Magazín

Na podporu elektromobility nezostalo, treba doplatiť za štadión!

Národný futbalový štadión v Bratislave
Národný futbalový štadión v Bratislave

Podpora vlády SR na rozvoj elektromobility vojde do dejín. Žiaľ, v negatívnom zmysle. Trvala totiž presne 3 minúty a 41 sekúnd. Vláda sa rozšafne buchla po vrecku a ekologickým rojkom priklepla až päť miliónov eur. No veď čo by chceli. Niet peňazí. Môžu byť radi, že sa vôbec nejaké peniaze našli. A že sme svetu na smiech? No a čo, veď sa to nestalo prvý krát.

Obdobne rozšafne sa vláda stavia k podpore výstavby nabíjacích staníc. Na tento projekt je určený jeden milión eur. V prvom kole sa podarilo vyčerpať 430 000. Ak by sa nedočerpané prostriedky presunuli do plánovaného druhého kola, k dispozícii by bolo ešte 570 000.

Možno si poviete, že budovanie sietí nabíjacích staníc má zabezpečiť súkromník, ktorý z nich bude profitovať. Je to možno pravda, ale iba čiastočne. Rozvoj siete nabíjacích staníc je totiž veľmi úzko previazané s mnohými oblasťami hospodárstva. Od zamestnanosti, cez ochranu životného prostredia až po cestovný ruch.

Cestový ruch je v mnohých regiónoch Slovenska významným tvorcom pracovných príležitostí.

V okolitých krajinách predaj elektromobilov a plug-in hybridov raketovo rastie. Tieto autá kupujú zväčša ľudia, ktorým na ochrane životného prostredia záleží a radi v prírode trávia voľný čas. K nám však na svojich ekologických autách neprídu? Prečo? Lebo ich nebudú mať kde nabíjať. Slovensko tak má nábeh stať sa čiernou dierou nielen v oblasti podpory bezemisnej dopravy, ale aj v oblasti cestovného ruchu.

Spojme sa pre futbal

Úsmevne v tomto kontexte vyznieva rozhodnutie vlády o schválení doplatku za výstavbu futbalového štadióna v Bratislave.

Za štadión teda v konečnom dôsledku štát podľa predbežných informácií zaplatí priam neuveriteľných 98,5 milióna eur bez DPH.

Cítite v týchto sumách disproporciu? Aj vy máte pocit, že má pán premiér poriadny chaos v prioritách? Ale veď dobre, do Krásavice na Dunaji to tí ekologickí cudzinci stihnú bez potreby nabíjania. Tak kde je vlastne problém? Parafrázujúc vyjadrenie klasikov: Za Sencom už začína Východ. A na Východe nič nie je. Alebo je?

Prečítajte si aj:


Rezervácie dotácií na elektromobily prebehli podozrivo, začalo sa nimi zaoberať aj Transparency International

Erik Stríž