Ako Tesla zarobila 13 miliárd dolárov za 13 dní? A prečo stále rastie?

Možno ste aj vy zachytili informácie o tom, že americkej automobilke Tesla sa podarilo za tretí štvrťrok tohto roka dostať z červených čísel. Dosiahla to aj napriek tomu, že analytici i motoristickí novinári predpovedali presný opak, teda prehlbovanie finančných strát. Ako je to možné, že sa Muskovi podarilo zvrátiť sled udalostí vo svoj prospech?
Vydané  Text: 

V priebehu posledných týždňov vzrástla hodnota jednej akcie spoločnosti Tesla z 260 na 346 amerických dolárov, čo zvýšilo trhovú hodnotu automobilky o neskutočných 13 miliárd amerických dolárov. Ku dňu publikovania tohto článku dokonca hodnota jednej akcie Tesly opäť narástla až na 363,06 USD. Zakladateľ automobilky Elon Musk medzitým vďaka 33,7 miliónom akciám **bez akejkoľvek práce zarobil tri miliardy dolárov**. Toto je spôsob, akým sa zarábajú peniaze! Čo sa to vlastne Tesle stalo? Tento rok bol pre automobilku veľmi náročný. Koncom júla Martin Tripp obvinil Elona Muska, že klame trh nekvalitným produktom, potom v auguste Elon zverejnil na Twitteri prvoplánovú myšlienku, že z Tesly spraví súkromnú firmu (teda, že ju stiahne z burzy), čím sa mu podarilo dostať šialene vysokú pokutu od Komisie pre cenné papiere vo výške 40 miliónov USD. Jednalo sa teda asi o najdrahší tweet histórie.
Tesla Model 3 (2018)
Odvtedy ale celkový nárast trhovej hodnoty Tesly stúpol zo 44 na 63,99 miliárd amerických dolárov, teda o viac ako tretinu. Dôvod tohto dramatického vzrastu nachádzame vo výročnej štvrťročnej správe spoločnosti a v tom, že investori riešili výsledky Modelu 3. Tesla bola schopná vyrábať 4 300 áut týždenne, medzičasom ohlásila schopnosť vyrábať až tisíc kusov denne. Jednalo sa pritom o test, ktorý mal verejnosti poukázať na potenciál značky vyrábať peniaze. Tesla obstála za 3. štvrťrok sa jej podarilo vytvoriť čistý zisk 313 miliónov dolárov. Podľa analytikov to bolo veľké prekvapenie, pritom však nemohli poprieť, že Tesla skutočne dokázala vyrábať avizované počty vozidiel – kontrola je možná vďaka registračnému systému s VIN číslami vozidiel. Vďaka aktuálnym číslam z výroby bolo možné pomerne jednoducho predvídať budúci vývoj výroby. Lenže to stále nebolo to najpodstatnejšie.
Dôvod, prečo sa Tesle tak darilo nielen v otázke výroby, ale aj zisku, bola marža. A nie práve nízka. Marža, ktorú si výrobca nastavil, bola skutočne vysoká: **až do 20 percent v porovnaní s tradičnými 5 až 10 percentami**! A to je oficiálny dôvod raketového nárastu cien akcií Tesly v uplynulých mesiacoch. **Prečo sa ale všetci finanční experti zmýlili?** Problém je v tom, že finančníci posudzujú Teslu tak, ako hodnotia veľké automobilové koncerny typu Toyota, Volkswagen či General Motors. Lenže zákazníci a priaznivci Tesly ju vnímajú predovšetkým ako technologickú spoločnosť typu Facebook, Google či Uber. A toto je celkom zásadné. Pri konvenčných finančných analýzach sa berie do úvahy takmer všetko okrem vecí, ktoré je pri technologických spoločnostiach zásadná: vízia budúcnosti, potenciál zakladateľa, tím a technológie ako také. **Ľudia si totiž nekupujú len produkty, ale aj budúcnosť**, ktorú spoločnosť avizuje.
To zároveň odpovedá na otázku, čo sa reálne zmenilo v Tesle za posledné mesiace. Odpoveď je, že z hľadiska výroby nič. Čo sa zmenilo, sú očakávania verejnosti a vízia budúcnosti. Snáď najvýznamnejšiu úlohu v tomto všetkom zohrávajú celosvetové boje za rozvoj elektromobility a Tesla má to šťastie, že o elektromobilite vykrikuje najviac a ponúka výhradne elektrické automobily. Štandardné automobilové koncerny nie sú výlučne zamerané na elektrické vozidlá, iba pomaly menia technológie. V uvedenom kontexte má mimoriadny potenciál Čína a jej stovky či tisíce malých výrobcov. Čína si potenciál elektromobility uvedomuje veľmi dobre a už teraz podniká reálne kroky na to, aby si tento nový trh podmanila a prekonala americké, japonské a nemecké automobilové koncerny. Je celkom možné, že v priebehu najbližších 20 rokov budú na americkom i európskom trhu dominovať čínske značky ako Geely či BYD, dyson z Veľkej Británie či Tesla a Apple z USA.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.