V Nórsku explodovala čerpacia stanica s vodíkom, Toyota a Hyundai stiahli z predaja vodíkové modely

Kvôli tlakovej vlne autám v okolí vybuchovali airbagy V blízkosti nórskeho mesta Sandvika explodovala čerpacia stanica s vodíkom, čo podnietilo verejnú diskusiu o bezpečnosti nových typov palív.
Vydané  Text: 
*titulná fotografia: motor1.com* Incident sa odohral ešte 10. júna 2019 v blízkosti mesta Sandvika. Relatívne malá čerpacia stanica s iba dvomi samoobslužnými terminálmi sa zatiaľ z neznámych príčin stala dejiskom explózie, ktorej sila bola nevídaná. Podľa dostupných informácií sa autám v okolí približne 500 metrov aktivovali airbagy ako dôsledok tlakovej vlny šíriacej sa priestorom. Správy nehovoria o žiadnych zranených alebo mŕtvych, výbuch pravdepodobne nastal v čase, keď na čerpacej stanici nikto nebol. Keďže príčíny výbuchu neboli zrejmé, miestne autority dočasne odklonili dopravu z vyťažených ciest E18 a E16. Medzičasom sa dopravná situácia znormalizovala. Spoločnosť Uno-X, ktorá prevádzkuje predmetnú čerpaciu stanicu, dočasne uzatvorila aj ďalšie dve stanice na vodík. Jej zámerom je počkať na výsledky vyšetrovania a uskutočniť zmeny, ktoré povedú k zvýšeniu bezpečnosti. Automobilky Toyota a Hyundai, ktoré sú na nórskom trhu najväčšími predajcami áut s vodíkovým pohonom, dočasne pozastavili predaj vozidiel FCV. Jedná sa teda o vážnu situáciu aj napriek tomu, že sa v Nórsku veľa vodíkových áut nepredáva. Väčšinou sa jedná o ich prenájom, ale ich všeobecná popularita zatiaľ nie je veľká. V tejto chvíli je ťažké predvídať, ako to s vodíkovými autami dopadne. Koncept ich funkčnosti je veľmi pôsobivý, rovnako tak ich reálna prevádzka. Problémom je však ich nadobúdacia cena, vyššie náklady spojené s tankovaním paliva a po novom aj nepriaznivý pomer počtu čerpacích staníc k ich explóziám. Mohli by sme tvrdiť, že konvenčné čerpacie stanice s benzínom a naftou horia často, lenže vzhľadom k ich obrovskému počtu sa jedná o štatisticky skoro bezvýznamné čísla. Okrem toho sa benzín a nafta neskladajú pod vysokým tlakom, čo vylučuje množstvo potenciálnych incidentov.

V Paríži bude vďaka Toyote jazdiť 600 vodíkových taxi

V Paríži bude do konca roku 2020 jazdiť 600 vodíkových vozidiel taxi s označením Hype. Spoločnosti Air Liquide, Idex, Société du Taxi Électrique Parisien (STEP) a Toyota spájajú sily v rámci joint-venture s názvom HysetCo, vôbec prvého podniku zameraného výhradne na rozvoj vodíkovej mobility v oblasti Paríža.

### Ako sa uskladňuje vodík? Vodík sa dá pomerne ľahko získať elektrolýzou pomocou slnečnej alebo veternej energie, teda bezemisne. Plynný vodík sa po využití na pohon automobilu vracia do atmosféry formou vodnej pary, takže sa jedná o takmer uzatvorený cyklus bez jedinej spaliny. V samotnom automobile to funguje tak, že vodík vyrába energiu pre elektrický motor poháňajúci vozidllo. Uskladňovanie vodíka je však pomerne komplikovanou záležitosťou. Musí byť pod vysokým tlakom, podobne ako to platí pri LPG a CNG. Lenže pri vodíku sa uplatňujú odlišné technologické nároky. Moderné automobily na vodík, napríklad Honda Clarity, skladuje vodík v 140-litrových nádržiach pod tlakom 70 barov. Vojde sa do nich asi iba päť kilogramov stlačeného vodíka.

PRVÁ JAZDA: Honda FCX Clarity – Čisté úmysly

Budúcnosť automobilového priemyslu je veľkou neznámou. Napriek tomu, že u mnohých rezonujú elektromobily, väčšia budúcnosť sa pripisuje najmä vodíkovým automobilom. Honda Clarity je sériovým modelom.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »