Parkovanie v kopci má svoje pravidlá

Nezáleží na tom, či máte ručnú alebo elektrickú parkovaciu brzdu, manuál či automat. Tieto pravidlá pre parkovanie v kopci by ste mali poznať.
Vydané  Text: 
Keď máme možnosť, vyberieme si parkovacie miesto, ktoré je na rovine. V kopci sa nielen komplikovanejšie parkuje, ale aj horšie nastupuje a vystupuje, problémy sú tiež spojené s nakladaním a vykladaním batožiny z kufra. Moderné autá by nemali mať žiadne problémy ani s kopcami s výraznejším stúpaním, ale väčšina z nás stále používa autá s manuálnou prevodovkou a pákovou ručnou brzdou. Aj pre autá s automatom platia určité pravidlá špecifické práve pre kopce.
### Správne použitie parkovacej (ručnej) brzdy Nezáleží na tom, či máte auto s automatickou alebo manuálnou prevodovkou. Pri parkovaní v kopci musíte aktivovať elektrickú alebo zatiahnuť ručnú parkovaciu brzdu. V prípade elektricky ovládaných parkovacích bŕzd toho už veľa nenarobíte, musíte sa spoliehať na ich spoľahlivosť. Ak máte v aute páku, po jej zatiahnutí postupne uvoľnite brzdový pedál, či sa auto nehýbe. Ak cítite pohyb, skúste páku ručnej brzdy ešte trocha dotiahnuť. Ale pozor, nemali by ste ju dvihnúť na úplné maximum, aby ste ju mali šancu neskôr povoliť. ### Zaradenie rýchlosti podľa smeru stúpania/klesania V tomto kroku záleží na tom, či máte manuál alebo automat. S automatom nepohnete, ale manuál je vhodné nastaviť do polohy, ktorá zabráni prípadnému pohybu po eventuálnom zlyhaní parkovacej brzdy. Koľko ľudí, toľko názorov na to, či sa to skutočne má robiť, máme však za to, že ak parkujete do kopca, je správne zaradiť jednotku. Ak parkujete z kopca, vtedy zaradíte spiatočku. Dôvod je ten, že keď je zaradená jednotka, auto sa nepohne dozadu a keď je zaradená spiatočka, nepohne sa vpred. Pokiaľ by ste iba zaradili rýchlosť a nepoužili parkovaciu brzdu, hrozí postupné poškodenie motora.
### Vytočenie kolies správnym smerom Otočte volantom tak, aby kolesá smerovali na najbližší obrubník. V prípade nechceného pohybu auta sa kolesá o tento obrubník zaprú a zastavia vozidlo. Je potrebné myslieť na to, že smerom na obrubník vytáčame kolesá vtedy, keď parkujeme z kopca. Ak parkujeme do kopca, otočíme ich presne naopak: aby sa auto zaprelo o obrubník pri cúvaní. ### Poistka Použiť drevené alebo kovové zaisťovacie kliny pod koleso nie je nonsens ani v roku 2019. Zaisťovací klin má profil trojuholníka a používa sa tak, že sa „natlačí“ medzi koleso a vozovku v smere prípadného pohybu. Dáva sa vždy pod koleso, ktoré je smerom „dole z kopca“.
### Dobrá technická kondícia auta Základným predpokladom pre bezpečné parkovanie v kopci je dobrý technický stav vozidla, predovšetkým bŕzd.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.