Toto je nová Ibiza, dostala lepší interiér a stále jazdí aj na zemný plyn

Nový SEAT Ibiza prichádza v ideálnom čase a s inováciami, ktoré presvedčia aj nerozhodných.
Vydané  Text: 
Značka SEAT predstavila facelift svojich kompaktných modelov Arona a Ibiza. Zatiaľ čo vonkajšie úpravy oboch vozidiel sú evolučné, automobilka tvrdí, že ich interiéry prešli revolúciou. Pri Arone výrobca avizuje luxus, pri Ibize najmä konektivitu a modernú techniku. SEAT Ibiza patrí medzi najpopulárnejšie európske automobily. Od roku 1984 už SEAT vyrobil približne šesť miliónov kusov tohto mestského kompaktu a tento rok je pre model dôležitý aj preto, lebo jeho významný konkurent, Škoda Fabia, prichádza v celkom novej generácii. Estetický a technologický facelift sa teda ukazuje ako nevyhnutný. SEAT Ibiza má teraz kompletné LED osvetlenie – štandardne svetlomety Eco-LED a na želanie Full LED. Výrobca upravil štylizáciu nápisu „Ibiza“ po vzore modelu Tarraco, nové je aj samotné logo značky SEAT, pôsobí viac plocho a je vyhotovené v dvojfarebnom chróme – matnom a lesklom. Zákazníci majú na výber z deviatich farieb karosérie, z toho sú dva nové modré odtiene: Sapphire Blue a Asphalt Blue. Interiér je v porovnaní s pomerne jednoducho upraveným exteriérom vylepšený výraznejšie, SEAT hovorí o revolúcii. Nie sme si istí, či je to to správne slovo, ale je potrebné uznať, že interiér novej Ibizy vyzerá pekne, vyvážene a priestranne. Vonkajšie rozmery auta sa však nemenili a aj základný objem batožinového priestoru 355 litrov zostal zachovaný.
Zaujímavosťou sú osvetlené mriežky ventilácie s novým dizajnom a oceňujeme, že aj napriek modernizácii s Ibiza zachovala tradičné mechanické ovládanie klimatizácie. Farba osvetlenia sa líši podľa verzie vybavenia – červená Daring Red pre FR, zelená Aran Green pre Xperience a žltá Honey pre Style a Reference. Tým je prístrojový panel lepšie zladený s použitými materiálmi a farbami interiéru.
Všimnite si nový ergonomický multifunkčný volant potiahnutý kožou Nappa, plne digitálny prístrojový panel Digital Cockpit s uhlopriečkou 26 cm a displej infotainmentu so štandardnou uhlopriečkou 8,25 palca, voliteľne rozšíriteľnou na 9,2 palca. Rozmery displeja vzrástli priemerne o vyše 20 % oproti predchodcovi a SEAT celý displej uložil vyššie, čo má prospievať ergonómii používania – a my s tým rozhodne súhlasíme. Infotainment podporuje funkcie SEAT CONNECT so zabudovanou kartou eSIM a Wireless Full Link (Android Auto a Apple CarPlay), dopravné informácie v reálnom čase, informácie o parkovaní, čerpacích staniciach paliva alebo internetové rádio a online médiá. Zabudovaná karta eSIM umožňuje aj dosiahnuť služby SEAT prostredníctvom tlačidla „súkromný hovor“ a to v materskom jazyku vodiča, bez ohľadu na to, na ktorom mieste v Európe sa vozidlo práve nachádza. Služby SEAT CONNECT výrobca poskytuje prvý rok bezplatne, bez ohľadu na verziu vozidla. Súčasťou výbavy je tiež hlasové ovládanie prirodzenou rečou, zobudí sa na povel „Hola hola“. Očakávane však nebude k dispozícii v slovenčine. Výrobca okrem toho zdrôrazňuje, že povrchové materiály sú po novom mäkké, čo je dosť podstatný detail – SEAT je totiž dlhodobo typický používaním síce odolných a vkusných, ale tvrdých materiálov obloženia. Tomuto neduhu sa vyhlo ani SUV Tarraco. Okrem toho všetkého nová Ibiza podporuje využívanie asistenčných systémov Travel Assist (poloautomatická jazda v celom rozsahu rýchlosti), Lane Assist, Side Assist, Traffic Sign Recognition a High Beam Assist.
### Motory a pohony Modernizovaný SEAT Ibiza sa bude predávať s piatimi motormi, pokrývajúcimi výkonová rozpätie od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k) spaľujúcimi benzín a stlačený zemný plyn CNG. Pre nový SEAT Ibiza je na výber päť rozličných motorov: štyri benzínové vo výkonovom pásme 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k) a jeden motor na stlačený zemný plyn CNG s výkonom 66 kW (90 k). Motory sa montujú buď s manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou DSG. Základný benzínový trojvalec 1.0 MPI sa montuje s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Viacbodový systém nepriameho vstrekovania paliva mu zabezpečuje dobrú pružnosť v oblasti nízkych a stredných otáčok, výkon 59 kW (80 k) a maximálny krútiaci moment 93 Nm malému automobilu postačujú na každodenné jazdenie nielen v mestskej premávke. Všetky ostatné benzínové motory využívajú priame vstrekovanie paliva a prepĺňanie turbodúchadlom. Na výber je trojvalec 1.0 EcoTSI v dvoch výkonových modifikáciách a štvorvalec 1.5 EcoTSI.
Trojvalec 1.0 TSI s výkonom 70 kW (95 k) a maximálnym krútiacim momentom 175 Nm má výlučne 5-stupňovú manuálnu prevodovku. Výkonnejšia verzia trojvalca poskytuje výkon 81 kW (110 k) a maximálny krútiaci moment 200 Nm. Je na výber buď so 6-stupňovou manuálnou alebo so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Najvýkonnejšou pohonnou jednotkou v ponuke je benzínový štvorvalec 1.5 EcoTSI, vybavený systémom vypínania valcov pri čiastočnom zaťažení ACT. S výkonom 110 kW (150 k) a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm zabezpečuje vysokú jazdnú dynamiku v kombinácii s nízkou spotrebou paliva. Okrem benzínových motorov je pre nový SEAT Ibiza k dispozícii aj motor na stlačený zemný plyn CNG. Trojvalec 1.0 TGI dosahuje výkon 66 kW (90 k) a maximálny krútiaci moment 160 Nm. Montuje sa výlučne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Vozidlo poháňané stlačeným zemným plynom CNG má emisie CO2 nižšie približne o 25 % oproti rovnako výkonnému benzínovému motoru. ### Dostupnosť Nový SEAT Ibiza, ktorý bol navrhnutý a vyvinutý v Barcelone, sa začne vyrábať v materskom závode Martorell značky SEAT v treťom štvrťroku 2021. Vtedy očakávame aj príchod novinky na slovenský trh.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »