Autá so spojenými zadnými svetlami: stáva sa „Taillight Bar“ štandardom?

Kedysi by sme ho považovali za dizajnérsky úlet najhrubšieho zrna, dnešné autá ho ale popularizujú a prinášajú vo vizuálne pútavej podobe. Páči sa vám tento nový prvok áut?
Vydané  Text: 
História automobilového osvetlenia je pomerne pestrá a trvá už viac ako sto rokov. Dnes považujeme za kuriózne, že prvé automobily na spaľovací a elektrický pohon mali svetlá vo forme olejových lámp, ktoré bolo potrebné pred jazdou manuálne zapáliť a po jazde plamienok sfúknuť. Takéto svetlá mal dokonca aj prvý sériovo vyrábaný automobil sveta – Ford Model T. Vpredu boli osadené karbidové lampy na acetylén a vzadu olejové lampy. Až sedem rokov po spustení výroby sa začalo používať elektrické osvetlenie napojené na dynamo. Neskôr sa osvetľovacia technika automobilov zásadne inovovala, zlepšili sa prakticky všetky vlastnosti svetla, efektivita a pribudli aj inteligentné funkcie ako nasvecovanie do zákruty, automatické diaľkové svetlá či funkcia vyrezania svetelného lúča tak, aby neboli osvetľovaní oproti idúci vodiči. Reč je o predných svetlometoch, lenže aj tie zadné sa postupne menili a časom si osvojili LED techniku, ktorá sa dnes pomaly stáva štandardom. Výhody LED sú nesporné – jedná sa o polovodičové súčiastky bez mechanicky pohyblivých prvkov, majú vysokú efektivitu, vysoký jas, sú schopné pracovať v širkom spektre teplôt, sú maximálne odolné pred vibráciami a otrasmi, disponujú mimoriadnou životnosťou a sú lacné na výrobu. Malé rozmery jednotlivých svietiacich bodov umožnili aj kreatívnejšie tvarovanie svetiel a teda aj využívanie pásov, ktoré spájajú zadné svetlá. Vyzerá to tak, že sa jedná o najnovší dizajnový trend, ktorému je naklonených čoraz viac modelov automobilov a značiek. Lídrom vo využívaní tohto prvku je dnes Audi, Porsche a Lincoln, ktorý si ho osvojil pre všetky svoje nové modely. Nie je ale pravdou, že by sa tento estetický a bezpečnostný prvok týkal iba prémiového segmentu – dnes nachádzame taillight bars aj u značiek KIA a SEAT. Je veľmi pravdepodobné, že vzhľadom na cenu LED komponentov sa táto stále novinka rozšíri aj do mestských kompaktov a stane sa samozrejmou súčasťou automobilov novej generácie. ### Audi A8
### Audi Q8
### Audi A7
### Audi TT
Vývoj Audi TT Coupe (3. generácia, od roku 2014, na foto facelift 2018)
### Aston Martin Vantage
Aston Martin Vantage
### Bugatti Chiron
### Lexus UX
### KIA Proceed
KIA ProCeed (ročník 2019, Paríž 2018)
### KIA Sportage
### Lincoln Continental
Lincoln Continental
### Lincoln Nautilus
### Lincoln MKC
### Lincoln MKZ
Lincoln MKZ
### Lincoln Navigator
Lincoln Navigator
### Mercedes-Benz EQC
Toto je revolučný Mercedes-Benz EQC: SUV elektromobil s výkonom 300 kW a dojazdom 450 kilometrov. Viac: https://www.autoviny.sk/novinky/118572/toto-je-revolucny-mercedes-benz-eqc-suv-elektromobil-s-uzasnym-vzhladom
### Porsche Panamera
### Porsche Cayenne
### Porsche Macan
### Toyota Avalon
Toyota Avalon
### SEAT Tarraco








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.