Aktuality

Kde a kedy ľudia na Slovensku zomierajú najčastejšie pri autonehodách? Nehodovosť je najnižšia za posledných 10 rokov

O aktuálnych číslach informoval dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík, viceprezident PZ Róbert Bozalka a riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia PZ Ľuboš Rumanovský. Kovařík pripúšťa, že za znížením nehodovosti môže byť aj pandémia, ktorá zasiahla takmer celý predchádzajúci rok a obmedzila tým pohyb.

Motoristi a chodci sú naďalej najohrozenejší

Celkovo bolo zaznamenaných 11 856 dopravných nehôd, o 1881 menej ako rok predtým. Na cestách zahynulo 224 osôb, čo je o 21 menej obetí ako v roku 2019 a zároveň druhý najnižší počet od vzniku SR (najmenej bolo v roku 2013 a to 223).

Ťažko zranených bolo 892 ľudí, s ľahkými zraneniami skončilo 4468 osôb. V roku 2020 bol zaznamenaný aj najnižší počet ťažko a ľahko zranených osôb pri dopravnej nehode od vzniku SR.

S následkom na živote alebo zdraví sa skončilo 4 292 nehôd a usmrtením 209. Polícia zaznamenala tiež 1 541 nehôd zavinených pod vplyvom alkoholu. Hoci ide o 36 menej ako rok predtým, polícia považuje alkohol za volantom naďalej za vážny problém.

Z obetí dopravných nehôd bolo 59 % usmrtených v motorovom vozidle a 19 % tvorili chodci, čo je najmenej od vzniku SR. Treťou najohrozenejšou skupinou sú motocyklisti s 13 % a z obetí nehôd bolo 9 % cyklistov. Treba dodať, že zatiaľ čo iné čísla klesali, počet obetí v skupine motocyklistov a cyklistov v porovnaní s predchádzajúcim rokom narástol, rovnako aj počet usmrtených vodičov.

Kde dochádzalo k nehodám najčastejšie

Najviac usmrtených osôb bolo v Žilinskom kraji (45), najmenej v Prešovskom kraji (17).

Najviac osôb zomrelo na cestách prvej triedy, najmenej na diaľniciach.

V porovnaní so susednými štátmi v počte usmrtených osôb na milión obyvateľov je SR so 41 obeťami na druhom mieste po Rakúsku s 37 usmrtenými osobami a pred Českou republikou so 43 usmrtenými.

Príčiny vzniku nehôd

Až 46 percent dopravných nehôd zapríčinilo porušenie povinností vodiča. Ide napríklad o telefonovanie, nedanie prednosti chodcovi alebo nevenovanie sa riadeniu vozidla. Tento dôvod dominuje aj príčinám smrteľných dopravných nehôd, ďalšia v poradí je prekročená rýchlosť jazdy.

Polícia avizuje v súvislosti s častými príčinami dopravných nehôd zmenu legislatívy. Telefonovanie a prekročenie rýchlosti navrhli podľa riaditeľa odboru dopravnej polície Ľuboša Rumanovského zaradiť medzi závažné porušenia pravidiel cestnej premávky, čo by policajtom umožnilo pri opakovaných porušeniach napríklad uložiť vodičom zákaz činnosti. Ako dodal, návrh už prešiel vnútrorezortným pripomienkovým konaním.

Najnehodovejším dňom bol piatok, najmä popoludní, najviac osôb však zahynulo pri nehodách v stredu doobeda.

Evidencii vozidiel je viac, ale nie zásadne

V roku 2020 bolo zaevidovaných 3 349 794 vozidiel, čo je o 63 503 viac ako v roku 2019. Zároveň je to pokles o takmer 20 000 vozidiel v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Od roku 2010 narástol počet evidovaných vozidiel o 43 %.

Počet evidovaných vodičov nezaznamenal výraznejší pokles, ale bol o zhruba 5 000 vodičov nižší ako predchádzajúci rok.

Plány na rok 2021

Prostredníctvom Fondu obnovy by chcela polícia dofinancovať dobudovanie systému objektívnej zodpovednosti. Pri statickej doprave plánuje presunúť kompetencie obecným a mestským políciám. Návrh zapadá aj do riešenia miestnych parkovacích politík. Ľuboš Rumanovský zároveň potvrdil rokovania s Národnou diaľničnou spoločnosťou. Najbližšie roky vodičov podľa neho čakajú najväčšie dopravné obmedzenia v súvislosti s výstavbou D1 a D4.

Polícia plánuje zamerať výkon služby na najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, a to cyklistov a motocyklistov, najzávažnejšie príčiny vzniku dopravných nehôd, ktorými sú porušenie povinnosti vodiča a rýchlosť jazdy a kritické úseky ciest.

Dopravno-bezpečnostná situácia na Slovensku v roku 2020 (PDF)

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie