Zastaví Tesla na červenú?

Schopnosti riadiacich systémov automobilov Tesla sú pre konkurentov aktuálne nedostižné. Dokáže však auto bez zásahu vodiča zastaviť na stopke alebo na červenú na semafore?
Vydané  Text: 

Keď som mal možnosť šoférovať Tesla model 3 jeho schopnosti autonómnej jazdy ma doslova očarili. Auto v hustom daždi videlo viac ako ja. Bez problémov sa držalo uprostred jazdného pruhu, čítať vedelo aj oranžové čiary na ceste, bez zaváhania auto viedlo aj počas zjazdu z diaľnice. Dnes na svet prenikla správa, že sa vývojári posunuli o značný kus dopredu. Aktuálny softvérový update softvéru priniesol schopnosť auta zataviť na červenú aj na stopke. Testovanie novej funkcie autopilota ukázalo, že autá dokázali zastaviť samé, na rozbehnutie auta už bol potrebný pokyn vodiča. Tesla samozrejme vyzýva vodičov, aby sa venovali riadeniu auta. **Amerika vs. Európa** Podľa očakávania to však má háčik. Zatiaľ čo v Amerike si túto vymoženosť už majitelia automobilov Tesla začnú čoskoro užívať, v Európe je to zatiaľ hudba budúcnosti. Prečo? Dôvodom je podľa očakávania legislatíva, ktorá takéto fungovanie auta bez zásahu vodiča zatiaľ neumožňuje. Na obranu zákonodarcov dodajme, že za automatickým zastavením auta treba hľadať napríklad aj zodpovednosť za spôsobenú škodu. Legislatíva zatiaľ nepozná prenesenie zodpovednosti na stroj počas nehody. Je totiž otázne, ako by súd postupoval v prípade, ak by došlo k nehode a vodič by tvrdil, že mal zapnutého autopilota, ktorý mal vozidlo zastaviť. Kto by za takúto nehodu niesol následky? Automobilka? Dodávateľ softvéru? Vodič? Kto? **Kedy áno a kedy zatiaľ nie?** Na druhej strane ale treba povedať, že súčasné autá sú vybavené automatickým brzdením v prípade hroziacej kolízie s iným autom, cyklistom ba dokonca aj s chodcom. Najlepšie systémy dokonca dokážu strážiť priestor aj po pravej strane vozidla a v prípade, že sa tade pohybuje chodec alebo cyklista, systém na to vodiča vizuálne aj zvukom upozorní, či dokonca autu nedovolí odbočiť doprava. Prax ukazuje, že potreba novej legislatívy je už doslova akútna. Dočkáme sa jej v blízkom čase? Alebo radšej „politicky“ počkáme, kým konkurenti Tesly dobehnú.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.