Sulík stavia vodíkové čerpacie stanice, plány sú ambiciózne. Bude sa angažovať aj žilinská Kia?

Vodíkové stanice by mali pomôcť Slovensku vytvoriť dopyt po vodíkových autách, ale aj spraviť krajinu pripravenú na otáznu budúcnosť osobnej dopravy.
Vydané  Text: 

*7.7.2020, TEPLIČKA NAD VÁHOM* – Na mediálnom brífingu ministra hospodárstva Ing. Richarda Sulíka s vedením Kia Motors Slovakia a predstaviteľmi Hyundai Motor Group Brussels Office, ktorý sa uskutočnil na pôde výrobného závodu Kia Motors Slovakia v Tepličke nad Váhom, zazneli prekvapivé ambície vytvoriť zo Slovenska trh pripravený pre automobily s vodíkovým pohonom. Minister hospodárstva vyjadril záujem postaviť v nasledujúcich rokoch štyri až osem čerpacích staníc na vodík prioritne určených pre osobné automobily, aby tým podnetil záujem trhu o tento alternatívny typ paliva. Dôvody, pre ktoré sa stretnutie konalo práve v žilinskej Kii, spočíva predovšetkým v jej účasti v juhokórejskom koncerne Hyundai, ktorý už vodíkové vozidlá vyrába a predáva, avšak nie na Slovensku. Spomeňme kompaktné SUV Nexo, predstavitelia Hyundai ale pripomenuli aj autobusy. Využitie vodíkového pohonu je širokospektrálne, od osobnej automobilovej dopravy po priemyselné využitie. V kontexte osobnej dopravy prichádza do úvahy technológia výroby vodíka princípom elektrolýzy a následné spracovávanie vodíka ako palivových článkov, z ktorých sa priamo v aute vyrába elektrina pre napájanie elektrického motora. Jedná sa teda o čiastočnú alternatívu k batériovým elektromobilom (BEV). Okrem uvedeného bolo predmetom rozhovorov ministra hospodárstva a predstaviteľov Kie a MHG Brusells Office aj príliš vysoké ceny elektrických energií, respektíve ceny ich distribúcie, a tiež príplatky pre zamestnancov, ktoré predstavujú pre zamestnávateľov problém. „Čisto elektrický pohon nie je to pravé orechové, ale vodíkové technológie môžu mať veľkú budúcnosť,“ povedal Sulík k plánom budovať vodíkové čerpacie stanice na Slovensku. „Máme nového šéfa agentúry SIEA, má k dispozícii príslušné eurofondy a pri nástupe dostal odo mňa zadanie – a veľmi jasné – čím skôr na Slovensku postaviť štyri až osem čerpacích staníc na vodík. Možno to bude už v dvoch rokoch (…) Dúfam, že je to otázka mesiacov, až Slovensko bude mať niekoľko vodíkových čerpacích staníc naraz.“ Generálnym riaditeľom Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry je Ing. Peter Blaškovitš. Vo štvrtok 16. júla 2020 sa v Bratislave bude konať „[vodíková konferencia](https://www.mhsr.sk/press/rezort-hospodarstva-pripravuje-vodikovu-konferenciu)“, na ktorú boli pozvaní aj predstavitelia značky Kia. Cieľom tejto konferencie bude získať konkrétne a relevantné odporúčania, ako má ministerstvo hospodárstva postupovať pri zavádzaní vodíkovej technológie v krajine. Podpora súkromných spoločností má byť jednou z kľúčových v celom projekte. Sulík dokonca zmieňuje aj vytvorenie slovenského vývojového centra pre vodíkové technológie: „Je taký plán, pred niekoľkými týždňami som navštívil Technickú univerzitu v Košiciach, dosť sa posunuli vo vodíkovom výskume a bohužiaľ, narazili na slovenský bežný jav, že tri roky im nevedeli zaregistrovať patent. Takisto dlho museli čakať na eurofondové peniaze práve na projekt v oblasti výskumu vodíka. Je to dosť typické pre Slovensko, že upratovacie firmy dostali milióny eur na výskum, ale Technická univerzita Košice, ktorá má reálne výsledky, musela na tieto peniaze čakať. To sú veci, kde naozaj viem byť súčinný a máme v pláne zriadiť centrum vodíkového výskumu v Košiciach. Mohlo by byť ešte tento rok.“ Následne dodal, že v uvedenom kontexte plánuje navštíviť aj žilinskú univerzitu. „Ja si myslím, že vodík je budúcnosť našej krajiny. Jedného dňa skončí ropa a pomocou elektrolýzy sa dá vodík vyrobiť z vody. Je to ešte hudba budúcnosti, ale niekedy treba začať. Vodík je energonosič, môže poháňať autá, nákladné autá, vlaky, lode, to je otázka kompetentných o využití,“ tvrdí Sulík a pokračuje s nádejou, že sa budú tieto vozidlá vyrábať priamo pri Žiline: „Kia s Hyundai sú jeden z mála výrobcov vodíkových áut, ja teda dúfam, že jedného dňa sa aj v tomto závode bude aspoň v malých sériách vyrábať vodíkové auto.“
„Je to naša kľúčová technológia a chceme, aby prerazila. No a Slovensko môže byť dobrým partnerom, “ povedal Jan Burdinski, výkonný riaditeľ Hyundai Motor Company v Bruseli.
V skutočnosti však vodíkové vozidlá vyrába iba Hyundai a predstavitelia dcérskej Kie nemôžu prisľúbiť a ani plánovať, že sa raz výroba presunie na Slovensko. Hlavné slovo o výrobe prichádza zo Soulu v Južnej Kórei, okrem toho je výroba priamo naviazaná na dopyt na trhu. Momentálne nie sú začaté procese pre spustenie výroby vodíkových áut u nás, rovnako tak neboli avizované takéto ambície. Takisto Kia zatiaľ neuvádza svoju angažovanosť v budovaní čerpacích staníc na vodík. Minister hospodárstva v závere brífingu ocenil manažment spoločnosti Kia Motors Slovakia a vyjadril presvedčenie, že práve fabriky ako Kia sú tie, ktoré zaistia budúcnosť Slovenska.  




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.