Aktuality

Audi A3 Sportback 30 g-tron (CNG): 9-litrová nádrž na benzín musí stačiť

Audi do rodiny modelov A3 pridáva verziu Sportback 30 g-tron. Jedná sa o prémiový hatchback stojaci na modulárnej podvozkovej platforme MQB Evo s benzínovým pohonom s prioritizovaným spaľovaním zemného plynu CNG.

Spaľovanie zemného plynu údajne produkuje až o 20 percent menej oxidu uhličitého ako „porovnateľný“ benzínový motor. Prečo Audi uvádza slovo porovnateľný a nie ten, ktorý pracuje v A3 30 g-tron, presne nevieme.

Tento dokáže spaľovať CNG alebo benzín podľa potreby. Jedná sa o 1.5 TFSI s maximálnym výkonom 96 kW (131 PS) a krútiacim momentom 200 Nm dostupným v rozpätí 1 400 až 4 000 otáčok za minútu.

Pri spaľovací zemného plynu sa využíva kompresný pomer 12.5:1 a elektronický regulátor tlaku vstrekovania pracuje v rozpätí 5 až 9 barov.

CNG model zrýchľuje z nuly na rýchlosť 100 km/h už za 9,7 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 211 km/h. Spotreba je 3,5 až 3,6 kg CNG na 100 kilometrov, čo v konečnom dôsledku dovoľuje autu dosahovať emisie CO2 96 až 99 g/km. S plnými nádržami plynu má Audi A3 dojazd 495 km podľa NEDC, respektíve 445 km podľa WLTP, plus dojazd na benzín.

Nanešťastie, nádrž na benzín má iba deväť litrov, teda sa môžeme rozprávať o tom, že toto auto na plyn je skutočne v prvom rade na plyn a benzín používa iba ako doplnok.

Nádrže na CNG sú dokopy až tri. Prvý z nich obsiahne štyri kilogramy zemného plynu, má podobu kovového valca a nachádza sa pred nádržou s benzínom.

Dve ďalšie nádrže pre sedem kilogramov plynu sú uložené pod podlahou batožinového priestoru. Sú vyrobené z kompozitných materiálov, každý z nich váži 26 kilogramov, pričom každá nádrž obsahuje dve vrstvy z polyméru vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP) a polyméru vystuženého sklenými vláknami (GFRP). Vrstva so sklom je tá vonkajšia a okrem vysokej odolnosti plní aj ďalšiu pasívnu bezpečnostnú funkciu - pri poškodení vrstva zmení farbu na bielu. Počas bežnej prevádzky sú nádrže s plynom pod tlakom maximálne 200 barov, ale každý z nich prešiel pred osadením do auta extrémnou záťažou, tlakom až 300 barov. Použité potrubie je schopné odolávať tlakom do 580 barov, čo je významne viac ako stanovuje legislatíva, a síce 470 barov.

Audi uvádza, že s týmito parametrami zvláda aj nárazové skúšky.

Rozdiel medzi LPG a CNG spočíva v tom, že LPG je skvapalnený ropný plyn a získava sa ako vedľajší produkt pri spracovávaní ropy. CNG je skvapalnený (stlačený) zemný plyn, teda sa jedná o prvotný produkt.

Prečítajte si aj:


Nadšená recenzia na Audi A1 Sportback 30 TFSI S tronic: Inak to ani nešlo

Majo Bóna


Druhá generácia Audi A3 sedan vás posadí na stoličku

ERIK STRÍŽ


Nové plug-in hybridné kombi Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro

ERIK STRÍŽ


Zmení sa Audi A4 Avant na nepoznanie?

Redakcia (s)


Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie