Kto prvý využil stierač, bezpečnostný pás, alebo vstrekovanie paliva? Väčšinu odpovedí neuhádnete
Komu patria prvenstvá? Kto prvý využil stierač, bezpečnostný pás, alebo vstrekovanie paliva? Na mnohé z týchto otázok ste si v duchu odpovedali, no v skutočnosti ich priniesol ako prvý niekto úplne iný.
Vydané Text: Majo Bóna
1. Stierače
Málokto tuší, ale stierače vymyslel aristokrat. **Bol to sám brat cisára Viliama II, ktorý sa rád producíroval na marockej pôde, aby dráždil Francúzov.** Jeho brat sa spomínaných manévrov v roku 1905 nezúčastnil a namiesto toho využil čas užitočne a vymyslel stierače. Zrejme nebol prvý, ktorý uvažoval nad spôsobom umytia okna, na druhej strane ich spopularizoval. **Ako sériová výroba sa objavili najskôr na auto Austro Daimler v roku 1908** a odvtedy sú súčasťou každého auta, autobusu, či traktora.2. Motor vpredu naprieč, pohon predných kolies
Aj tu by som aj ja najskôr diktoval Mini a Aleca Issigonissa, ktorý túto koncepciu vystrelil do mainstreamu. Pravda je však taká, že identickú koncepciu použil **už v roku 1931 nemecký výrobca DKW na modeli Front FA,** využíval dvojvalec uloženým vpredu naprieč s objemom 494, respektíve 584 ccm, ktorý poháňal predné kolesá.3. Bezpečnostný pás
Tu už idete na istotu! Mercedes dvojbodový, Volvo trojbodový! Nie! Pravdou je fakt, že prvé auto, ktoré bolo vybavené bezpečnostným pásom bol americký automobil. **Preston Tucker vyrobili v roku 1948 a spolu so zaujímavými tvarmi priniesol aj prvé auto, ktoré malo bezpečnostné pásy.** A okrem toho aj delené predné sklo, ktoré pri nehode vypadlo smerom dopredu a bezpečnostný stĺpik riadenia pohlcujúci energiu nárazu. Nanešťastie, tento model nebol nikdy komerčne úspešný.4: Priame vstrekovanie paliva
**Ďalší z vynálezov, ktorý je omylom pripisovaný Mercedesu-Benz 300 SL.** Prvý automobil, ktorý využil vstrekovanie benzínu bol Gutbrod 700 v roku 1951. Jeho dvojtaktný motor mal vstrekovanie zmesi paliva, oleja a vzduchu priamo do valcov. Nebol však komerčne úspešný a preto si slávu priameho vstrekovania prisvojil mimoriadne inovatívny športiak, ktorý prišiel na trh o rok neskôr. **A pre správnosť treba dodať, že mal štvortaktný motor, čo znamená, že priame vstrekovanie bolo v tomto prípade náročnejšie na výrobu i vývoj.**5. Priame vstrekovanie nafty
Audi 100! Opäť chyba. Predbehli ich totiž Taliani, ktorý **do modelu Fiat Croma namontovali dieselový motor s priamym vstrekovaním paliva už v roku 1988, teda o rok skôr ako s tým prišiel model Audi 100.** A Nemcov predbehli aj Angličania, Ford Transit a zabudnutý Austin Montego. No najviac slávy si užila skratka TDI.6. Prvá štvorkolka v osobnom aute (4×4)
Opäť to je glorifikované Audi Quattro, ktorého medzinápravový diferenciál Torsen znamenal revolúciu v oblasti každodenného využitia pohonu všetkých štyroch kolies. **No ako prvý ho na asfalt priniesol anglický model Jensen FF a to už v roku 1965!** A okrem toho mal aj protiblokovací systém. No nie od Boschu, ale od výrobcu Dunlop!7. Prvý Wankelov motor
Všeobecným tvrdením je, že prvým autom s Wankelovým motorom je NSU Ro 80, no nie je to pravda. A to aj napriek tomu, že Japonci si od Nemcov kúpili licenciu na výrobu motora s rotačným piestom. Boli totiž prví, kto predstavil sériový model. **Bola ním Mazda Cosmo a wankelov motor si môžete užiť dodnes vo forme modelu RX-8.**8. Prvé turbodúchadlo!
Ani SAAB, ani Porsche, ani BMW nie sú prvými, kto použili turbo pre zvýšenie výkonu. Boli to Američania, ktorí pod kapotu namontovali turbomotor. **Už v roku 1961 to bol Odsmobile Jetfire, neskôr to bol nešťastný Chevrolet Corvair.** Európske automobily sa pridali až začiatkom sedemdesiatych rokov.9. Komfortné prvky
Elektrický štartér, synchronizovaná prevodovka, automatická prevodovka, klimatizácia, kotúčové brzdy, tempomat, servoriadenie, centrálne zamykanie a nočné videnie. **To všetko nepochádza z Európy, ale spoza veľkej mláky.** Americký automobilový priemysel obohatil svet mnohými vynálezmi, ktoré dnes už považujeme za samozrejmosť.10. Airbag
**Cadillac a Odsmobile vybavili už v roku 1974 svoje modely vzduchovými vankúšmi, no tie mali množstvo porúch i samovoľných spustení.** To nijako nepridalo na povesti spomínaných áut a preto sa už po roku prestali používať. Úspešne aplikovať airbag sa podarilo až Mercedesu-Benz v roku 1980. Dovyvíjal airbag a úspšne ho integroval do sériového vybavenia automobilov. A odvtedy zachraňujú životy motoristov. Vďaka Mercedesu-Benz, hoci nebol prvý, ktorý ho do auta namontoval.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024