Kupujete jazdené auto? Tieto automatické prevodovky sú časovanou bombou, ich oprava môže stáť až 5 000 eur

Automatické prevodovky sú na Slovensku čoraz populárnejšie aj na trhu jazdených vozidiel. Niektoré staršie vozidlá s automatom sa dokonca predávajú lacnejšie než modely s klasickou manuálnou prevodovkou. Nemôžeme sa preto čudovať, že **mnohí myšlienke zadovážiť si cenovo atraktívnu jazdenku s automatom podľahnú.** Radosť však nemusí trvať dlho. Mnohé automatické prevodovky sú doslova časovanou bombou, ktorej sa každý uvedomelý majiteľ… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Automatické prevodovky sú na Slovensku čoraz populárnejšie aj na trhu jazdených vozidiel. Niektoré staršie vozidlá s automatom sa dokonca predávajú lacnejšie než modely s klasickou manuálnou prevodovkou. Nemôžeme sa preto čudovať, že **mnohí myšlienke zadovážiť si cenovo atraktívnu jazdenku s automatom podľahnú.** Radosť však nemusí trvať dlho. Mnohé automatické prevodovky sú doslova časovanou bombou, ktorej sa každý uvedomelý majiteľ chce zbaviť. Preto môžete na inzertných portáloch nájsť veľké množstvo zachovalých jazdených vozidiel s automatickou prevodovkou za veľmi atraktívnu cenu. Pred kúpou jazdeného auta si preto vždy preverte stav a spoľahlivosť konkrétnej automatickej prevodovky. **Prinášame vám zoznam tých najmenej spoľahlivých:** ### 1. Aisin TF-80 SC Klasická **šesťstupňová automatická prevodovka sa používa vo viacerých modeloch automobiliek Opel, Ford, Fiat, Renault, Alfa Romeo, Volvo či Peugeot.** Inžinierom z Aisinu sa podarilo navrhnúť kompaktnú prevodovku, ktorá má rovnaké rozmery ako manuálna prevodovka. Výslednú konštrukciu automatu TF-80 SC tak môžeme považovať za ľahkú a modernú. Časom však majitelia vozidiel odhalili aj jej tienistú stránku. Prevodovke sa nepáči agresívna jazda, pri ktorej menič krútiaceho momentu aktivuje režim sklzu, ktorý vedie k poškodeniu trecieho obloženia. Zanáša sa pri tom aj filter prevodovky, ktorý však našťastie je možné pri demontáži prevodovky vymeniť. Olej znečistený prachom poškodzuje kanály v hydrorozvádzači, čo vedie k tlakovým stratám a opotrebovaniu solenoidov. **Pri radení sa problémy prejavujú trhaním prevodovky pri štvrtom, piatom a šiestom stupni.** Spôsobuje to zväčša nesprávne fungovanie elektromagneticky ovládaných ventilov v hydrorozvádzači. Majitelia by tieto príznaky rozhodne nemali zanedbávať. Ideálnou prevenciou je podľa samotného výrobcu častá výmena filtra, aby nedochádzalo k zanášaniu. **Cena opráv sa v prípade prevodovky Aisin TF-80 SC môže navýšiť až na 1 500 eur.** *Populárne modely s prevodovkou Aisin TF-80 SC:* Alfa Romeo 159, Opel Astra J a Insignia A, Mazda 6 (GG1), Citroën C4 (1.gen), Volvo S60 (1. gen), XC60 (1. gen) a ďalšie.
### 2. Aisin AW55-50 Toto je jedna z najbežnejších a najrozšírenejších 5-stupňových automatických prevodoviek v sériových automobiloch. **Bola primárne navrhnutá pre automobily s pohonom predných kolies (FWD) a objemom motora od 2 do 3 litrov.** Najčastejšie sa vyskytuje v útrobách starších modelov značiek Opel, Volvo a Renault. Jednotliví výrobcovia však konštrukciu AW 55-50 zvykli prispôsobiť pre vlastné potreby, takže **prípadná transplantácia prevodovky z Renaultu do Volva nie je možná.** K častým problémom tejto prevodovky patrí nepríjemné šklbnutie počas presúvania voliča prevodovky z „N“ do „D“ a následné trhnutie pri rozbiehaní alebo radení z 2. na 3. prevodový stupeň. Našťastie popularita tejto prevodovky, dostupnosť náhradných dielov a **pomerne malý rozsah opakujúcich sa problémov umožňuje špecialistom na prevodovky tieto neduhy vyriešiť.** Väčšina problémov súvisí s poruchou alebo opotrebením elektromagnetických ventilov a hydrorozvádzača. Ďalšie nepríjemnosti spôsobujú netesnosti chladiča prevodovky. Pre zvýšenie spoľahlivosti a predĺženie životnosti celej prevodovky sa odporúča pravidelná výmena prevodového oleja každých 60 000 kilometrov. Cena opravy sa môže vyšplhať až na 2 000 eur. *Populárne modely s prevodovkou Aisin AW55-50:* Opel Vectra C, Opel Antara, Ford Kuga (1. gen), Renault Laguna (2. gen), Renault Espace (4. gen), Volvo S60 (1.gen), Volvo S80 (1. gen), Volvo S40 (1 gen), Volvo XC90 (1. gen), Saab 9-3, Saab 9-5.
### 3. Jatco JF506 Táto klasická 5-stupňová automatická prevodovka sa používala v automobiloch s pohonom predných kolies (FWD) ako alternatíva k modelu 55/50 vyrobenému spoločnosťou Aisin. **Typickým problémom je opotrebovanie elektromagneticky ovládaných ventilov,** ktoré časom prestávajú správne fungovať a mali by sa vymeniť po najazdení 150 000 kilometrov. Tento problém sa prejavuje trhnutím pri radení rýchlostí. Porucha ventilu regulácie tlaku je tiež pomerne bežná a zvyčajne nastane skôr než v prípade iných solenoidov. Tento problém je možné pomerne jednoducho vyriešiť v servise. **Prevodovka však vyžaduje odbornú opravu a vzhľadom na vysokú cenu náhradných dielov sa môžu rutinné záležitosti predražiť.** Dokonca nedodržanie postupov pri výmene oleja v prevodovke môže viesť k závažnému poškodeniu celého mechanizmu. Vo všeobecnosti však platí, že čím skôr majiteľ vozidla pôjde do servisu s príznakmi, tým ľahšie bude problém vyriešený. *Populárne modely s prevodovkou Jatco JF506:* Volkswagen Golf Mk 4, Volkswagen Sharan Mk 1, Ford Mondeo Mk 3, Audi A3 Mk 1, Ford Galaxy Mk1 a Mk2, Mitsubishi Lancer Evolution VII.
### 4. Audi DL501 **Obchodný názov tejto prevodovky je S-Tronic.** Táto samočinná prevodovka má dve mokré spojky a je určená pre modely s pozdĺžnym usporiadaním motora, maximálnym krútiacim momentom 550 Nm a pohonom všetkých kolies (AWD) quattro. Časté problémy s mechatronikou vedú k zlyhaniu spojkovej sady. Ďalší problém, ktorý sa v tejto prevodovke vyskytuje zriedkavejšie, súvisí s poškodením snímača tlaku oleja a snímačov vidlice radenia. **Poruchy vyššie uvedených častí prevodovky vedú ku kompletnej výmene ECU, pretože doska a snímače sa nevyrábajú samostatne.** Aby toho nebolo málo, nová ECU sa môže dodávať iba spoločne s mechatronickou jednotkou. Malo by sa tiež vziať do úvahy, že výmena ECU vyžaduje deaktiváciu ochrany elektronických komponentov, ktorá je zabudovaná vo všetkých modeloch Audi od roku 2008. Túto špeciálnu ochranu môže deaktivovať iba autorizovaný predajca Audi a postup vyžaduje online pripojenie na server v Ingolstadte. Majitelia automobilov s touto prevodovkou často čelia rôznym problémom, avšak nie všetky servisy dokážu poskytnúť vysoko kvalitnú opravu, ktorá je navyše dosť drahá. Náklady na opravu prevodovky môžu na úrovni 4 000 eur. *Populárne modely s prevodovkou Audi DL501:* Audi A6, Audi Q5, Audi Q3, Audi A5, Audi A4 (všetko 2009-2013).
### 5. Jatco JF011E Prevodovku typu CVT **môžete nájsť vo viacerých modeloch z krajiny vychádzajúceho slnka.** Tento typ prevodovky s plynulou zmenou prevodového pomeru medzi vstupným a výstupným hriadeľom využíva konštrukciu pozostávajúcu z dvoch kužeľov, pričom samotný prenos medzi nimi je realizovaný remeňom. V prípade prevodovky Jatco JF011E **dochádza k opotrebeniu spomínaného oceľového remeňa kužeľmi, pričom následná oprava môže stáť až 2 500 eur.** S cieľom predĺžiť životnosť by ste automobil s CVT prevodovkou nemali často trápiť v drsných podmienkach. K opotrebovaniu dochádza najmä pri vysokých rýchlostiach, jazde v teréne a pri prekĺzavaní kolies (sneh/blato). Jemný filter by sa mal v prevodovke vymieňať každých 10 – 15 tisíc kilometrov. *Populárne modely s prevodovkou Jatco JF011E:* Nissan X-Trail (T31), Mitsubishi Outlander (2008-), Mitsubishi Lancer (2008-), Mitsubishi ASX (2011-), Jeep Compass, Suzuki Kizashi.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia