Aktuality

Jaguar Land Rover prerušil kvôli Brexitu výrobu áut, výrobu pozastavuje aj Opel, Honda či BMW

Automobilka Jaguar Land Rover, ale aj Opel a BMW vo Veľkej Británii pozastavujú výrobu áut, motorov a ďalších komponentov pre osobnú automobilovú dopravu. Dôvodom je stále neurčitý výsledok problému s Brexitom, teda vystúpením Spojeného kráľovstva z Európskej únie.

Lepšie to nie je ani po dnešku, keď je zrejmé, že sa Brexit definitívne odkladá na 31. októbra 2019. Je to ultimátum, ktorý britská premiérka Theresa Mayová dostala od rokujúcich partnerov a má sa jednať o dátum definitívneho rozhodnutia, ktoré nemožno opäť odložiť.

Spojené kráľovstvo, ale aj celá zvyšká Európa sú teda aj naďalej v neistote z blízkej budúcnosti. Zvlášť pre automobilky sa jedná o náročné obdobie, pretože stále nevedia, s čím majú počítať, ako nastaviť výrobu a či vôbec ponúkať svoje vozidlá na export. Zrejmé nie je vôbec nič.

Napríklad automobilka Jaguar Land Rover včera ohlásila pozastavenie výroby automobilov na týždeň. Výrobné linky sa zastavili v závodoch Castle Bromwich, Halewood a Solihull.

Zastavenie výroby bolo údajne plánované už niekoľko mesiacov dopredu s cieľom zamedziť logistickým, finančným a právnym problémom v prechodnej dobe v čase odchodu Spojeného kráľovstva z EÚ. Teraz vieme, že toto neisté obdobie potrvá ešte do konca októbra a ani tí najlepší politickí komentári si netrúfajú jednoznačne odhadovať, ako to celé dopadne.

Čo sa kde vyrába?

Castle Bromwich: Jaguar F-Type, XE, XF a XJ
Halewood: Land Rover Discovery a Evoque
Solihull: modely Range Rover a Jaguar F-Pace

BMW, Honda a Opel

Podľa informácií Automotive News stojí tento týždeň aj výroba automobiliek Mini a Rolls-Royce, ktoré patria pod koncern BMW, rovnako aj značky Vauxhall (Opel). Honda si rovnako naplánovala na apríl zastavenie britskej produkcie na šesť dní, však neuspresnila, od akého dátumu.

Honda v Británii vôbec pre hroziaci tvrdý Brexit neotáľa a prijíma opatrenia, aby zamedzila budúcim problémom. Zatvorenie závodu v Swindone sa neudeje okamžite, správy hovoria o definitívnom skončení výroby v roku 2021. Honda vo svojom oficiálnom vyjadrení Britániu nešetrí, píše o „bezprecedentných zmenách v globálnom automobilovom priemysle“.

Ukončenie výroby znamená postupne prepustenie až 3 500 zamestnancov a ďalších tisícov ľudí, ktorí pracujú pre dodávateľské spoločnosti. Týchto dodávateľských spoločností môžu byť až desiatky, pretože región sa medzičasom stal na Honde veľmi závislým - práve tak, ako je Slovensko závislé od výroby spoločností Volkswagen, KIA Motors, Jaguar Land Rover a PSA Groupe Slovakia.

Prečítajte si aj:


Trump drží európsky autopriemysel a Slovensko v šachu. VW príde o miliardy.

ERIK STRÍŽ


Hlasujte za Miss Drive 2019 a vyhrajte Hyundai i30 Fastback

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Testy

POROVNÁVACÍ TEST: Škoda Fabia 1.0 TSI vs. Kia Rio 1.4 D-CVVT

Či chceme, alebo nie, bola to práve prvá generácia Škody Fabia, ktorá posunula kategóriu malých hatchbackov do role rodinných automobilov. Tento posun vyvolal ohlasy na opačnej strane a mnohí konkurenti reagovali. No najväčší záujem na ukrojení podielu majú, samozrejme, kórejské automobilky. Ako obstojí Škoda Fabia 1,0 TSI v porovnaní s Kiou Rio 1,4 D-CVVT?