Aktuality

KOMENTÁR: Už stačilo! Šikana motoristov zachádza priďaleko, nerieši pritom základný problém bezpečnosti na cestách

rýchlomer, kaplnka prístrojov, prístroje, budíky, ilustrák,
Zdroj: Pixabay.com

Vieme, že podľa dát z roku 2016 prispieva doprava iba 30 percentami k celkovej tvorbe skleníkových plynov v EÚ. Z tých 30 % má cestná doprava podiel 72 % a na tej majú osobné automobily podiel 60,7 %. Takže sme sa po prepočte dostali k 13 percentám. Aj keby sme za cenu obrovských nákladov pre automobilky (ktoré zaplatí spotrebiteľ) znížili tieto emisie o 30 %, dosiahneme celkové zlepšenie o 3,9 %. Stačí vyrobiť novú nákladnú loď a sme späť tam, kde sme boli. A možno sme si aj pohoršili.

Ak ste teda úradník z Bruselu, čo vymyslíte? Začnete dotovať elektromobily a vytvárať nové problémy s infraštruktúrou (ktorá sa nepostaví bez produkovania emisií), kriviť trh a nútiť ľudí jazdiť na autách, ktoré im nevyhovujú. Tlačiť na znižovanie cien drahých elektromobilov, čo si výrobcovia vyberú na kvalite a použitých materiáloch.

Zakážete autám so spaľovacím motorom vjazd do miest. Ak ste úplne odtrhnutí od reality, dokonca zakážete ich výrobu. Začnete vymýšľať nezmyselné parkovacie politiky, dane, poplatky, skrátka budete vodičom znepríjemňovať život, len aby sa áut vzdali. Na druhej strane tlačíte na čoraz otravnejšie a ťažšie vypínateľné asistenčné a bezpečnostné systémy, aby si za volantom auta neublížil ani ten najhorší šofér. Potom stačí jedno výdatnejšie sneženie a zrazu nefunguje ani jeden.

„Úplne by stačilo, keby sa vodičské preukazy prestali rozdávať len za účasť na skúškach.“

Riešenie? Ak chcete znížiť emisie, zlepšiť dopravu a parkovanie, úplne by stačilo, keby sa vodičské preukazy nerozdávali každej živej bytosti, ktorá sa vie podpísať. Možno to znie drsne, ale šoférovanie nie je právo. Treba si ho zaslúžiť. Auto je dnes dvojtonová zbraň. A tie sa nerozdávajú len tak, za účasť. Osobne by som bol za extrémne sprísnenie vodičských skúšok, najmä v praktickom smere. Dynamické šoférovanie, rýchle rozbiehanie, defenzívna jazda. K tomu povinne zvládnutá (nie iba absolvovaná) škola šmyku. A pokojne aj pravidelné preškoľovanie. Nemáš na to? Tu je taxi, tu MHD.

Výsledok? Buď by klesli počty áut na ceste a tým aj emisie, pričom by sa zlepšila dopravná situácia, alebo by si za volant sadali iba skutočne dobrí šoféri, ktorí nemajú problém s koncentráciou, svižným rozbiehaním z križovatky a majú zvládnuté krízové situácie, čo by zas zlepšilo štatistiky nehodovosti, zvýšilo plynulosť premávky a možno by sme nemuseli pred každým štartovaním auta vypínať tucet asistenčných systémov.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie