4×4 bez hnacieho hriadeľa. Lexus dokončuje pohon Direct4, ako zmení jazdné vlastnosti áut?

Nový druh pohonu má byť nasadený predovšetkým v drahších autách.
Vydané  Text: 

### Ohlásili vývoj technológie Direct4 O hybridnom Lexuse ES vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies sa hovorí už nejaký čas. Ešte v roku 2019 do médií prenikli informácie, že japonská značka pracuje na inovatívnom systéme pohonu všetkých kolies založenom na schopnostiach elektromotorov. Ako testovacie auto vtedy poslúžila limuzína ES. Koncom minulého roka Lexus oficiálne ohlásil vývoj **Direct4** – **nového systému pohonu AWD** určeného pre elektromobily a hybridné vozidlá. Lexus predstavil jeho fungovanie v dvoch zakamuflovaných autách, **elektrickom SUV-čku** a **hybridnom sedane**. Silueta a vzhľad druhého z nich viac-menej prezradili, že ako testovacie vozidlo bol v tomto prípade použitý model ES. Mnohé naznačuje, že práve ten bude prvým hybridom s novým pohonom.
### Pohon 4×4 aj bez hnacieho hriadeľa Prototyp limuzíny Lexus dostal spaľovací motor s maximálnym výkonom 132 kW (177 k) a najvyšším krútiacim momentom 220 Nm, ktorému dopomáhajú dva elektromotory. Oba disponovali maximálnym výkonom okolo 81 kW (109 k), pričom sa líšili krútiacim momentom: predný vytváral 330 Nm a zadný 240 Nm. Lexus neprezradil celkový kombinovaný výkon pohonného systému, takisto nie je známe, či bude mať finálna verzia automobilu rovnaké parametre. **Systém napriek tomu vyzerá byť hotový a pripravený do výroby**. Jeho technické špecifikácie sú realistické. Pohon Direct4 v predvádzacej limuzíne japonskej značky pracoval v dvoch režimoch. Hnacia sila išla na obe nápravy v rovnakom pomere 50:50, alebo bola prenášaná v 80 % na zadné kolesá a zvyšných 20 % na prednú nápravu. Isté je, že **v Lexuse s novým systémom nenájdeme hnací hriadeľ**. **Zadné kolesá uvádza do pohybu samostatný elektromotor namontovaný priamo na zadnú nápravu**. Nový inteligentný pohon všetkých kolies Lexus označuje ako **E-Axle**. **Podobné [riešenie poznáme už zo systému E-Four](https://www.autoviny.sk/reportaze/121983/cim-je-vynimocny-pohon-e-four-v-lexusoch-klucovy-je-druhy-motor-v-aute)**, ktorý automobilka používa vo svojich hybridných SUV-čkach. Systém **Direct4 má byť však technicky vyspelejší** a očakáva sa výrazne vyšší výkon. Výrobca sa však nezmieňuje o tom, že by novinka definitívne odstavila technológiu E-Four. Lexus ES vybavený týmto riešením má byť lepšie ovládateľný, ale aj rýchlejší, očakávame lepšie jazdné vlastnosti na nekvalitnej vozovke či v miernom teréne, ale aj v konvenčnom mestskom prostredí. Za kľúčové považujeme jazdné vlastnosti vo vysokých rýchlostiach, ktoré má Lexus zatiaľ na veľmi vysokej úrovni.

Lexus predstavil vlastnú „S-klasu“: zadná náprava na kvapaline, tlmiče majú až 650 úrovní tvrdosti

Nová generácia luxusného sedanu od Lexusu je na svete. Pozrite sa do interiéru a na jeho fascinujúcu techniku.

### Dostupnosť ešte tento rok (s otáznikom) Súčasná verzia Lexusu ES prišla na trh v roku 2018. Americký portál Lexus Enthusiast naznačuje, že ešte v tomto roku môžeme očakávať facelift japonského sedana. Práve to je príležitosť, ktorú by výrobca mohol využiť na predstavenie nového pohonu všetkých kolies. Premiéra systému Direct4 práve v modeli ES by nikoho nemala prekvapiť. Ide o najobľúbenejší sedan značky Lexus na mnohých trhoch, vrátane Spojených štátov amerických a Európy. V našich showroomoch v súčasnosti nájdeme auto vo verzii 300h. Jeho hybridný pohon produkuje celkový výkon 162 kW (218 k). Za zmienku stojí aj to, že od roku 2020 je Lexus ES k dispozícii s pohonom všetkých kolies. Americkí zákazníci japonskej značky si môžu tento model kúpiť vo variante ES 250 AWD s max. výkonom 151 kW (203 k). Ide o vôbec prvý variant AWD vo viac ako 30-ročnej histórii tohto sedanu. Auto však jazdí iba na spaľovací motor. Ten prenáša hnaciu silu na kolesá prostredníctvom **tradičného mechanického hnacieho ústrojenstva** založeného na **elektromagneticky ovládanej spojke**.

Lexus v číslach – niektoré sú skutočne šokujúce!

Autá prémiovej triedy nadchýnajú svojim dizajnom, kvalitou povrchovej úpravy, vybavením, inovatívnymi riešeniami, ale aj pohodlím a jazdnými zážitkami nadšencov po celom svete. Mnohé z týchto vlastností ťažko vyjadriť číslami. Ale predsa máme pre vás zopár zaujímavých čísel spojených so značkou Lexus.

Inzercia

Advertisement

Inzercia








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.