Magazín

▶ Takto znie Škoda Enyaq. Jej zvuk vznikal pod taktovkou hudobných skladateľov

Tesla to berie po svojom

Napríklad najinovatívnejší prístup k tomuto nariadeniu má Tesla. Podľa slov jej šéfa, Elona Muska, bude možné už čoskoro zvuk vydávaný elektromobilom konfigurovať. Okrem polynézskej výťahovej hudby sa teoreticky môžeme tešiť na hudbu príchodu Darth Vadera či iné zaujímavosti. Na druhú stranu, sú automobilky, ktoré toto nariadenie berú konzervatívnejšie a zvuky svojich áut si vyvíjajú samostatne.

Jednou z tých automobiliek je aj česká Škoda. Jej najnovší prírastok Enyaq iV totiž dostane futuristický zvuk. Škoda sa totiž pri návrhu svojich budúcich áut bude držať hesla, že nie len dizajn ale aj zvuk je dnes dôležitý. Za najnovším zvukovým počinom prvého auta postaveného na platforme MEB od Škody stojí Pavel Orendáš.

Prečítajte si aj:


Škoda dnes spustila výrobu Enyaq iV, my sme „vyskúšali“ jeden z prvých kusov na Slovensku

ERIK STRÍŽ


V spolupráci so skladateľmi

Enyaq iV je čisto elektrické vozidlo, takže naladiť zvuk tak aby sedel k jeho identite bola celkom výzva. Zvuk sa ladil v koncernovom akustickom laboratóriu a už od začiatku bola zrejmá jedna vec: musí sa jednoznačne odličovať od zvuku, ktorý vydávajú plug-in hybridy,“ hovorí Orendáš.

Pri vývoji vonkajšieho ozvučenia Škody Enyaq iV boli prítomní aj hudobní skladatelia. Ich cieľom bolo vyladiť zvuk tak, aby zodpovedal charakteru auta. Ozvučenie by malo podľa tvorcov hrať na emócie okoloidúcich ľudí a malo by na prichádzajúci elektromobil jasne upozorniť. Zvuk bude jasne počuteľný v rýchlostnom spektre 0 až 25 km/h. Na druhú stranu, klasické auto vôbec nepripomína. Svoj účel teda splnil na 100%. Nielen, že jasne upozorní na približujúci sa elektromobil, ale taktiež zaujme ľudí naokolo.

Okrem zvuku je unikátne aj jeho hardvérové prevedenie. Vývojový tím Škoda sa rozhodol umiestniť širokopásmový reproduktor spoločne s potrebnou elektronikou do boxu s objemom len jeden liter. Ten je zabudovaný priamo do platformy MEB. Podľa Pavela Orendáše boli použité tri gumové prechodky, ktorých cieľom bolo zdokonaliť samotný zvukový prejav.

Zvuk sa teda šíri na všetky strany rovnako a v kokpite vytvára príjemnú tlmenú odozvu.

Testované na ľuďoch

Aby bol docielený čo najlepší efekt, samotný zvuk bol testovaný na ľuďoch.

Podľa vedúceho projektu sa v prvej fázy testovania zúčastnila skupina dobrovoľníkov. Následne bol zvuk posunutý manažmentu automobilky. Po tomto nasledovalo prísne interné meranie s cieľom zistiť, či zvuk spĺňa potreby nariadení EÚ.

Posledným a najdôležitejším krokom bolo získanie certifikácie od nezávislého úradu.


Zdroje: