Aktuality

Nové Audi Q5 Sportback má OLED svetlá, grafiku si vyberie zákazník

Pamätáte si, keď značka BMW v roku 2008 predstavila model X6 a ľudí išlo roztrhnúť od hnevu, že si to len v Mníchove dovolili? A že sa malo jednať o prvé SUV-kupé vôbec? Nakoniec sa ukázalo, že kritické ohlasy boli celkom zbytočné a nezodpovedali spotrebiteľským preferenciám, navyše BMW X6 vôbec nebolo prvé SUV-kupé. Tento status patrí automobilu Ssangyong Actyon z roku 2006. Prečo sa na SsangYong zabúda? Možno pre jeho nie celkom vydarený vzhľad na neho zabúdajú aj samotní tvorcovia...

Do sveta SUV-kupé po modeli X6 vstúpili nielen menšie esúvečka výrobcu, ale aj ďalších značiek. Najnovšie sme sa dozvedeli o tom, že už nielen ruskí zákaznící budú môcť kupovať cenovo dostupné SUV-kupé Renault Arkana, avšak dnes je trh pomerne pestrý: môžete si zadovážiť Mitsubishi Eclipse Cross, BMW X4, Mercedes-Benz GLC Coupé, Mercedes-Benz GLE Coupé, Audi Q8 či Audi Q3 Sportback. Špekuluje sa aj o modeloch od Škody a Volkswagenu, ale je evidentné, že karosárske vyhotovenie SUV-kupé sa stalo dominantou prémiových značiek.

Audi Q5 Sportback

Začiatok predaja je naplánovaný na prvý polrok 2021. Q5 Sportback sa bude vyrábať v závode San José Chiapa v Mexiku, pre čínsky trh sa bude montovať v závode Changchun z importovaných komponentov (CKD). O cenách novinky zatiaľ Audi neinformuje, ale verzia Q5 2021 na webstránke importéra figuruje s cenovkou od 47 740 eur, predpokladáme teda základovú cenu prevyšujúcu 50-tisíc eur.

Verzia Sportback nebude pre stredne veľké esúvečko znamenať problémy s nedostatkom batožinového priestoru. Ak niekto utrpí, možno iba veľmi vysokí zadní pasažieri, ktorým by eventuálne zavadzať zvažujúca sa zadná časť strechy.

Batožinový priestor má základný objem 510 litrov a po sklopení sedadiel sa sprístupní nákladný priestor s kapacitou solídnych 1 480 litrov. Nie je to hodnota, ktorá by nás posadila na stoličku. Audi ale ponúkne niečo navyše - zadné sedadlo plus s možnosťou pozdĺžneho posúvania a nastavovania sklonu operadla, ktorým je možné základný batožinový priestor zväčšiť až o 60 dm^3 na celkových 570 dm^3 (litrov).

Sériovým prvkom vybavenia sú elektricky ovládané kufrové dvere. V kombinácii s príplatkovým komfortným kľúčom sa dajú otvoriť pohybom nohy pod zadným nárazníkom.

S motorom 2.0 TDI s max. výkonom 150 kW (204 k) môže toto štýlové vozidlo ťahať príves s hmotnosťou do 2,4 tony (brzdený pri stúpaní 12 percent), avšak iný praktický detail, strešné lyžiny, sú za doplatok.

Zaujímavosťou je, že grafiku zadných svetiel si bude môcť zákazník vybrať spomedzi troch variantov. Tie budú k dispozícii s osvetľovacou technikou OLED.

Motorizácie: 2× TSFI, 3× TDI

Zdroj: tlačová správa

Základnou motorizáciou bude štvorvalcový naftový motor 2.0 TDI s max. výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom max. 400 Nm. Motor poháňa všetky kolesá prostredníctvom 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky S tronic a systému pohonu quattro ultra. Vďaka mild-hybridnému systému môže Q5 Sportback krátky čas „plachtiť“ s vypnutým motorom a funkcia stop-štart sa aktivuje už pri poklese rýchlosti pod 22 km/h.

Tento agregát „spĺňa limity novej emisnej normy Euro 6d-ISC-FCM, resp. EU 6 AP. Vďaka systému úpravy výfukových plynov Twindosing s dvoma katalyzátormi SCR a zdvojeným vstrekovaním AdBlue sú oxidy dusíka NOX vo výfukových plynoch výrazne znížené. Jeden katalyzátor SCR je umiestnený blízko pri motore a druhý vo výfukovom potrubí pod podlahou karosérie, pričom každý katalyzátor má vlastnú vstrekovaciu dýzu AdBlue aby bolo zabezpečené efektívne čistenie výfukových plynov vo všetkých prevádzkových režimoch motora,“ uvádza tlačová správa výrobcu a pokračuje:

Po spustení predaja pribudnú ďalšie motorizácie. Bude to naftový štvorvalec 2.0 TDI s nižším výkonom, motor V6 3.0 TDI a dva benzínové štvorvalce 2.0 TFSI. Rovnako ako pri úspešnom Q5 bude aj pre Q5 Sportback k dispozícii pohon plug-in hybrid na báze benzínového motora (TFSI e) v dvoch výkonových verziách. Neskôr ponuku doplní aj výkonná športoví verzia SQ5 Sportback.

Sériový športový podvozok s tvrdšie vyladenými pružinami a tlmičmi zabezpečuje bezprostrednejší kontakt s cestou ako podvozok s oceľovými pružinami pri Q5. Alternatívne Audi montuje podvozok s regulovanými tlmičmi pruženia alebo všestranné a komfortné pneumatické pruženie adaptive air suspension. Umožňuje nastavovanie svetlej výšky v širokom celkovom rozsahu 60 mm. Pre jazdu na nespevnenom povrchu vodič môže zväčšiť svetlú výšku o 45 mm oproti normálnej úrovni. Pri vyššej rýchlosti na diaľnici sa karoséria automaticky spustí o 15 mm nižšie pre zmenšenie aerodynamického odporu a zlepšenie jazdnej dynamiky vďaka nižšiemu ťažisku vozidla. Ďalšou funkciou pneumatického pruženia je poloha pre nakladanie – pomocou tlačidla v batožinovom priestore sa dá zadná náprava spustiť o 55 mm nižšie pre pohodlnejšie naloženie nákladu.

Voliteľné dynamické riadenie modifikuje prevod riadenia a intenzitu posilňovača podľa rýchlosti jazdy. Pri pomalej jazde bezprostrednejšie sprevodovanie s menším počtom otáčok volantu medzi krajnými polohami a intenzívnejší účinok elektromechanického posilňovača zvyšujú komfort. Pri vyšších rýchlostiach menej presné sprevodovanie zlepšuje smerovú stabilitu. Kolesá z ľahkej zliatiny sú na výber v 21 vyhotoveniach formátu od 18 do 21 palcov.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie