Lexus predstavil vlastnú „S-klasu“: zadná náprava na kvapaline, tlmiče majú až 650 úrovní tvrdosti

Nová generácia luxusného sedanu od Lexusu je na svete. Pozrite sa do interiéru a na jeho fascinujúcu techniku.
Vydané  Text: 
Bezchybný komfort jazdy je určujúcou kvalitou vlajkového sedanu Lexus LS od chvíle, ako tento model pred 30 rokmi prispel k založeniu samotnej značky. Referenčný štandard nastavený pôvodným modelom LS inšpiroval vývojové tímy, aby sa pri každej ďalšej generácii snažili urobiť vozidlo ešte lepším a neustále hľadali možnosti zlepšenia každého detailu, ktorý by zaistil ešte vyššiu úroveň komfortu. Práve táto oddanosť viedla k významnému pokroku v oblasti jazdných vlastností nového modelu LS 2021, ktorý sa podarilo dosiahnuť nie jedinou revolučnou inováciou, ale komplexným prepracovaním dielov a ovládacích prvkov, ktoré sa týkajú jazdného výkonu, komfortu jazdy a tichosti. Zmeny presahujú základné vyladenie odpruženia a zasahujú aj úpravy pneumatík či dokonca materiálov a metód, ktoré sa použili na konštrukciu a čalúnenie sedadiel. Výsledkom je nevídaný komfort jazdy, ktorý – čo je ešte dôležitejšie – ničím neohrozuje vďačný dynamický charakter vozidla.
> Nový Lexus LS bude v predaji v štyroch konfiguráciách: LS 500h RWD Comfort, LS 500h RWD Executive, LS 500h RWD F SPORT a LS 500h RWD Luxury Piata generácia modelu LS, ktorá bola uvedená na trh v roku 2018, znamenala skok vpred v oblasti dizajnu vozidiel, pretože išlo o prvé vozidlo, kde značka Lexus použila svoju platformu GA-L pre luxusné vozidlá. K okamžitým výhodám tohto základu patrila vynikajúca vyváženosť podvozka, nízke ťažisko a výrazne vyššia tuhosť karosérie. Použila sa **nová geometria viacprvkového zavesenia kolies** a došlo k revolúcii vo výkone systému variabilného adaptívneho odpruženia (AVS), ktoré **prešlo z jednoduchého deväťstupňového systému na takmer plynulé a nepretržité ovládanie tlmenia so 650 úrovňami**. Tieto prvky prispievajú k tzv. rukopisu jazdy značky Lexus, čo je kombinácia kultivovanosti, komfortu a kvality jazdy, ktorá je pre značku unikátna.
Hlavný konštruktér modelu LS Tošio Asahi vysvetľuje: „Každý rok zavádzame vylepšenia, aby sme zaistili nepretržitý vývoj modelu LS ako vlajkovej lode značky Lexus. Pri jazdnom výkone nového modelu LS som usúdil, že by sme sa mali zamerať na ,kultivovaný jazdný výkonʻ, ktorý tvorí samotnú DNA tohto modelu, a je v skutočnosti východiskovým bodom našej značky. Preto sme sa vrátili k základom a od základu vylepšili jeho fundamentálny výkon.“ Jedným z najdôležitejších aspektov z hľadiska pohodlia je, samozrejme, tlmenie, pretože zaisťuje absorpciu nedokonalostí povrchu vozovky. Dômyselný systém AVS prešiel úpravou s novým lineárnym elektromagnetom a zväčšenou cestou prietoku v riadiacom ventile. Vylepšený výkon tak prispieva nielen k vyššej kvalite jazdy, ale aj k lepšej odozve riadenia a vyššej stabilite.
V záujme zníženia nárazov a vibrácií je nový model LS vybavený **držiakmi motora a puzdrami zadného zavesenia naplnenými kvapalinou**. A aby sa zaistilo lepšie ovládanie náklonu karosérie vozidla pri prejazde zákrutami, zväčšila sa hrúbka predného i zadného stabilizátora.
Keďže pneumatiky tvoria jediný kontaktný bod medzi vozidlom a vozovkou, môžu taktiež významne prispievať ku komfortu jazdy. Model LS je štandardne vybavený samonosnými pneumatikami, ktoré sú už svojou podstatou tuhšie než bežné pneumatiky. Napriek tomu spoločnosť Lexus dokázala znížiť ich vertikálne pruženie tak, aby bolo možné ovládať pohyb bočnej steny zhora nadol. Upravila dokonca aj zmes materiálu pneumatík a ich vnútornú štruktúru, aby eliminovali vysokofrekvenčné vibrácie. Rozhodujúcu úlohu v tom, ako cestujúci vnímajú komfort jazdy, zohrávajú aj sedadlá. Model LS je v tomto ohľade najsofistikovanejší, aký značka Lexus dosiaľ predstavila, pretože jeho sedadlá ponúkajú nevídané možnosti nastavenia vo viacerých smeroch spolu s integrovaným vyhrievaním, vetraním a rôznymi masážnymi funkciami s presným ovládaním. Keďže cieľom bolo dosiahnuť čo najvyššiu mieru pohodlia, prioritou nového modelu bola príjemná dotyková kvalita od okamihu, ako si doň sadnete, pričom vankúše sadiel zaisťujú lepšie rozloženie tlaku na telo. Vývojový tím vykonal opakované pokusy s cieľom vybrať pre vatovanie vankúšov ideálny uretánový materiál s nízkym odporom, ktorý príjemne obopne telo, no bude vykazovať rovnaký výkon pri všetkých teplotách. Švy na čalúnení vankúšov sedadiel sú zasadené hlbšie než doposiaľ, čo je detail, ktorý pomáha pohlcovať vibrácie a vytvára hebkejší pocit. Keďže aj tu sa kládol dôraz na remeselné majstrovstvo takumi, nové švy nevytvárajú na koženom poťahu žiadne zradné zvrásnenie či známky pokrčenia.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.