Týmto chcela Lada ohromiť svet! Nepodarilo sa
V minulosti sa automobilke podarilo vytvoriť aj niekoľko zaujímavých konceptov, ktoré sa však do sériovej výroby nikdy nedostali.
Vydané Text: Peter Orosz
Lada TARGA
Model Samara poslúžil ako základ pre vytvorenie prototypu trojdverovej verzie s odnímateľnou strechou na spôsob modelov Targa. Nie je žiadnym tajomstvom, že AutoVAZu pri vývoji motorov a techniky častokrát pomáhalo aj Porsche, ktoré malo prsty aj v tomto koncepte. Prvý kus bol vyrobený už v roku 1988 v dizajnovom centre značky, no k samotnej výrobe z neznámych dôvodov nakoniec nedošlo a neskôr boli všetky prototypy zlikvidované.Lada Projekt 2112
Napriek tomu, že AutoVAZ slúžil primárne na výrobu kompaktných ľudových vozidiel pre masy, istý čas existovali ambície vytvoriť luxusnejšie vozidlo, ktoré by sa mohlo zaradiť do strednej triedy. Konštruktéri preto prišli s Projektom 2112, ktorý sa vzhľadom až nápadne podobal na európske Audi 100. Napriek tomu, že auto nevyzeralo vôbec zle, v tom čase ešte stále počítalo s koncepciou pohonu zadnej nápravy, ktorú postupne začal nahrádzať pohon predných kolies. Nakoniec od výroby upustili a začali sa venovať nástupcovi modelu Samara s označením 2110.Lada Peter Turbo
Extravagantná karoséria akoby vypadla z filmu Piaty Element. Aerodynamické tvary prezentovali inžinieri aj na parížskom autosalóne v roku 2000, no napriek futuristickému vzhľadu sa Lada Peter Turbo nedočkala veľkej pozornosti zo strany novinárov ani návštevníkov, čo nakoniec rozhodlo o osude tohto vozidla.Lada Projekt C 2116
Takto mohol vyzerať nástupca nie veľmi podareného modelu Lada Priora. Priora totiž mala byť akýmsi dočasným riešením, keďže išlo len o hĺbkovú modernizáciu zastaraného radu 2110. Pripravovaný zástupca kompaktnej triedy, Projekt C, už totiž počítal aj s modernejšími elektronickými systémami, bočnými airbagmi či úchytmi Isofix. K predstaveniu takmer hotového modelu došlo na frankfurtskom autosalóne v roku 2007 a všetci predpokladali, že sa vozidlo nakoniec dočká aj sériovej výroby. Samotné dokončovanie vozidla však trvalo príliš dlho a nakoniec došlo k rozhodnutiu model nepustiť do skutočnej produkcie.Lada C-Cross
Malo ísť o revolúciu, po sedane Projekt C sa v roku 2008 na moskovskom autosalóne predstavilo aj moderné SUV s názvom C-Cross. Samozrejmosťou mal byť pohon všetkých kolies a počítalo sa aj so silným dvojlitrovým motorom, pričom cena vozidla mala byť viac ako priaznivá. Z neznámych dôvodov sa však C-Cross do výroby nikdy nedostal. Problémom mohla byť s najväčšou pravdepodobnosťou práve finančná kríza, ktorá v roku 2008 ochromila aj samotný AutoVAZ.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
História autopriemyslu
Najpopulárnejšie autá všetkých čias: Zoznam legiend, ktoré zmenili automobilový priemysel
História automobilového priemyslu je plná úspešných modelov, ale ako lepšie zhodnotiť ich popularitu, ak nie predanými kusmi?
V tomto zozname sa nachádzajú aj autá, ktoré pochádzajú ešte z minulého storočia, no niektoré dnešné modely môžu o takomto míľniku iba snívať.AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Autopriemysel v Rusku
Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom
Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.
Servis
Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.Spravodajstvo
Nový Renault Captur: Slovenské ceny, výbavy a podrobnosti o lacnom malom SUV
Renault Captur je šikovné nielen mestské vozidlo s dizajnom väčšieho SUV, hoci rozmerovo patrí k menším.
Nové MINI Aceman: premiéra značky výlučne na elektrický pohon
Úplne nové MINI Aceman ponúka dojazd až 406 kilometrov, pričom ceny začínajú od 37 115 EUR.
Čo nové výrobcovia do vozidla priniesli?