Pozor na lacné jazdené pneumatiky, predajcovia zneužívajú neznalosť zákazníkov

PORADŇA: Ako zistiť skutočný vek pneumatiky, ktorú kupujete z druhej ruky? Tento údaj je rovnako dôležitý ako hĺbka dezénu!
Vydané  Text: 

Takáto pneumatika má síce dostatočne hlboký dezén, ale v dôsledku veku sa začína poškodzovať jej povrch. Číslo 2108 v tomto prípade hovorí o roku výroby 2008.
Väčšina slovenských motoristov vie, kedy je už správny čas na prezutie zimných pneumatík na letné, napriek tomu si to ponechávajú na poslednú chvíľu. Patria medzi nich aj tí, ktorí si z akýchkoľvek dôvodov, finančných či časových, nemohli dovoliť prezúvanie včas. Najviac „starostí“ s prezúvaním pneumatík majú už tradične všetci tí, ktorí kupujú nové pneumatiky, pretože tie minuloročné už stratili svoje pôvodné vlastnosti v dôsledku opotrebovania, mechanického poškodenia či veku. Platí, že pneumatiky staršie ako päť rokov sú už súce na odovzdanie do pneuservisu a na výmenu za nové. Každý, kto chce na nákupe pneumatík ušetriť, otvorí internetový bazár a hľadá ponuky od súkromných predajcov. Slovenský trh ponúka ohromné množstvo jazdených pneumatík s minimálnymi známkami používania, ktoré priam lákajú k nákupu. Mnohí si nepochybne povedia, že ani nemajú dôvod nakupovať drahé nové pneumatiky, keď z druhej ruky môžu mať používané s veľmi dobrým dezénom. Lenže dezén nie je všetko! Pri nákupe jazdených pneumatík z internetu by ste si mali dávať veľký pozor nielen pred notoricky známymi podvodníkmi, ktorí od vás vylákajú zálohu a potom sa už nikdy neozvú a tovar nedoručia, ale aj pred predajcami, ktorí využívajú neskúsenosť a neznalosť kupujúcich. Najčastejším problémom kúpy pneumatík z druhej ruky nie je ich mechanické poškodenie či opotrebovanie, ale vek. A ten je jedným zo základných faktorov ovplyvňujúcich účinnosť pri brzdení a priľnavosti k vozovke.

Tu raz skončia aj vaše pneumatiky. Boli sme vo fanscinujúcej recyklačnej továrni v Uherskom Brode.

Deti sa hrajú na ihriskách, ktoré sú vydláždené podložkami vyrobenými možno aj z vašich niekdajších pneumatík. Recyklácia rozhodne nie je nudná záležitosť.

### Vek pneumatiky nemá byť starší ako 5 rokov Platí pravidlo, že čím je pneumatika staršia, tým má horšie vlastnosti a väčšie riziko poškodenia. Pneumatiky by nemali byť staršie ako štyri či päť rokov bez ohľadu na to, aký hlboký majú dezén. Ak sú vaše pneumatiky jazdené už viac ako päť sezón, nemali by byť pre vás zaujímavé ani ako nákup z druhej ruky. **Ako zistiť vek pneumatiky?** Na každej pneumatike je popri jej značke a rozmere vyznačené aj štvormiestne číslo, zvyčajne zvýraznené v ováli. Prvé dvojčíslie hovorí o poradovom čísle týždňa v roku a druhé o roku, v ktorom bola pneumatika vyrobená. Číslo 2108 znamená, že pneumatika bola vyrobená v 21. týždni v roku 2008. Takúto pneumatiku by ste rozhodne nemali kupovať. ### Dezén a povrchové poškodenia Rovnako dôležitý je okrem veku pneumatiky aj jej dezén. Hĺbka dezénu nesmie byť menšia ako 1,6 mm pri letných a 3 mm pri zimných gumách. To sú však hraničné čísla: v praxi uvažujme o bezpečnej hodnote 3 mm pri letných a 4 mm pri zimných. Aj to sú údaje, ktoré hraničia s bezpečnosťou. Plytší dezén dramaticky zvyšuje riziko nehody a až zdvojnásobuje dĺžku brzdnej dráhy. Okrem hĺbky dezénu by ste mali vo vlastnom záujme skontrolovať aj prípadné povrchové poškodenia pneumatík. Ak sú na nich trhliny, prípadné iné poškodenia, ktoré by mohli pri záťaži praskať, radšej celú pneumatiku vymeňte, respektíve ju vôbec nekupujte.

Košičan jazdil jedny pneumatiky 23 rokov. Continental zverejnil štatistiky z výroby a histórie, je to skvelé čítanie

Koľko stoja pneumatiky pre Bugatti Veyron, kto je najväčším výrobcom pneumatík na svete (Continental to nie je), najväčšia pneumatika sveta či najdlhšie jazdené pneumatiky na Slovensku.

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé