Elektromobilita láka. O slovo sa už hlásia elektronickí giganti!

Možno predpokladať, že s príchodom novej generácie akumulátorov bude elektromobilita lákať ešte viac. Vstup do tohto biznisu ohlásili aj veľké firmy produkujúce spotrebnú elektroniku.
Vydané  Text: 
Je všeobecne známe, že ich plnému nástupu a akceptácii klientov bráni cena a dostupnosť akumulátorov. Možno preto predpokladať, že príchod novej generácie akumulátorov, ktoré majú byť nielen lacnejšie, no majú sa aj rýchlo nabíjať a životnosťou sa majú vyrovnať životnosti auta, zažijeme doslova modelovú smršť. Je otázne, či veľké a ťažkopádne automobilové koncerny stihnú na túto vlnu nasadnúť, alebo ich naopak zmetie. O slovo sa totiž hlási nielen viacero inovatívnych startupov, ale aj veľký výrobcovia spotrebnej elektroniky. ### Prípad „Apple car“ O tom, že Apple zvažuje do svojho produktového portofólia zaradiť elektromobil sa s prestávkami hovorí už roky. Jej zákazníci sú zvyknutí na výrobky špičkovej kvality nielen z pohľadu funkčnosti ale aj kvality dielenského vypracovania. Aktuálne problémy firmy Tesla, sú pre Apple celkom určite mementom, a tak je veľmi pravdepodobné, že sa pustí cestou spolupráce. Apple dodá mozog a srdce a na dodanie špičkovo vypracovaného „tela“ si nájde vhodného partnera. Istý čas sa uvažovalo, že by tým partnerom mohla byť firma Foxconn, ktorá pre Apple vyrába mobilné telefóny. Dnes už v tejto téme nastal posun a ako dodávateľ „tela“ sa spomína Kia. ### Foxconn ako výrobca „na kľúč“ Taiwanská firma je známa výrobou spotrebnej elektroniky pre veľké značky, napríklad pre Apple. Táto pozícia sa jej pozdáva, no jej plány sú oveľa smelšie. Firma intenzívne pracuje na vlastnej open-source platforme. Spoluprácu už nadviazala so spoločnosťou Fisker a vyžitie svojej platformy ponúka aj iným firmám. Ponuka Foxconnu môže priniesť zaujímavé možnosti. **O spoluprácu by mohli mať záujem napríklad dizajnérske štúdiá, ktoré by sa zdieľanej platforme postavili veľmi zaujímavé modely. O výrobu by sa samozrejme postaral Foxconn.** Byť výrobcom na kľúč sa však Foxconnu máli, a tak ohlásil vznik vlastnej automobilovej značky Foxtron. Veľmi zaujímavo znie vyhlásenie, že ich platforma bude veľmi modulárna a na jej základe vzniknú nielen osobné autá, ale aj autobusy a úžitkové autá. Samozrejme to, že niekto dokáže vyrábať špičkové smartfóny ešte neznamená, že na rovnakej úrovni zvládne aj výrobu elektromobilu. Ako to dopadne? Uvidíme. ### Sony Vision-S vraj nebude. Vážne? Do segmentu elektromobility nazrelo aj Sony. Firma síce tvrdí, že elektromobil Vision-S vyrábať neplánuje, jej detailne premyslený výber partnerov spolupracujúcich na projekte však hovorí niečo iné. Je len málo pravdepodobné, aby ste k spolupráci prizvali firmy ako Bosch, Continental a Magna a nad výrobou auta ani len neuvažovali. Špeciálny otáznik z tejto zostavy visí nad firmou Magna. Ak by Sony minimálne nezvažovalo o výrobe auta, načo by si do partie pozvalo firmu, ktorá dokáže detailne naplánovať a aj zabezpečiť sériovú výrobu auta. Komu firma Magna nič nehovorí tak je to firma, ktorá v susednom Rakúsku už roky prevádzkuje výrobný závod, v ktorom vyrába autá napríklad pre Mercedes-Benz (Magna Steyr Graz). ### Žraloci Huawei a Xiaomi O slovo sa už stihli prihlásiť aj firmy, ktoré valcujú trh spotrebnej elektroniky. Huawei aj Xiaomi sa nechali počuť, že ich téma elektromobilov zaujíma a na ich vývoji začali intenzívne pracovať. Tieto vyhlásenie nemožno brať v žiadnom prípade brať na ľahkú váhu. Otázne samozrejme je, či sa do výrobu pustia na vlastnú päsť, alebo si na ňu nájdu partnera. Bude to už spomínaný Foxconn, či niekto iný? **Aktuálny stav rozvoja elektromobility možno nazvať tichom pred búrkou. Automobilky síce do vývoja investujú obrovské financie, s rastom výroby sa však príliš neponáhľajú.** Aktuálna cena batérií a ich nedostatok sú z pohľadu modelovej ponuky zatiaľ limitujúce. Tento stav sa však môže veľmi rýchlo zmeniť. O „miliónových“ batériách (životnosť milión míľ) už hovorí Elon Musk, aktuálne sa výrazným úspechom pochválil Mercedes-Benz, ktorý na batériu modelu EQS poskytuje záruku na 10 rokov alebo 250 000 kilometrov. A to už je údaj, ktorý bude pre mnoho modelov na prahu životnosti auta, a tak bude potreba výmeny batérie bezpredmetná. Zásadný prielom v rozmachu elektromobilov sa však spája až s príchodom novej generácie batérií, ktoré budú výrazne lacnejšie. ### Je elektromobilita budúcnosťou, či skôr slepou uličkou? Pre pochybovačov máme jeden zaujímavý údaj. Autá so spaľovacími motormi majú za sebou približne storočný vývoj. Prvý elektromobil, ktorý možno označiť za sériový, zišiel z výrobného pásu firmy Tesla v roku 2008 (Tesla Roadster 1, vyrobených bolo približne 2400 kusov). Ak sa na to pozrieme touto optikou, tak elektromobilita prešla za necelých trinásť rokov neuveriteľnú cestu.








Pokračujte na ďalší príspevok »