Prečo sú nové podvozky od Kie výnimočné a v akých autách ich čoskoro nájdeme?

Batériové elektromobily novej generácie budú stáť na celkom novej podvozkovej platforme. Budú ju využívať automobilky Kia a Ioniq.
Vydané  Text: 
Automobilový koncern Hyundai Motor Group zverejnil informácie o svojej prvej špecializovanej podvozkovej platforme E-GMP. Je určená pre elektromobily budúcej generácie, ktoré budú predstavené už budúci rok. Podobne, ako podvozok pre elektromobily od iných automobilových koncernov, bude aj riešenie od Hyundai Motor Group modulárne, teda ho bude možné škálovať podľa potreby na sedany, crossovery aj automobily kategórie SUV. Platforma tiež umožní montáž viacerých konfigurácií pohonu, tlačová správa avizuje napríklad možnosť výroby športového elektromobilu s akceleráciou 0-100 km/h za 3,5 sekundy a maximálnou rýchlosťou 250 km/h, ako aj štandardizovaný dojazd 500 kilometrov a podporu vysokorýchlostného nabíjania (80% za 18 minút). Integrovaný systém elektrického pohonu navyše obsahuje **prvý systém viacnásobného nabíjania na svete** (400 V/800 V) a funkciu obojsmernej premeny energie. Do roku 2025 chce koncern uviesť na trh až 23 modelov batériových elektromobilov (BEV) a na celom svete predať dovedna jeden milión týchto vozidiel. Má tomu pomôcť nielen pripravovaný elektromobil IONIQ 5, ale aj úplná novinka od značky Kia. Bude to **prvé špecializované BEV** od spoločnosti Kia Motors Corporation, ktoré výrobca predstaví v roku 2021. Výhoda v porovnaní s tým, čo tu bolo doteraz, je flexibilita a špecializované vyhotovenie. Doteraz elektromobily značiek Kia a Hyundai stáli na podvozkoch, ktoré boli vyvinuté pre modely áut so spaľovacími motormi s elektrifikáciou. Po novom budú elektromobily stáť na samostatne vyvinutom podvozku, čo prospeje celku. Svoje úlohy tu zohrávajú aj detaily, ako rozmiestnenie hmotnosti, univerzálnosť technologických riešení či posilnené bezpečnostné prvky. Hoci koncern predstavil platformu E-GMP dnes, nejedná sa o nič prvoplánované. „*Platforma E-GMP je vyvrcholením rokov výskumu a vývoja a spája naše najmodernejšie technológie. Táto inovatívna nová platforma prispeje k rozvoju a posilneniu našej ponuky vozidiel BEV*,“ upresňuje **Fayez Abdul Rahman**, hlavný viceprezident Centra pre vývoj architektúry vozidiel spoločnosti Hyundai Motor Group. ### Špeciálne elektromobily od Kie Transformáciou do éry elektrifikácie prechádza aj značka Kia, ktorá vychádza zo svojej strednodobej až dlhodobej stratégie s názvom „Plán S“. V septembri Kia ohlásila plány zvýšiť do roku 2025 podiel objemu predaja vozidiel BEV na celkovom predaji na 20 percent. Spoločnosť nedávno zverejnila aj prvý záber siedmich špecializovaných modelov BEV, ktoré majú byť postupne uvádzané na trh do roku 2027.

Kia vyvíja armádne stroje novej generácie, bude aj „hummer“ postavený na základoch SUV Mohave!

Kia mieni podporiť vývoj vozidiel typu PBV, teda takzvaných purpose-built vehicles. Jedná sa o vozidlá, ktoré sú vytvorené ku konkrétnemu špecifickému účelu a nenachádzajú využitie v bežnej cestnej premávke.

### Systém viacnásobného (800 V a 400 V) a dvojsmerného nabíjania (*výber z tlačovej správy výrobcu*) Väčšina existujúcich elektrických vozidiel a infraštruktúry s rýchlym nabíjaním poskytuje nabíjanie s kapacitou 50 kWh až 150 kWh pre elektrické vozidlá vybavené systémom s napätím 400 V. Vývoj infraštruktúry 800 V s kapacitou nabíjania až 350 kWh však postupne umožní nabíjať ešte rýchlejšie. Spoločnosť Hyundai Motor Group v súlade s týmto trendom investovala ako strategický partner a akcionár do spoločnosti IONITY, poprednej vysokovýkonnej nabíjacej siete pre elektrické vozidlá v Európe. IONITY prevádzkuje popri diaľniciach v európskych mestách 298 vysokovýkonných nabíjacích staníc (HPC) s nabíjacou kapacitou až 350 kWh. Spoločnosť plánuje do roku 2022 zvýšiť tento počet na 400 staníc HPC, pričom 53 z nich je už vo výstavbe. Platforma E-GMP štandardne ponúka nabíjanie 800 V a umožňuje aj nabíjanie 400 V bez potreby ďalších komponentov alebo adaptérov. Systém viacnásobného nabíjania je prvou patentovanou technológiou na svete, ktorá poháňa elektromotor a menič s cieľom zvýšiť napätie zo 400 V na 800 V na zaistenie kompatibility stabilného nabíjania. Vozidlo BEV na báze platformy E-GMP je schopné maximálneho dojazdu vyše 500 km s plne nabitým akumulátorom podľa celosvetovo harmonizovaného skúšobného postupu pre ľahké vozidlá (WLTP). Okrem toho sa dokáže nabiť na 80 percent kapacity už za 18 minút pri rýchlom nabíjaní a predĺžiť dojazd o 100 km v priebehu piatich minút. Na rozdiel od predchádzajúcich vozidiel BEV, ktoré vedia využívať iba jednosmerné nabíjanie, je nabíjací systém platformy E-GMP flexibilnejší. Nová integrovaná riadiaca jednotka nabíjania (ICCU) platformy E-GMP predstavuje vyššiu úroveň existujúcich palubných nabíjačiek (OBC), ktoré zvyčajne umožňujú prúdenie elektrickej energie iba jedným smerom, z vonkajšieho zdroja napájania. Jednotka ICCU umožňuje novú funkciu V2L (medzi vozidlom a zaťažením), ktorá môže dodatočne vybíjať energiu z akumulátora vozidla bez ďalších komponentov. To umožňuje vozidlu BEV s platformou E-GMP kdekoľvek napájať aj iné elektrické zariadenia (110 V/220 V). Systém je možné použiť aj na nabitie iného elektrického vozidla. Pomocou novej funkcie V2L je možné dodať až 3,5 kW výkonu a napájať stredne veľkú klimatizačnú jednotku a televízor s uhlopriečkou 55 palcov až 24 hodín.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk