Výsledky analýz hovoria jasne, emisií z pneumatík je tisíckrát viac ako z motora!

Problémom sú SUV a dokonca aj elektromobily, keďže počet pevných častíc rastie s hmotnosťou auta.
Vydané  Text: 
Britská spoločnosť Emissions Analytics zverejnila zaujímavú štúdiu, podľa ktorej znečistenie ovzdušia z pneumatík môže byť až tisíckrát horšie ako z výfukových plynov. K tomuto záveru dospela na základe nezávislých testovaní, kedy boli emisie merané počas bežnej prevádzky a nie počas laboratórneho testovania, ktorého výsledky sú odlišné. ### Čo patrí medzi nevýfukové emisie? Problém spôsobujú nielen **častice z pneumatík**, ale aj z **bŕzd**. Množstvo týchto častíc narastá spolu s hmotnosťou auta. Keďže v súčasnosti sa mimoriadnej obľube tešia najmä veľké autá v kategórii SUV a na vzostupe sú aj elektromobily, ktoré sú ťažšie ako autá v rovnakej kategórii so spaľovacím motorom kvôli batériám, práve tieto vozidlá zvyšujú podiel emisií. Legislatíva sa zameriava na kontrolovanie množstva častíc vypúšťaných z výfukov, ale zabúda sa na tzv. **nevýfukové emisie** (non-exhaust emissions alebo NEE), medzi ktoré patria práve emisie z pneumatík alebo bŕzd, opotrebovanie podvozku alebo z nekvalitných ciest. (…Pokračovanie pod videom)
Pozrite si naše videá
### Aký je podiel nevýfukových emisií na znečistení ovzdušia? Nevýfukové emisie tvoria až 60 percent častíc s veľkosťou PM2,5 (menej ako 2,5 mikrometra) a pri veľkosti PM10 (menšie ako 10 mikrometrov) tvoria až 73 percent. Podľa analýzy expertov na kvalitu ovzdušia pod hlavičkou britskej vlády, majú teda oveľa väčší podiel na znečistení ovzdušia ako častice z výfukových plynov. Pri testovaní bežného rodinného auta s novými, správne nafúkanými pneumatikami, auto vypustilo do ovzdučia 5,8 gramov častíc NEE. Limit pre pevné častice z výfukových plynov je pritom iba 4,5 miligramov na kilometer, takže **NEE prekročilo limit tisícnásobne**. Podľa expertov by emisie NEE mohli byť oveľa vyššie, ak by sa použili lacné pneumatiky s menej odolnou zmesou alebo ak by šofér jazdil s podhustenými plášťami. A netreba zabúdať tiež na kvalitu vozovky, ktorá tiež ovplyvňuje množstvo častíc a je dlhodobým problémom našich ciest. ### Aké opatrenia by sa mali prijať, aby sa NEE znížili? Šéf Emissions Analytics Nick Molden vo svojej správe uvádza, že základom pre zníženie počtu častíc NEE sú **kvalitné a správne nahustené pneumatiky**, rovnako by sa však automobilky mali zamerať aj na vyrábanie ľahších vozidiel. Či už teda zmena príde v podobe nových regulácií, ľahších áut, bubnových bŕzd alebo odolnejších pneumatík, zostáva otázkou blízkej budúcnosti.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.