celkom zničené - a tento zvyk je problém.
  • Poškodený stierač môže poškodiť aj čelné sklo.
  • Ako často odporúčajú meniť stierače ich výrobcovia?

Sociálne siete sú plné fotiek, ako sa s našimi autami doslova maznáme. Doprajeme im takmer dokonalý wellness, veľkú pozornosť venujeme výberu diskov a rôznych doplnkov. Na vyšperkovanie vzhľadu dokážeme minúť neuveriteľné peniaze.

Veľkú pozornosť a obľubu v poslednom čase zaznamenávajú aj fólie na karosériu, ktoré za pomerne malé náklady dokážu prednú kapotu (nielen) ochrániť pred nepríjemnými poškodeniami od kamienkov. Jednej veci však venujeme minimálnu pozornosť. Tou drobnosťou sú čistota predného skla a funkčnosť stieračov.

Prieskum dopadol katastrofálne

Spoločnosti Markteffect uskutočnila prieskum v ktorom zisťovala, ako často menia vodiči stierače na svojich autách. Výsledok? Doslova katastrofa. Včas menia stierače na aute iba priam neuveriteľné 4 percentá vodičov. Ďalších 16 percent odloží výmenu o pár mesiacov a drvivá väčšina vodičov, celých 80 percent, ich vymení až vtedy, keď už svoju funkciu neplnia, sú poškodené, alebo extrémne hlučné. M

usíme povedať, že nás tento výsledok prekvapil. A to nielen z pohľadu bezpečnosti, ale aj ceny. Poškodený stierač totiž dokáže čelné sklo výrazne poškodiť. A jeho oprava či výmena je pri dnešných čelných osadených rôznymi snímačmi poriadne drahá záležitosť. Zjavne teda šetríme na nesprávnom mieste.

Kedy meniť stierače?

Výrobcovia stieračov odporúčajú ich výmenu po 12 až 18 mesiacoch. A nerobia to preto, aby mali pravidelný „kšeft“. Dlhodobé testy ukázali, že kvalita a funkčnosť stieračov po tejto dobe výrazne klesá. Nie, nie je to o tom, že by boli vyrobené z menej kvalitných materiálov, hoci aj v tejto oblasti samozrejme nájdeme priepastné rozdiely.

Problém je v tom, že materiál stieračov (stieracej lišty) časom mení fyzikálne vlastnosti, sú menej pružné, a tak nedokážu stierať sneh, vodu a nečistoty z čelného skla dokonale.

Pri poškodenej hrane stieracej lišty zostávajú na čelnom skle pásy, stvrdnuté lišty zasa na skle nechávajú na skle jemný film. A ten môže za istých okolností zafungovať ako zrkadlo.

Druhým problémom, hoci nie z pohľadu bezpečnosti, je hlučnosť stieračov. Pri krátkej ceste to možno až tak nevnímame, pri dlhšej je už zvuk pri preklápaní lišty stieračov poriadne otravný a rušivý.

Prečítajte si aj:


Prečo si dať na auto keramický lak? Koľko stojí a prečo je dôležité, aby bol lesklý?

ERIK STRÍŽ


Otázny servis nových áut: Neidentifikovateľné diely sa stávajú vážnym problémom

Redakcia (s)


Majú sa elektromobily zabiehať a čo sa na ich servisuje? Pýtali sme sa v Opli, niektoré odpovede prekvapujú aj nás

ERIK STRÍŽ