Sú SUV rakovinou automobilového priemyslu? Pozreli sme sa na nevýhody danej karosárskej verzie.
Vozidlá kategórie SUV patria k najvyhľadávanejším a najpredávanejším modelom na trhu. Ich popularita pritom stále stúpa a jednotliví výrobcovia aktívne prispôsobujú svoje portfólio požiadavkám trhu. V súčasnosti preto môžeme pozorovať vyškrtávanie málo predávaných modelov z ponuky automobiliek, čo ohrozuje najmä klasické karosárske verzie. Aj preto niektorí označujú autá kategórie SUV za chorobu alebo rakovinu automobilového priemyslu. Ľudia tieto autá… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
Vyššia obstarávacia cena
Bez ohľadu na triedu vozidla, klasické karosárske verzie sú stále lacnejšie než porovnateľné SUV a to až o niekoľko tisíc eur. Ak porovnáme napríklad mestskú Kiu Rio (od 10 590 €) s oplastovaným bratom Kia Stonic (od 12 690 €) tak zistíme, že rozdiel v cene je približne 2 100 €, čo už nie je málo. Nejde pritom o zásadne odlišné vozidla. Zdieľajú totiž väčšinu technických prvkov vrátane podvozka, motorov či palubnej dosky. **Podobne sú na tom aj iné vozidlá, pri ktorých môže byť tento cenový rozdiel ešte výraznejší.** Ušetrené peniaze by ste tak mohli investovať do lepšej výbavy či do prevádzky vozidla.Vyššia spotreba
Automobily kategórie SUV majú spravidla väčšiu hmotnosť a mohutnejšiu karosériu než klasické hatchbacky, kombi alebo sedany. Je preto úplne pochopiteľné, že **rovnaký motor musí vynaložiť viac energie na uvedenie ťažkého SUV do pohybu a problém môže nastať aj pri samotnom udržiavaní rýchlosti na diaľnici, kde musí vozidlo prekonávať zvýšený odpor vzduchu.** V závislosti od motora je spotreba pri SUV vyššia od 0,5 až do 2 l/100 km. Ak sa pozrieme na hmotnostný rozdiel medzi klasickým zástupcom kompaktnej triedy (napríklad Hyundai i30) a SUV rovnakej značky (Hyundai Tucson) tak zistíme, že **Tucson je s totožnou motorizáciou a pohonom predných kolies ťažší o takmer 200 kilogramov.** Hyundai i30 1.6 CRDi M6 – 1 313 kilogramov Hyundai Tucson 1.6 CRDi M6 4×2 – 1 507 kilogramovDrahší servis
Nielen kúpa a prevádzka, ale aj servis vás môže stáť výrazne viac peňazí. Ako príklad môžeme uviesť pneumatiky. **Mnohé SUV vyžadujú špeciálne spevnené pneumatiky s vyšším hmotnostným indexom,** ktoré v porovnaní s obyčajnými gumami stoja o niekoľko desiatok eur viac. S príplatkom budete musieť počítať aj pri sezónnej výmene pneumatík, mnohé servisy si za SUV účtujú viac.Parkovanie
Logika tohto bodu je jednoduchá a spočíva v tom, že s veľkými autami sa zložitejšie parkuje. Z moderných SUV navyše nemusí byť lepší výhľad ako z nízkych áut. Môžu za to najmä štýlový vzhľad a prílišná snaha dizajnérov zlepšiť aerodynamiku vozidla posunutím predných stĺpikov viac dopredu. Nám zvyčajne prekážajú práve spomínané hrubé predné stĺpiky, malé zadné okno a neprehľadné rohy karosérie. **Širšia karoséria a veľké dvere môžu robiť problémy najmä v prípade, keď ste nútení zaparkovať vedľa ďalšieho SUV.** Vtedy máte zvyčajne problém s otváraním dverí a riskujete poškodenie laku. Z vysokého auta sú navyše horšie viditeľné objekty, ktoré sú nízko nad zemou. Mnohým majiteľom SUV sa preto neraz stalo, že zavadili napríklad o parkovaciu tyčku či malý múrik pred autom. (Viď. článok pod textom.)Jazdné vlastnosti
Automobily kategórie SUV sú spravidla ťažšie a majú vyššie položené ťažisko, čo negatívne ovplyvňuje aj jazdné vlastnosti na ceste. **Výrazné náklony v zákrutách technici kompenzujú tuhším naladením podvozka, čo však uberá z komfortu jazdy na zlom povrchu (teda na Slovensku).** Veľká karoséria má vplyv aj na odpor vzduchu pri vyšších rýchlostiach, kde môže do interiéru prenikať zvýšené množstvo aerodynamického hluku.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.