Nový Mercedes-Benz Triedy S bude mať o 27 tlačidiel menej, zato viac displejov

V novom Mercedese Triedy S bude až o 27 fyzických tlačidiel menej ako v tej súčasnej. Mercedes displejom verí.
Vydané  Text: 
Aj vy si občas pomyslíte, že ovládanie áut sa stále komplikuje tým, že sa namiesto klasických ovládacích tlačidiel a ovládačov používajú iba virtuálne tlačidlá na displejoch? Vedzte, že toto je budúcnosť ovládania interiérových funkcií automobilov a aj keď to vyzeralo, že práve v Mercedesoch sa zachová vysoká miera ergonómie práve vďaka fyzickým ovládačom, nová Trieda S poukazuje na to, že sa bezpečnosť a jednoduchosť ovládania vôbec nevylučujú ani s dotykovými displejmi. Pred časom sme zverejnili článok [Veľký potlesk pre Hondu! Vráti do áut to, čo nemalo nikdy zmiznúť](https://www.autoviny.sk/novinky/120963/velky-potlesk-pre-hondu-vrati-do-aut-to-co-nemalo-nikdy-zmiznut), v ktorom sme sa venovali práve tomu, že značka Honda bude používať konvenčné mechanické ovládače hlasitosti. Tento príspevok u našich čitateľov vyvolal veľký ohlas a bol pre nás poukázaním na skutočnosť, že ľudia naozaj chcú fyzické ovládače. Nová Trieda S od značky Mercedes-Benz prejde významnou inováciou vyhotovenia interiéru a meniť sa budú nielen vzhľad a materiály, ale aj samotná ergonómia a koncepcia ovládania funkcií. Namiesto tlačidiel a otočných ovládačov budú iba obrazové plochy citlivé na dotyky, pričom budú disponovať haptickou odozvou. To znamená, že pri stlačení budú poskytovať fyzickú spätnú väzbu práve tak, ako robia mobilné telefóny pri písaní na virtuálnej klávesnici. Multimediálny, informačný a servisný systém s názvom Mercedes-Benz User Experience, známy pod akronymom MBUX, bol predstavený v roku 2018 a pre automobilku znamenal veľký krok vpred, pokiaľ sa jedná o ovládanie funkcií automobilov. Dnes nájdete tento systém nielen v limuzínach, ale aj v kompaktných modeloch a tiež v takom Sprinteri. [GALLERY id=30798] ### Druhá generácia výrazne lepšia Spoločne s novou limuzínou Triedy S teraz výrobca avizuje aj druhú generáciu systému MBUX. Zaujímavosťou je, že sa rozširuje až na zadné sedadlá. „Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii až tri dotykové obrazovky a množstvo intuitívnych možností ovládania, ako napríklad interiérového asistenta MBUX alebo hlasového asistenta Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes),“ uvádza výrobca vo svojej tlačovej správe. Dokopy bude v interiéri novej limuzíny až päť veľkých obrazoviek. Tá hlavná má uhlopriečku 12,7 palca a rozlíšenie 1 888 × 1 728 pixelov. Jej počítač má 16 GB pamäte RAM a 320 GB disk.
Nová generácia systému bude lokalizovaná do 27 jazykov, v ktorých bude komunikovať aj hlasový asistent Hey Mercedes. Medzi najvýznamnejšie inovácie druhej generácie systému MBUX patrí: * 3D digitálny kokpit pred volantom, trojrozmerný efekt vodič vidí aj bez použitia akýchkoľvek 3D okuliarov; * displej s obrazovou technológiou OLED umožňuje aj taktilnú odozvu; * centrálny multimediálny displej je po novom orientovaný na výšku; * obsah na obrazovkách možno zdieľať s ostatnými cestujúcimi; * v systéme My MBUX je možné registrovať sedem rôznych používateľov, pričom každý z nich má vlastné nastavenie celého vozidla; * prihlásenie používateľa (vodiča) sa vykonáva jedným z viacerých spôsobov – PIN kódom, odtlačkami prstov, rozpoznávaním tváre a reči; * hlasový asistent Hey Mercedes dokáže lepšie viesť dialógy, vysvetľovať funkcie a postupy a pri niektorých akciách ho užý nie je potrebné vyvolávať hláškou „Ahoj Mercedes“ – stačí rovno povedať pokyn, napríklad „zdvihni telefón“. ### Head-up displej s virtuálnou realitou Jednou z významných inovácií je tiež rozšírená realita pre head-up displej. V praxi by to malo fungovať tak, že navigačné pokyny zobrazené na head-up dispeji sa prispôsobujú reálnej situácii na ceste a vodičovi sa priamo na čelnom skle zobrazuje dynamické navádzanie.
Je potrebné povedať, že s funkciou rozšírenej reality pri navigácii už nejaké tie skúsenosti máme, ale vždy toto dynamické navádzanie zobrazuje na displeji. A o praktickom využití tejto funkcie sa dá polemizovať, pretože stále nefunguje na sto percent. Ako sa to podarí spraviť Mercedesu, sme naozaj zvedaví, naše očakávania sú veľmi vysoké.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »