Aktuality

Takto sa kradnú autá! Zlodeji v Senci boli odhalení priamo pri čine, nechtiac ukázali svoju techniku

Zlodejina už dávno nie je o páčidlách a špinavej robote. Podobá sa práci hackerov a prím hrá elektronika.

Denník cas.sk zverejnil videozábery z bezpečnostnej kamery pri rodinnom dome v Senci, na ktorom je vidieť dvojicu zlodejov áut priamo pri čine. Na videu je vidieť, akým spôsobom kradnú moderné autá - len za pomoci moderných technológií. Zatiaľ, čo jeden zo zlodejov stojí priamo pri aute a čaká, kedy sa odomkne, druhý sa postaví ku vchodovým dverám domu a prijímačom hľadá signál z kľúča auta. Zlodeji očakávajú, že majiteľ vozidla bude mať kľúč odložený priamo v chodbe svojho domu, ale v tomto prípade sa prepočítali.

Zámerom zlodejov bolo odcudziť vozidlo Škoda Superb aktuálnej generácie.

Denník cas.sk túto taktiku označil za novú fintu zlodejov, čo nie je úplne pravda, pretože ju autičkári používajú už dlho.

Bezkľúčový prístup a štart sú komfortné, ale nebezpečné

Najjednoduchšie sa údajne kradnú autá s bezkľúčovým prístupom a štartom. Pre zlodeja to síce znamená potrebu nákupu sofistikovanejšej elektroniky, ale stále sa mu to oplatí. Kľúč od auta vysiela nepretržitý, ale veľmi slabý signál, ktorý má relatívne krátky dosah. Zariadenie zlodeja tento slabý signál zachytí pomocou špeciálneho zariadenia už len tým, že bude stáť blízko pri vodičovi, ktorý už z auta vystúpil. Tento signál dokáže zariadenie zosilniť a odoslať ďalej s väčšou intenzitou, aby dosiahol až k automobilu. Pri ňom už stojí druhý zo zlodejov, ktorý vozidlo otvorí.

Takáto krádež vraj trvá iba desať sekúnd a nie je potrebné robiť žiadne ďalšie úkony - veď signál s kódom na odblokovanie a štart auta už majú!

Najúčinnejšie sú zastarané mechanické zabezpečenia Zlodejina áut sa dnes dramaticky líši od tej spred niekoľkých desiatok rokov. Teraz je to čistá robota bez mechanických úkonov, čo môže byť užitočné pri ochrane vozidla. Zlodej už nemusí byť pripravený na mechanické zabezpečenia pedálov, zapaľovania, spojky či volantu a preto ho môžu takéto zariadenia prekvapiť. On by ich síce vedel odstrániť, ale zabralo by mu to veľa času a nerád by riskoval odhalenie, prípadne nechce vzbudiť pozornosť okolia.

Prečítajte si aj:


NAKA odhalila gang autičkárov, pôsobil na južnom Slovensku

Tipy od polície

Dokonale spoľahlivá ochrana auta pred krádežou neexistuje. Aj keď máte v aute namontovaný najlepší bezpečnostný systém, ten sa aktivuje až po tom, čo auto zamknete - v mnohých prípadoch sa vám už nepodarí ani toto, ak si vás zlodeji vyhliadnu. Existuje však niekoľko tipov, ktoré môžu pomôcť vozidlo pred krádežou ochrániť. Ide pritom o pomerne jednoduché odporúčania:

• klasické mechanické zabezpečenia dnes môžu zlodejov prekvapiť a zdržali by ich natoľko, že krádež auta zastavia;
• ak auto parkujete pred domom, kľúče od auta nenechávajte hneď za hlavnými dverami; nezabúdajte tiež hlavné vchodové dvere zamykať;
• ak máte auto s bezkľúčovým prístupom, takisto radšej kľúče od auta odkladajte čo najďalej od vozidla;
• aby ste sa vyhli krádeži kľúčov od auta „vreckárom“, dávajte si kľúče do vnútorných vreciek kabáta alebo do takých, ktoré sa zipsujú či inak zatvárajú;
• ak nosíte kľúče od auta v nohaviciach, radšej používajte predné vrecká;
• nie je pravda, že by väčšina krádeží bola pripravovaná, teda že by vodiča zlodeji niekoľko dní sledovali. Preto sa nespoliehajte iba vlastné bystré oči a vieru v to, že by ste si nenápadných pozorujúcich všimli.

V internetových diskusiách sme sa stretli s odporúčaním zámeny konektorov na OBD porte. Ak to spravíte, je takmer isté, že sa zlodejovi nepodarí pripojiť do počítača auta. Samozrejme, pri autách so zárukou by ste sa v takejto elektronike hrabať nemali a keď už, tak pri každej návšteve servisu by ste mali zapojenie konektorov napraviť a nikomu sa tým nepochváliť.

Prečítajte si aj:


NAKA odhalila gang autičkárov, pôsobil na južnom Slovensku

Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie