Aktuality

Kia začala do Ceedu montovať najčistejší naftový motor, aký kedy vyrábala

Test Kia Ceed 1.0 T-GDi 2020 (Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)

Automobilka Kia Motors zavádza do celej rodiny vozidiel Ceed systém pohonu MHEV (mild-hybrid electric vehicle) EcoDynamics+ založený na 48-voltovej sieti

EcoDynamics+ zvyšuje hospodárnosť 1,6-litrového vznetového motora „Smartstream“ používaného v rámci rodiny vozidiel Ceed, znižuje emisie CO2 a prevádzkové náklady majiteľa. Nová pohonná jednotka je v ponuke pre nízkovýkonnú (115 k) aj vysokovýkonnú (136 k) verziu motora (modely ProCeed ponúkajú len motor s výkonom 136 k). Táto nová úsporná pohonná jednotka je momentálne v ponuke pre päťdverový hatchback Ceed, ako aj Ceed Sportswagon, päťdverový ProCeed s karosériou „shooting brake“ a mestský crossover XCeed.

Plošné zavádzanie novej technológie mild-hybridného pohonu v rámci rodiny vozidiel Ceed prináša 5- až 10-percentné zníženie emisií CO2 (NEDC 2.0, kombinovaný cyklus) v závislosti od typu karosérie, zvolenej prevodovky, výstupného výkonu motora a špecifikácie vozidla. Čo je však dôležité, hoci technológia MHEV prispieva k zníženiu spotreby paliva, výkon motora ostáva rovnaký ako predtým.

Kia začala do Ceedu montovať najčistejší naftový motor, aký kedy vyrábala.

Spotreba a emisie

Nový systém mild-hybridného pohonu EcoDynamics+ so vznetovým motorom od spoločnosti Kia prináša vodičom modelov Ceed, Ceed Sportswagon, ProCeed a XCeed vyššiu celkovú úsporu paliva a nižšie prevádzkové náklady.

V modeloch Ceed a Ceed Sportswagon so systémom EcoDynamics+ dosahujú emisie CO2 (v kombinovanom cykle, NEDC 2.0) úroveň len 96 g/km (prevodovka iMT) a 99 g/km (voliteľná sedemstupňová dvojspojková prevodovka 7DCT). To predstavuje zníženie o 5 percent, resp. 9,2 percenta v porovnaní s rovnakým 1,6-litrovým vznetovým motorom „Smartstream“ bez 48-voltovej mild-hybridnej technológie.

V prípade modelu ProCeed sú hodnoty kombinovaných emisií len 103 g/km pri modeloch s prevodovkou iMT a 104 g/km pri modeloch s prevodovkou 7DCT, čo predstavuje zníženie o 7,2, resp. 6,3 percenta.

Model XCeed produkuje emisie od 101 g/km (iMT) a 108 g/km (7DCT), čo predstavuje zníženie o 7,3, resp. 6,1 percenta.*

Mild-hybridná technológia ponúka režimy „elektromotor“ a „generátor“

Pohonná jednotka MHEV v modeli Ceed spája 1,6-litrový vznetový motor „Smartstream“ (najčistejší vznetový motor, aký automobilka Kia kedy vyrobila) so systémom MHEV EcoDynamics+. Výsledkom je maximálna úroveň palivovej hospodárnosti s elektrickým asistentom krútiaceho momentu.

V prípade systému EcoDynamics+ chceli konštruktéri dosiahnuť vyššiu hospodárnosť spaľovacieho motora na cestách a zároveň hladké využívanie a rekuperovanie elektrickej energie. Systém nahrádza krútiaci moment motora energiou z kompaktného 48-voltového lítiovo-iónového polymérového akumulátora a pomocou novej jednotky MHSG predlžuje čas vypnutia spaľovacieho motora.

Kia začala do Ceedu montovať najčistejší naftový motor, aký kedy vyrábala.

Jednotka MHSG je remeňom prepojená s kľukovým hriadeľom motora a plynulo prepína medzi režimom „elektromotora“ a „generátora“. Počas akcelerácie v režime „elektromotora“ poskytuje jednotka MHSG asistenciu v podobe elektrickej energie, čím sa znižuje zaťaženie spaľovacieho motora a produkcia emisií. Pri spomaľovaní vozidla sa jednotka MHSG môže za určitých okolností prepnúť to režimu „generátora“ a z kľukového hriadeľa rekuperovať energiu na dobíjanie akumulátora.

Inteligentná manuálna prevodovka s elektronickou spojkou zárukou úspornejšej jazdy

Okrem toho patrí Ceed medzi prvé modely Kia, ktoré sa budú v Európe predávať s novou inteligentnou manuálnou prevodovkou (iMT), vyhradenou výlučne pre mild-hybridné modely EcoDynamics+. Systém elektronickej spojky pomáha v rámci systému MHEV znižovať spotrebu paliva a emisie CO2, pričom vodič si aj naďalej môže užívať pocit z jazdy ako s bežnou manuálnou prevodovkou.

Test Kia Ceed 1.0 T-GDi 2020 (Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)

Spojka prevodovky iMT nemá mechanické spojenie a v rámci pohonnej jednotky EcoDynamics+, do ktorej je hladko zakomponovaná, pracuje čisto elektronicky. Počas voľnobežnej jazdy pred plánovaným zastavením vypne prevodovka iMT v spolupráci s jednotkou MHSG motor skôr než systém automatického vypínania a spúšťania motora Idle Stop & Go. V jazdnom režime „Eco“, ktorý je v modeli Ceed predvolene nastavený, navyše umožňuje krátko jazdiť na voľnobeh s vypnutím motorom pri rýchlosti najviac 125 km/h. Motor sa plynulo znova spustí, keď vodič zošliapne plyn alebo spojku. Systém prispieva k zvýšeniu celkovej palivovej hospodárnosti pohonu MHEV a znižuje emisie CO2 v reálnych jazdných podmienkach zhruba o 3 %.

Zaradený prevodový stupeň sa zachová aj pri vypnutom motore. Vďaka energii dodávanej jednotkou MHSG sa motor znova spustí na rovnakom prevodovom stupni, len čo vodič zošliapne brzdu alebo plyn. Prevodovka opätovne spustí motor na neutrále (s otvorenou spojkou), ak vodič zošliapne spojku pred preradením alebo ak je rýchlosť vozidla príliš nízka pre aktuálne zaradený prevodový stupeň.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)
Testy

Mazda MX-30: Naozaj ekologická

Keď už Mazda niečo spraví, môžete sa staviť, že to bude poriadne. Tento prístup zvolila aj pri svojom historicky prvom elektromobile. A k tomu, či ho potrebujete, zaujíma nezvyčajne úprimný postoj.