Aktuality

Nová Kia Stonic: Najlacnejšie SUV značky má nový vzhľad i techniku

Subkompaktné SUV alebo crossover? Nech sa na Kiu Stonic pozeráte akokoľvek, nemôžete poprieť jej význam v modelovom portfóliu značky a fakt, že je obrazom doby, ktorá preferuje automobily kombinujúce vlastnosti hatchbackov a malých esúvečiek s agresívnymi cenovými ponukami. V súčasnosti sa Stonic predáva od 12 790 eur, čo z neho robí jednu z najvýhodnejších kúp vôbec.

Teraz sa Stonic dočkal faceliftu, omladenia, ktoré sa dotklo nielen zovňajška, ale aj palubnej techniky.

Vypína motor až do rýchlosti 125 km/h - šetrí tým benzín

Nová Kia Stonic ponúkne mild-hybridný pohonný systém EcoDynamics+ založený na benzínovom motore 1.0 T-GDI s turbom a priamym vstrekovaním paliva, inteligentnú manuálnu prevodovku iMT označovanú ako „clutch-by-wire“, teda „spojka cez kábel“ a tiež dvojspojkovú automatickú prevodovku so siedmimi prevodovými stupňami. Význam integrácie mild-hybridného pohonu k populárnemu trojvalcu spočíva v schopnosti auta dlhšie udržiavať motor vo vypnutom stave, kedy sa o pohon stará komponent Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG).

Benzínový motor sa vypína podľa potreby až do rýchlosti 125 km/h, vtedy hovoríme o takzvanom „plachtení“. Táto „trakčná elektronika“ je napájaná lítium-iónovou batériou (48 V). Kia Stonic však nie je schopná jazdiť mestom s nulovými lokálnymi emisiami, ako to dokážu konvenčné hybridy a plug-in hybridy.

Verzie EcoDynamics+ umožnia aj voľbu jazdných režimov Drive Mode Select, vodič si bude môcť vybrať spomedzi režimov Eco, Sport a Normal.

Podstatou mild-hybridného systému je šetriť palivo tým, že sa priebežne vypína benzínový motor, keď nie je potrebný. Zapnete sa v momente, keď vodič stlačí plyn, brzdu alebo spojku.

Kia Stonic, facelift 2020

Dva mobily pripojené naraz, bezdrôtové Android Auto

Facelift Stonicu ponúkne 8-palcovú centrálnu obrazovku infotainmentu s telematickými službami UVO Connect, ktoré zapadajú do programu Phase II značky Kia.

Významnými funkciami sú napríklad bezdrôtové pripojenia Android Auto a Apple CarPlay, ale aj schopnosť systému naraz mať pripojené dve Bluetooth zariadenia. Istotne aj vy máte tú skúsenosť, že sa vaše auto raz automaticky pripojí na váš a inokedy na manželkin telefón a vy potom musíte manuálne prestaviť spojenie. S novým Stonicom sa týmto situáciam vyhnete.

Konektivita v podobe, ktorá je reálne využiteľná a nielen marketingovým sloganom

Navigačný softvér je schopný aktualizovať dopravné informácie v reálnom čase, pozná predpoveď počasia, ceny palív a podrobnosti o parkovacích možnostiach, vrátane ich cien a prípadne aj reálnej dostupnosti. Technologické portfólio nového Stonicu siaha aj mimo samotného vozidla, s aplikáciou UVO App pre iPhony a Androidy viete plynule prejsť od autonavigácie k navigácii v takzvanej „poslednej míli“, a to na obrazovke mobilu.

Podstatnou a užitočnou novinkou je ďalej funkcia User Profile Transfer, ktorá zjednodušuje nastavenie preferencií vozidla. Namiesto toho, aby ste museli všetko spraviť manuálne, jednoducho do nového Stonicu nahráte svoj používateľský profil uložený na cloude. Táto funkcia je dostupná vo všetkých vozidlách značky Kia vybavených platformou UVO Connect a nachádza opodstatnenie nielen pri domácom použití, ale najmä vo firemnom vozovom parku, kde autá striedajú vodičov.

Kia Stonic, facelift 2020

Vylepšená bezpečnostná výbava

Nová Kia Stonic ponúkne vylepšenú bezpečnosť, a to pod hlavičkou balíčka Advanced Driving Assistance Systems (ADAS). Ten obsahuje nasledovné funkcie:

  • ochrana pred predným nárazom rozpoznávajúca autá, chodcov a tiež cyklistov (Forward Collision-Avoidance Assist FCA)
  • adaptívny tempomat Smart Cruise Control (SCC)
  • aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu (Lane Following Assist LFA a Lane Keeping Assist LKA)
  • sledovanie únavy vodiča (Driver Attention Warning DAW),
  • ochrana pred nárazom do auta/objektu v slepom uhle (Blind-Spot Collision Warning BCW a Blind-Spot Collision-Avoidance Assist BCA)
  • inteligentné sledovanie max. povolenej rýchlosti (Intelligent Speed Limit Warning ISLW)

Parkovacie senzory nie sú v základnej výbave, ale rozšírená výbava je pôsobivá

Kia Stonic teda neumožňuje autómne riadenie, ale pomocou asistenčných systémov dokáže vodičovi pomôcť nielen pri dlhých cestách diaľnicou, ale aj v meste, kedy auto za vodiča sleduje chodcov, cyklistov a eventuálne hrozby.

Adaptívny tempomat sleduje nasledujúce auto pomocou kamery a radaru a funguje do rýchlosti 180 km/h. Systém pre udrživanie v jazdnom pruhu nereaguje iba na samotné priblíženie sa k okraju pruhu, ale udržiava auto v strede jazdného pruhu.

Stonic okrem toho v rámci vyšších výbav a príplatkov ponúkne aj ďalšie funkcie, ako Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA, upozornenie na hroziacu zrážku odzadu), predné a zadné parkovacie senzory a tiež stále populárnejší systém Rear Occupant Alert (ROA), ktorý upozorní vodiča, že na zadnom sedadle nechal sedieť dieťa.

V predaji už o niekoľko týždňov

Keďže sa jedná o facelift, naďalej Stonic pokračuje v predaji svojej prvej generácie. Tá prišla na trh v roku 2017 ako modelový ročník 2018 a podarilo sa jej dosiahnuť európske predaje vyše 150-tisíc kusov, pričom je štvrtým najpopulárnejším modelovým radom od značky. Lepšie predaje má rodina Ceed, SUV Sportage a mestský subkompakt Picanto. Kia Stonic Facelift 2020 príde do predaja už v tomto kvartáli, očakávame skôr iba mierne alebo žiadne zvýšenie cien. Je potrebné uvedomiť si, že aj keď ceny mierne stúpnu, zákazníci dostanú viac a vďaka novej technike ušetria na palive.

Prečítajte si aj:


Test Kie Stonic s 1,4-litrovým motorom bez turba: Je to multitalent, ale nevyhol sa nedostatkom

Peter Orosz


Test Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold: Speedy & Tonic za 17 370 €

ERIK STRÍŽ


Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému.
Kontakt: erik@striz.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)
Testy

Mazda MX-30: Naozaj ekologická

Keď už Mazda niečo spraví, môžete sa staviť, že to bude poriadne. Tento prístup zvolila aj pri svojom historicky prvom elektromobile. A k tomu, či ho potrebujete, zaujíma nezvyčajne úprimný postoj.