Toyota RAV4 má 25 rokov. Vybrali sme o nej 8 faktov, ktoré by ste ako motorista mali vedieť

Tento rok oslávi 25. narodeniny. Známe a obľúbené japonské SUV ovplyvnilo históriu automobilového priemyslu a prinieslo množstvo zaujímavých riešení.
Vydané  Text: 

### 1. Ako sa zrodilo prvé SUV Koncept s názvom RAV-Four predstavila spoločnosť Toyota už v roku 1989. Automobil, ktorý vyvíjali od roku 1986, ohromil dizajnom aj technickým riešením – vozidlo malo zvýšenú svetlú výšku, pohon všetkých štyroch kolies ako terénne vozidlo, ale motor umiestnený priečne, čo bolo typické pre osobné auto. O päť rokov neskôr debutovala na trhu produkčná verzia RAV4 – vizuálne síce zmenená, ale verná konštrukčným riešeniam konceptu. Mala podlahovú plošinu z Corolly s pohonom 4×4 a zavesenie kolies zo športového modelu Celica GT-Four. Takto Toyota vlastne vynašla moderné SUV.
### 2. RAV-Four Nové auto bolo určené predovšetkým pre mladých, akčných ľudí. Skratka RAV-Four, označujúca prototyp auta, bola odvodená zo slov Recreational Active Vehicle – with 4-wheel-drive, čo v preklade znamená rekreačné vozidlo s pohonom na všetky štyri kolesá. Vo výrobnej verzii bola v názve štvorka číslom, ale význam názvu modelu sa nezmenil. ### 3. Postupne „rástla“ Toyota RAV4 bola spočiatku v ponuke iba v trojdverovom variante. Vozidlo malo dĺžku 3,74 m, šírku 1,695 m a batožinový priestor s objemom 176 l. Bola teda kratšia ako súčasný Yaris mala menší objem. Pre porovnanie – najnovšia generácia RAV4 je dlhá 4,6 m, široká viac ako 1,8 m a do kufra sa zmestí bez sklopenia sedadiel 580 l nákladu. Po ich sklopení dokonca aj bicykel s 29-palcovými kolesami.
### 4. Dnes najobľúbenejšie SUV na svete Keď Toyota v roku 1994 uviedla na trh model RAV4, nikto z predstaviteľov japonskej automobilky neočakával až taký obrovský úspech. Záujem o vozidlo dvojnásobne prevýšil pôvodné odhady. Od jeho premiéry predali vo svete vyše 6 miliónov kusov tohto modelu a v súčasnosti je Toyota RAV4 najpopulárnejším SUV na svete. Priemerný ročný predaj predstavuje okolo 750 000 kusov.
### 5. Elektrický a hybridný V roku 2015, spolu s faceliftom štvrtej generácie, predstavila japonská automobilka model RAV4 s hybridným pohonom. Dynamický a úsporný pohon zabezpečil vozidlu veľkú popularitu. Istý čas ju ponúkali aj s výlučne elektrickým pohonom. Vozidlo v tejto verzii malo premiéru už v roku 1997, elektrického variantu sa dočkala tretia generácia modelu a dostupná bola len na americkom trhu. ### 6. Najvýkonnejšia Aktuálna Toyota RAV4 Hybrid vo verzii s pohonom 4×4 AWD-i je najvýkonnejším a najrýchlejším modelom RAV4, aký kedy ponúkali autosalóny v Európe. Vďaka dvom elektromotorom a benzínovej jednotke s objemom 2,5 litra má hybridný RAV4 celkový výkon 222 k a zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 8,1 s.
### 7. Nové konštrukčné riešenia Prvá a druhá generácia Toyoty RAV4 bola vybavená permanentným pohonom 4×4. Pri tretej generácii výrobca zaviedol úspornejšie usporiadanie, ktoré v prípade potreby inteligentne pripojilo pohon zadných kolies. Najväčšou inováciou modelu však bolo zavedenie elektronického systému E-Four, ktorý je k dispozícii vo verzii RAV4 Hybrid. Systém bol zbavený klasického stredového hnacieho hriadeľa a zadné kolesá sú poháňané iba elektromotorom. Najnovšia verzia auta využíva vylepšený pohon s názvom AWD-i, ktorý dokáže prenášať až 80 % krútiaceho momentu na zadnú os.
### 8. Prvá s digitálnym zrkadlom Model RAV4 bol od samého začiatku revolučným autom v ponuke japonského výrobcu automobilov. S príchodom tretej generácie sa auto stalo prvým kompaktným SUV s možnosťou výberu jazdných režimov. Najnovšia generácia vozidla je k dispozícii s digitálnym spätným zrkadlom, ktoré ukazuje situáciu za vozidlom dokonca aj vtedy, keď je kufor naložený až po strop. SUV je aj v štandardnej verzii vybavené balíčkom technológií aktívnej bezpečnosti Toyota Safety Sense 2.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.