Aj motorka môže po nehode začať horieť – stačí jeden „správny“ náraz (VIDEO)
Viete, čo máte robiť po nehode? Kompilácia videozáberov z prevažne ruských ciest poukazuje na nepozornosť a aroganciu, ktorá vládne na cestách. Niekoľko záberov sa týka aj motocyklistov a ich problémov s vodičmi áut.
Vydané Text: Erik Stríž

Prvá pomoc je povinnosť
Ak pri nehode ktokoľvek utrpel zranenie, či už vodič, pasažier alebo náhodný okolidúci chodec či cyklista, je vašou povinnosťou poskytnúť mu prvú pomoc. Pod týmto pojmom sa rozumie aj obyčajná starostlivosť, zatlačenie na krvácajúce rany či uloženie do bezpečnej polohy. Celkom dobrý návod na poskytnutie prvej pomoci a vôbec postup pri nehode prezentuje nasledovné české video. Aj keď sa vám jeho technické a vizuálne prevedenie nemusí páčiť, je spracované prakticky, stručne a správne:Papierovačky a polícia
Ak máte auto na lízing alebo si chcete uplatniť náhradu škody z havarijného poistenia, volať políciu je vo väčšine prípadov povinnosťou. Nehoda musí byť riadne zaprotokolovaná a dopravná polícia neskôr vystaví správu pre poisťovňu. Ak nedošlo k zraneniu osôb alebo poškodeniu všeobecne prospešného majetku či cesty, je meradlom pre privolanie nehodovky subjektívne odhadnutá výška škody na vozidle a majetku. Pokiaľ škoda dosahuje aspoň jedenapolnásobok väčšej škody podľa Trestného zákona, čo predstavuje približne 4 000 EUR, je potrebné volať k nehode aj políciu. Ak sa udial iba „ťukanec“, šúchali sa nárazníky alebo iba poškodila časť karosérie, všetko záleží na dohode účastníkov nehody. Dopravná polícia nehodu vyšetrí a určí vinníka, ktorý obvykle musí zaplatiť aj pokutu za porušenie dopravných predpisov, preto odporúčame zavolať nehodovku aj v prípade, že sa neviete zhodnúť na vinníkovi nehody. V každom prípade si s druhou stranou vymeňte osobné údaje, údaje o vozidle, poisťovni a telefónne číslo a vyplňte správu o nehode. Tú by ste mali mať vždy so sebou v aute.Keď máte havarijné poistenie
Po nahlásení poistnej udalosti nasleduje obhliadka vozidla, na základe ktorej poisťovňa stanoví výšku škody. Obhliadka sa môže uskutočniť v priestoroch poisťovne alebo v servise, prípadne na mieste, kam bolo nepojazdné vozidlo odtiahnuté. V rámci likvidácie si môžete určiť spôsob finančnej náhrady škody. Poisťovňa môže preplatiť faktúru za opravu v servise, auto však musíte nechať opraviť u jej zmluvného partnera. Do preplatenia faktúry vystaví poisťovňa krycí list pre predbežné pokrytie výšky škody, aby ste sa už na opravenom vozidle mohli odviesť domov. Ďalšou možnosťou je financovanie rozpočtom, pri ktorom vám poisťovňa vyplatí alikvotnú sumu a opravu si zabezpečujete vo vlastnej réžii. Tento postup môže byť výhodný, ak máte staršie auto a dobrého známeho v servise. Odtiahnutie auta a ďalšie výdavky zväčša poisťovne nepreplácajú. V prípade totálnej škody sa treba spoliehať na to, že váš vrak niekto odkúpi a dúfať, že poisťovňa preplatí z havarijnej poistky čo najviac.
Dopravná nehoda zapríčinená 28-ročným mužom s 3,19 promile alkoholu (zdroj: PZ SR)
Ako je to s PZP
Povinné zmluvné poistenie je zo zákona povinné pre všetkých a keď ste poškodený, dočkáte sa náhrady škody vzniknutej na vašom vozidle – nie však v plnej výške. Poisťovne preplácajú alikvotnú časť, keďže vozidlá podliehajú amortizácii. Takže aj pri takejto nepríjemnej udalosti si treba pripraviť obnos peňazí, ktorý možno budete potrebovať na doplatenie faktúry z autoservisu. Vinník je po spôsobení nehody na tom horšie. Ak si hradí iba povinné zmluvné poistenie a nie havarijné poistenie, škodu na svojom vozidle si musí vyriešiť sám. Krajnými prípadmi sú nezaplatenie zmluvného poistného alebo spôsobenie nehody pod vplyvom alkoholu či iných nepovolených látok. To sa už siaha vinníkovi hlbšie do vrecka… Celkom prijateľný prípad pre vinníka a poškodeného vzniká, keď obaja disponujú havarijným poistením. Vinník si náhradu škody na svojom vozidle uplatní z havarijnej poistky, avšak musí doplatiť spoluúčasť. Jej výška závisí od konkrétnej zmluvy. Poškodený si náhradu škody môže takisto nárokovať zo svojej havarijnej poistky, ale spoluúčasť bude uhradená z povinného zmluvného poistenia vinníka. Tento proces je zdĺhavý, oplatí sa však byť trpezlivý, škoda na vozidle vám bude preplatená v plnej výške. **Ďalšia výnimka**: ak ste podnikateľ, či živnostník a ste platcami DPH a aj servis je platcom DPH, daň musíte autoservisu doplatiť. Jej odpočet si uplatníte až pri najbližšom podávaní daňového priznania. Treba podotknúť, že riešenie nehody nie je vôbec príjemná záležitosť. Vždy si treba pripraviť pevné nervy na vypĺňanie papierov pre poisťovňu, čakanie na likvidátorov, príjem v servise, dobu opravy v servise a podobne. Veľakrát si treba vziať deň voľna a nespoliehať sa na to, že záležitosť bude vybavená zo dňa na deň. Kompletné vyriešenie poistnej udalosti trvá **v ideálnom prípade asi mesiac**.Nehoda bez vinníka
Veľmi nepríjemnou udalosťou je, keď si napríklad na frekventovanom parkovisku nájdete poškodené svoje auto neznámym páchateľom. Aj v tomto prípade je tu viacero riešení. Nájdenie lístku s kontaktom na vinníka za stieračom je lepšou alternatívou. Keďže týchto dobrých duší je čoraz menej, nehodu môžete ohlásiť na polícii a s protokolom o nehode. Ak máte nejaké informácie o vinníkovi, ktorý vám škodu spôsobil, určite by ste si tieto informácie nemali nechať pre seba a odovzdať ich polícii. Práve v takýchto prípadoch je rozumné mať uzatvorené havarijné poistenie.

Erik Stríž
Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk
Predstavenie / Cupra Tavascan
Predstavenie: Cupra Tavascan
Servis / Toyota a elektrifikácia
Plným prúdom vpred
Elektromobilita / ZSE Drive