Land Rover je silná značka s pevnými hodnotami – dokazuje to aj Range Rover Evoque. Pozrite si jeho príbeh
Land Rover nastavil vysoký štandard, Range Rover potom určil trendy, ktorých Evoque je zhmotnením.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Keď sa bavíme o automobilových značkách, obyčajne sa zdá, že ich ani nie je potrebné zvlášť predstavovať. Znalosť nových modelov a aktuálnej cenovej politiky ale rozhodne nie je všetko. Aby sme značku pochopili v jej celistvosti, rozumeli jej hodnote, je správne poznať aj jej históriu. Najmä v prípade, ak je skutočne pôsobivá a svedčí o dlhodobej snahe značky o napredovanie.
Land Rover patrí medzi najvýznamnejšie automobilové značky na svete – azda nie je nikoho, kto by ju nepoznal. Jej modely poznáme ako fantastické luxusné terénne vozidlá schopné zvládať neskutočné porcie kilometrov a z estetického hľadiska nepodľahnúť zubu času ani po desiatkach rokov. Ako je vôbec možné vybudovať takúto značku a aj po desaťročiach vyrábať autá, ktoré tvoria trendy v celom autopriemysle?
Pozrite sa s nami na kľúčové momenty histórie značky Land Rover a jej aktuálnu ponuku, ktorá ostáva verná svojmu dedičstvu.
Povojnová špecializácia na extrémne účely
Pôvod značky Land Rover siaha do roku 1948, teda iba tri roky po ukončení druhej svetovej vojny. Zámery boli jednoznačné, vyrábať profesionálne vozidlá, nie pre civilov, ktoré budú plniť najnáročnejšie úlohy na svete a zachovajú si funkčnosť dlhé roky. Autorom dizajnu prvého Land Roveru je Maurice Wilks, ktorý na ňom pracoval v roku 1947, využil pritom základy Jeepu. Premiéra prvého Land Roveru prebehla o rok neskôr na amsterdamskom autosalóne.Automobily Land Rover Series I, II a III, spolu s ďalšími sub-sériami, sa napokon ukázali ako jedinečný projekt, ktorý bol až do roku 1967 vlastnený spoločnosťou Rover Company a potom do roku 1983 firmou Leyland Motors, neskôr premenovanou na British Leyland.
Majetkové pomery nepochybne mali vplyv na vývoj a výrobu, ale kľúčový zámer vyrábať najodolnejšie autá sveta bol napĺňaný svedomito. Sám Land Rover však uvádza, že partnerstvo s práve touto spoločnosťou malo najvýznamnejší priaznivý vplyv na rozšírenie značky do sveta.
Neskôr v roku 1992 značka vydala vyhlásenie, ktorým po takmer polstoročí existencie demonštrovala mimoriadnu odolnosť a trvácnosť jej modelov: až 70% všetkých vyrobených vozidiel Land Rover bolo reálne v prevádzke!
Okrem toho Land Rover začal dominovať v súťažiach off-roadov, spomeňme extrémny pretek Camel Trophy prebiehajúci na Sibíri či v Amazónii.
Prvý Range Rover bol Velar. Stopercentný originál.
Ešte v priebehu druhej polovice 20. storočia sa z Land Rover stávala civilná značka a jej model Range Rover z roku 1970 začína mať úspech. Ten prišiel hneď po úspešných testoch koncepčného vozidla Velar, ktorého názov výrobca oživil o takmer 50 rokov neskôr.
Práve rok 1970 sa ukázal v histórii značky ako kľúčový. Automobilke rástla popularita a vďaka modelu Range Rover sa stala synonymom luxusu a odolnosti.
Už o šesť rokov neskôr, teda v roku 1976, Land Rover oslavoval jeden milión vyrobených vozidiel a v roku 1987 expandoval na americký trh.
Evoque bol malou revolúciou
Začiatkom 21. storočia Land Rover vedel, že trendom v automobilovom priemysle budú stredne veľké a kompaktné SUV modely. Range Rover patrí medzi veľké autá a bolo jednoznačné, že sa treba orientovať aj na zákazníkov so záujmom o niečo menšie. Tak sa v roku 2008 na autosalóne v Detroite predviedol koncept Range Rover LRX. Bol neprekonateľne krásny a ukázal tvár značky Range Rover v novom modernom svetle.No a potom prišiel rok 2011, keď značka Land Rover oficiálne predstavila model Range Rover Evoque postavený práve zo základov konceptu LRX. Veľmi nevšednou vecou bolo, že medzi sériovým modelom a konceptom neboli prakticky žiadne významné rozdiely, čo dovtedy vôbec nebolo bežné!
Mnohí sa domnievali, že sa auto malo volať radšej Provoque, aby už samotným menom upozorňovalo na svoj záujem provokovať pohľady okoloidúcich.
Land Rover vytvoril dizajn, ktorý udrel do očí každému, pritom zachoval črty typické pre Range Rover a automobil vybavil luxusným interiérom, ktorý je podľa mnohých bezkonkurenčný.
Range Rover Evoque sa v priebehu svojho deväťročného života dočkal dvoch generácií, päťdverového aj trojdverového karosárskeho vyhotovenia i atraktívnej verzie kabriolet (Convertible).
Do roku 2019 (vrátane) sa predalo viac ako 883-tisíc exemplárov, tento rok má potenciál dosiahnuť milión a vo všeobecnosti má Evoque až 10-percentný podiel na celkových predajoch značky Land Rover. V rokoch 2012 a 2013 to bola dokonca viac ako jedna tretina všetkých predajov.
Medzičasom značka oživila aj Velar a spravila z neho tretí model Range Roveru. Význam a postavenie Evoque ostali naďalej rovnako nespochybniteľné a automobilka postupom času vozidlo vylepšila v takej miere, aby si zachoval historické dedičstvo, no zároveň priniesol inovácie.
Range Rover Evoque po rokoch mnohí výrobcovia využili ako inšpiráciu, ale nemožno automobilu uprieť fakt, že dodnes reprezentuje zlatý štandard.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024