Aktuality

Turecká štátna automobilka TOGG za 22 miliárd tureckých lír: možný vzor pre Slovensko?

S myšlienkou vyrábať vlastné autá prišiel turecký prezident Recep Tayyip Erdogan, ktorý stojí na čele vládnej strany Strana spravodlivosti a rozvoja (AKP). Berie to ako príležitosť ukázať svoju ekonomickú silu.

V súčasnosti sa na európsky trh z Turecka dovážajú autá značiek Ford, Renault, FIAT Chrysler, Hyundai a Toyota. Podľa portálu Statista Turecko minulý rok vyrobilo okolo 1,6 milióna áut.

Výroba elektromobilov má prebiehať v už existujúcom výrobnom závode v meste Bursa, v severozápadnom Turecku. Na výrobe piatich modelov elektromobilov bude pracovať približne 4000 zamestnancov, ktorí ročne vyrobia 175 000 áut. Už teraz je potvrdená objednávka od vlády na 30 000 elektromobilov do roku 2035. Celková investícia na najbližších 13 rokov je odhadovaná na 22 miliárd tureckých lír, v prepočte súčasným kurzom asi 3,30 miliardy eur.

Spoločnosť TOGG, ktorá stojí za projektom výroby vlastných áut, založili skupiny Anadolu Group, BMC, Kok, Zorlu Holding a mobilný operátor Turkcell. Vo vedení spoločnosti TOGG stojí Mehmed Gürcan Karakas, ktorý predtým spolupracoval s výrobcom automobilových súčiastok Bosch. Prevádzkovým riaditeľom sa stal Sergio Rocha, ktorý bol kedysi vedúcim juhokórejskej divízie americkej automobilky General Motors.

Kedy vyjdú prvé elektromobily z dielne TOGG zatiaľ nie je známe, avšak Turci môžu rátať s daňovými úľavami od štátu, vďaka ktorým môžu naplno rozbehnúť výrobu.


Komentár: Pre Turecko je automobilový priemysel dôležitý, čím ho možno porovnávať so Slovenskom. Pre našu ekonomiku sú dokonca zahraničné automobilky kľúčové, pretože v prípade ich rezignácie by sme sa dostali do závažnej krízy, desiatky tisíc ľudí vo výrobe a u dodávateľských reťazcov by prišli o prácu a dôsledky odchodu automobiliek by sa prejavili v každej oblasti súkromného a pracovného života. Snahu Turecka o vytvorenie vlastnej národnej automobiky možno vnímať aj ako snahu o udržanie statusu v prípade, že sa automobilky rad za radom rozhodnú z krajiny odísť. Deje sa to už dnes, príkladom je napríklad koncern Volkswagen a jeho zrušenie plánov na investovanie v Turecku. Môže byť teda Turecko vzorom aj pre Slovensko? Malo by Slovensko šancu vykompenzovať eventuálny odliv zahraničného kapitálu vlastnou výrobou? V súčasnej situácii to považujeme nielen za vysoko nepravdepodobné, ale aj za priam nemožné. Takýto projekt by si vyžiadal miliardy eur, mimoriadne schopné vedenie a hoci majú Slováci dlhoročné skúsenosti s automobilovou výrobou, samo o sebe to nie je garanciou úspechu. Zatiaľ nie je isté ani to, či sa tureckým manažérom skutočne podarí dostať automobilku TOGG do zelených čísel a či o nej budeme počuť pozitívne správy aj o rok.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?