Toyota postavila elektráreň na vodík!

Na tejto informácii nebolo nič špeciálne. Až kým nevyšlo najavo, akú techniku vo svojom generátore použila.
Vydané  Text: 
Výroba vodíka. Ilustračné foto
Jej stacionárny generátor energie totiž využíva techniku z palivovými článkami vybaveného modelu Mirai! Úlohou generátora bude vo výrobnom závode Honsha z vodíka vyrábať elektrickú energiu. V prevádzke bude 24 hodín denne pri menovitom výkone 100 kW. Automobilka tiež uviedla, že nábeh generátora na menovitý výkon trvá iba 40 sekúnd. V rámci testovacej prevádzky budú technici vyhodnocovať energetickú účinnosť zariadenia (množstvo elektriky vyprodukovanej na jednotku vodíka) stabilitu výkonu zariadenia ako aj jeho odolnosť a náročnosť na údržbu. Asi sa divíte, prečo o tom vlastne píšeme a čo to má spoločné s automobilizmom. Je to tak trocha škrabanie sa pravou rukou za ľavým uchom, ale…
### Tankovacia stanica pre elektromobil? Rozmerovo pomerne kompaktná technológia totiž nemusí plniť iba funkciu generátora energie vo fabrike, v budúcnosti by mohla byť aj základom pre tankovaciu stanicu pre elektromobily. Nádrž na vodík by mohla veľká a mohla by byť spoločná pre viacero takýchto generátorov. Problémom by nemusel byť ani čas nábehu zariadenia na plný výkon. Tento problém by mohol vyriešiť superkapacitor, ktoré dokážu energiu rýchlo ukladať aj odovzdávať. Takéto zariadenia už napríklad vo svojich hybridnou technikou vybavených autobusoch používa Mercedes-Benz a firmu Maxwell, zaoberajúcu sa vývojom tejto technológie prednedávnom za 200 miliónov amerických dolárov kúpila aj Tesla. ### Môže byť kdekoľvek Aktuálne je umiestňovanie nabíjacích staníc elektromobilov problém a vyžaduje si značné investície do rozvodných sietí. Ak by sa technológia generátora na vodík osvedčila, potreba rozvodu elektrickej energie na dlhé vzdialenosti by odpadla. Zjednodušené povedané, technicky či logisticky by sa v porovnaní so súčasným stavom príliš veľa nezmenilo. Klasické palivá sa vyrábajú v rafinériách a na čerpadlá sa dovážajú cisternami. A niečo podobné by sa mohlo diať aj v prípade zásobovania vodíkom, hoci jeho preprava a skladovanie sú samozrejme technologicky podstatne náročnejšie. Súčasne treba dodať, že takto získaná elektrická energia by emisiami nezaťažovala životné prostredie. Či sa tak napokon stane, zatiaľ nevedno. Na masovejšie využitie technológie bude treba ďalší vývoj a testovanie. Popracovať bude treba aj na bezpečných veľkoobjemových nádržiach na vodík. Musíme však uznať, že chlapci z Toyoty dostali zaujímavý nápad.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.