Motoristom, ktorým prúdi v žilách vysokooktánový benzín, občas Ford ponúkne modely inšpirované pretekmi rely. Vďaka tomu sa do mnohých pamätí vryli Fordy s označeniami RS alebo ST. Po týždni s Focusom ST tomu úplne rozumieme.
**Prepĺňaný benzínový motor s objemom 2,3 litra a manuálna 6-stupňová prevodovka.** Bez hybridnej podpory a zástupu článkov batérií, ktoré by zvyšovali hmotnosť. To je kombinácia, ktorú vídame čoraz zriedkavejšie. O to väčšiu radosť máme, keď sa nám niečo také dostane do ruky. **Stačí naštartovať a motor hneď zvestuje – toto bude veselé spolužitie.** S týmto motorom som sa stretol už v *Mustangu* a vôbec z toho nebola láska. Na prvý, druhý ani žiaden ďalší pohľad či pohmat. V spojení s automatickou prevodovkou akoby motor nevedel rozvinúť svoj potenciál. **Preto som bol zvedavý, čo to spraví vo Focuse a s manuálom. To sú predsa len dosť rozdielne svety. A poriadne!**
#### Nezabudnite tiež sledovať videotesty časopisu Auto Motor a Šport na YouTube:
## Ford Focus ST je z iného cesta
Presvedčili ma o tom už prvé dotyky s volantom. Ak by som mal chodiť každý deň z nejakého dôvodu cez Šturec, Čertovicu či Pezinskú Babu, chcem presne **takéto riadenie.** Relatívne tuhé a zároveň ostré. Stačí jemný pohyb a kolesá hneď nasledujú. V meste to znamená viac práce, čo možno nebude úplne to pravé, ale **na cestách medzi mestami si to užijete. A radenie?** To je ďalší zdroj radosti. Krátke, presné, precízne, až máte pocit, že vás páka sama navedie a nemusíte nič hľadať. Nastavte si auto do režimu **Sport** a elektronika vám ešte aj dráždivo zvýši otáčky pri podraďovaní. **Toto je hudba, ktorú máme radi!** Ak spomíname jazdné režimy, tak k dispozícii sú štyri. Rozdiely medzi nimi sú veľmi citeľné. Akoby ste za jazdy prestúpili do iného auta. V bežnom režime dokáže podvozok vynikajúco filtrovať nerovnosti, v športovom a ostrom Track zase robí všetko pre to, aby **vysoký výkon a krútiaci moment slúžili na pohyb auta vpred a nie na zbytočné pálenie pneumatík.** K tomu prispieva aj samosvorný diferenciál na prednej náprave. Jeho prácu oceníte na suchom aj mokrom povrchu a odvádza naozaj veľmi dobrú prácu. Aj keď vzhľadom na ostré nastavenie riadenia vo volante pocítite, že **pod kapotou sa odohráva súboj veľkých síl.** Je to daň za vysoký výkon a krútiaci moment na prednej náprave.
> Ale toto je Focus ST, priatelia, nie základný trojvalec! Tu s tým treba rátať a tešiť sa z toho.
Vynikajúce zrýchlenie z miesta, špičková ovládateľnosť, brzdy, ktorým by ste museli naschvál chcieť robiť veľmi zle, aby sa unavili. **Ford Focus ST sa prezentoval ako veľmi schopné vozidlo na víkendové šantenie po horských priechodoch.** Zároveň si však zachováva aj civilizovanú tvár na každodenné použitie. Teda až na sedačky, ktoré vám veľmi rýchlo vysvetlia, že na večeru treba jesť šalát a nie tatarák a na raňajky ovsené vločky namiesto párkov, klobásy a slaniny. Jednoducho sú užšie a ak do nich úplne nepasujete, môžu vám vaše stravovacie návyky a nedostatok pohybu spočítať. **No v zákrutách telu poskytnú vynikajúcu oporu a ani pri vyšších preťaženiach v nich nebudete lietať. Nesieme zabudnúť ani na to, že Ford Focus je veľmi zaujímavé kompaktné auto samo osebe.** To znamená veľmi slušný vnútorný a batožinový priestor, primeranú variabilitu, bezproblémové plnenie všetkých rodinných úloh a schopnosť dostať vás po asfaltových cestách do cieľa celkom rýchlo. Asfaltové spomínam zámerne. V športovom režime auto citeľne stuhne a niektoré ostré nerovnosti pocítite dosť tvrdo, no na aspoň náznakom hladkom asfalte to bude veľká zábava. V normálnom režime potom podvozok prekvapivo dokáže odfiltrovať mnoho aj nepríjemných nerovností. **Neviem, ako to vo Forde robia, ale ich podvozky vždy patrili na špičku automobilového konštruktérskeho umu. A Focusom ST to opäť v plnej miere potvrdzujú.**
Takže ak ste mávali nad posteľou či v garáži vylepené niektorého z majstrov volantu ako boli *Ari Vatanen, Carlos Sainz, Juha Kankkunen, Colin McRae či Petter Solberg,* bude pre vás Ford Focus ST splneným snom. **Práve títo chlapíci písali veľkolepú históriu Fordu v pretekoch rely. A vy si s Focusom ST môžete napísať svoju vlastnú.** Plnú motoristických zážitkov, ktorým sa dá pridať prívlastok športové či puristické. Mnoho takých áut už dnes nestretnete. Ešte aj medzi výkonnými konkurentmi sa Focus ST vyníma svojou výnimočnou vyváženosťou. A to je v tejto triede čo povedať.
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.