Aktuality

V Nórsku explodovala čerpacia stanica s vodíkom, Toyota a Hyundai stiahli z predaja vodíkové modely

titulná fotografia: motor1.com

Incident sa odohral ešte 10. júna 2019 v blízkosti mesta Sandvika. Relatívne malá čerpacia stanica s iba dvomi samoobslužnými terminálmi sa zatiaľ z neznámych príčin stala dejiskom explózie, ktorej sila bola nevídaná. Podľa dostupných informácií sa autám v okolí približne 500 metrov aktivovali airbagy ako dôsledok tlakovej vlny šíriacej sa priestorom.

Správy nehovoria o žiadnych zranených alebo mŕtvych, výbuch pravdepodobne nastal v čase, keď na čerpacej stanici nikto nebol.

Keďže príčíny výbuchu neboli zrejmé, miestne autority dočasne odklonili dopravu z vyťažených ciest E18 a E16. Medzičasom sa dopravná situácia znormalizovala.

Spoločnosť Uno-X, ktorá prevádzkuje predmetnú čerpaciu stanicu, dočasne uzatvorila aj ďalšie dve stanice na vodík. Jej zámerom je počkať na výsledky vyšetrovania a uskutočniť zmeny, ktoré povedú k zvýšeniu bezpečnosti.

Automobilky Toyota a Hyundai, ktoré sú na nórskom trhu najväčšími predajcami áut s vodíkovým pohonom, dočasne pozastavili predaj vozidiel FCV. Jedná sa teda o vážnu situáciu aj napriek tomu, že sa v Nórsku veľa vodíkových áut nepredáva. Väčšinou sa jedná o ich prenájom, ale ich všeobecná popularita zatiaľ nie je veľká.

V tejto chvíli je ťažké predvídať, ako to s vodíkovými autami dopadne. Koncept ich funkčnosti je veľmi pôsobivý, rovnako tak ich reálna prevádzka. Problémom je však ich nadobúdacia cena, vyššie náklady spojené s tankovaním paliva a po novom aj nepriaznivý pomer počtu čerpacích staníc k ich explóziám.

Mohli by sme tvrdiť, že konvenčné čerpacie stanice s benzínom a naftou horia často, lenže vzhľadom k ich obrovskému počtu sa jedná o štatisticky skoro bezvýznamné čísla. Okrem toho sa benzín a nafta neskladajú pod vysokým tlakom, čo vylučuje množstvo potenciálnych incidentov.

Prečítajte si aj:


V  Paríži bude vďaka Toyote jazdiť 600 vodíkových taxi

Ako sa uskladňuje vodík?

Vodík sa dá pomerne ľahko získať elektrolýzou pomocou slnečnej alebo veternej energie, teda bezemisne. Plynný vodík sa po využití na pohon automobilu vracia do atmosféry formou vodnej pary, takže sa jedná o takmer uzatvorený cyklus bez jedinej spaliny. V samotnom automobile to funguje tak, že vodík vyrába energiu pre elektrický motor poháňajúci vozidllo.

Uskladňovanie vodíka je však pomerne komplikovanou záležitosťou. Musí byť pod vysokým tlakom, podobne ako to platí pri LPG a CNG. Lenže pri vodíku sa uplatňujú odlišné technologické nároky. Moderné automobily na vodík, napríklad Honda Clarity, skladuje vodík v 140-litrových nádržiach pod tlakom 70 barov. Vojde sa do nich asi iba päť kilogramov stlačeného vodíka.

Prečítajte si aj:


PRVÁ JAZDA: Honda FCX Clarity - Čisté úmysly

Redakcia


Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie