Ako sa ľudia rozhodujú pri kúpe nového auta? Toto považujú zákazníci za najdôležitejšie!

Viac ako polovica všetkých zákazníkov využíva pred návštevou predajcu konfigurátor na internetovej stránke výrobcu
Vydané  Text: 
53-ročný zákazník, ktorý je fanúšikom SUV, si dva mesiace vyberá automobil. Podľa štúdie oddelenia pre výskum trhu značky SEAT je to typický aktuálny profil zákazníka kupujúceho nový automobil v Európe. Hoci v prípade značky SEAT priemerný vek zákazníkov klesol na 44 rokov. **No ako pristupujú ľudia ku kúpe automobilu? Aké vlastnosti uprednostňujú? Pozrime sa podrobnejšie na proces, ktorý absolvuje mnoho zákazníkov pred svojim finálnym rozhodnutím.**

Prečo si kúpiť nový automobil?:

Po kúpe bytu alebo domu je to druhá najväčšia investícia, ktorú ľudia realizujú. **Pre 55 % zákazníkov je dôvodom kúpy nového automobilu vek a počet najazdených kilometrov ich doterajšieho vozidla.** Dôvodom 20 % kúpy je potreba vyššej bezpečnosti, väčšieho priestoru, menšej spotreby paliva alebo vybavenia automobilu najmodernejšími technológiami. Ďalších 15 % zákazníkov uvádza, že ich ku kúpe nového automobilu motivujú rodinné pomery ako sobáš alebo rozvod, či očakávaný prírastok do rodiny. Ďalším rozhodujúcim osobným faktorom pre 10 % zákazníkov je zmena práce alebo ukončenie štúdia.

Osem a pol týždňa:

Zvyčajne trvá rozhodovací proces pri kúpe. **Až 45 % ľudí si najprv vyberie typ karosérie** a veľkosť vozidla, 24 % zákazníkov začína voľbou motora (naftový, benzínový alebo hybrid), 17 % sa rozhoduje podľa presného rozpočtu a zvyšných 14 % chce automobil konkrétnej značky. V tejto súvislosti Enrique Pastor, šéf oddelenia výskumu trhu a produktovej stratégie SEAT, hovorí, že **55 % budúcich zákazníkov, rozhodujúcich sa podľa značky počas procesu zmení svoje preferencie.**

Internet áno, ale s osobným kontaktom:

9 z 10 zákazníkov uvádza, že na ich finálne rozhodnutie majú vplyv odporúčania od ľudí z ich najužšieho kruhu. Zvyčajne si nechajú poradiť priemerne od 8 priateľov alebo rodinných príslušníkov. **Napriek rozširovaniu digitálnych nástrojov ako konfigurátor na internetovej stránke výrobcu (využíva ho 56 % zákazníkov), zohráva dôležitú rolu osobný kontakt u autorizovaného predajcu.** Až 55 % zákazníkov väčšmi oceňuje ochotu, lepšiu cenu a možnosti financovania než blízkosť predajcu – polovica zo všetkých zákazníkov si nekupuje automobil u predajcu, ktorý je najbližšie k ich bydlisku.

Po prvý raz:

Kúpa prvého automobilu je jedným z pamätných okamihov v živote. Váhanie je zvyčajne spojené s anticipáciou a títo ľudia zvyčajne hľadajú viac pomoci a rád. Pred uzavretím kúpnej zmluvy títo zákazníci navštívia až do 10 predajcov rozličných značiek, čo je štyrikrát viac ako zákazníci nekupujúci automobil prvý raz a v priemere konzultujú odporúčania s 15 priateľmi a rodinnými príslušníkmi. **Celkovo 40 % ľudí kupujúcich automobil prvý raz zohľadňuje pri kúpe svoje pracovné potreby.**

Mesačné splátky alebo hotovosť?:

Automobiloví výrobcovia v súčasnosti financujú polovicu predaných automobilov cez vlastné finančné spoločnosti. Tento podiel sa zdvojnásobil od roku 2003, kedy boli primárnymi poskytovateľmi financovania banky. **Iba 38 % zákazníkov financuje nákup automobilu zo svojich úspor, čo je o 12 percent menej ako pred 15 rokmi.**

Jazda bez obmedzenia:

**35 % zákazníkov, ktorí sa rozhodnú pre hybridný alebo elektrický pohon, uvádza, že sú k tomu motivovaní obmedzeniami jazdy v období zvýšených emisií.** Táto nová environmentálna legislatíva sa už uplatňuje vo veľkých európskych mestách ako Barcelona, Madrid alebo Paríž.

SUV s atraktívnym dizajnom:

Dizajn je rozhodujúcim atribútom pre 41 % budúcich zákazníkov, pričom pred 15 rokmi bol tento podiel 29 %. **Súčasne 30 % zákazníkov hľadá automobil so zvýšenou polohou sedadla vodiča nad cestou,** čo favorizuje SUV ako SEAT Ateca, Arona alebo Tarraco. V súčasnosti pripadá pri predaji v Európe na SUV podiel 33 % všetkých osobných automobilov.





ODPORÚČANÉ